شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#آتش

تظاهرات‌های گسترده در سراسر عراق؛ دفاتر جریان انحرافی الصرخی پلمپ شد +فیلم و عکس

تظاهرات‌های گسترده در سراسر عراق؛ دفاتر جریان انحرافی الصرخی پلمپ شد

مردم در استانهای مختلف عراق مانند بغداد، الدیوانیه، بصره، بابل و شهرهای مختلف این کشور به خیابانها آمدند و ضمن حمله به مقرها و دفاتر جریان انحرافی الصرخی، این مراکز را پلمپ کردند یا به آتش کشیدند.

به گزارش مشرق، «علی موسی عاکول کاظم المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» در شهرستان «الحمزه الغربی» در استان بابل که از پیروان «محمود الصرخی» است، جمعه پیش در جریان سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه این مسجد، خواستار تخریب کلیه مرقدها و قبور و مزار انبیاء و امامان و شخصیت‌های دینی شد.

همین مسئله با محکومیت و اعتراض شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه شد و علاوه بر تظاهرات‌ و تجمع مقابل دفاتر جماعت الصرخی، موجی علیه این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

اعتراضات مردمی شامگاه امروز سه‌شنبه نیز با گستردگی بیشتر برگزار شد؛ به نحوی که در استان الدیوانیه، معترضان، دفتر و مسجد متعلق به فرقه انحرای الصرخی را بستند.

کانال تلگرامی صابرین نیوز نیز گزارش داد، عشیره «آل جبیر» در استان ذی قار، با حمله به دفتر الصرخی، این مکان را تخریب کردند.

این در حالی است که مردم منطقه «البیاع» در بغداد، به سمت دفتر الصرخی حرکت کردند تا دفتر الصرخی را ببندند. این دفتر در محله «الشهداء» بغداد قرار دارد. مردم مناطق «الشعب» و «اور» نیز برای پلمپ مقرها و دفاتر الصرخی در مناطق خود اعلام آماده‌باش کامل کردند.

معترضان در البیاع، بر سر در دفتر الصرخی، شعارهایی مانند «کلا کلا الصرخیه» (الصرخیه، هرگز هرگز) و «کلا کلا آل سعود» (آل سعود هرگز هرگز) به نحوی تأکید کردند که این اقدامات  به نحوی به عربستان ارتباط دارد و از این مسئله ابراز انزجار کردند.

شهروندان بصره نیز تظاهراتها و راهپیماییهای گسترده‌ای در برابر دفاتر الصرخی در این استان برگزار کردند. معترضان همچنین تأکید کردند که این دفاتر را پلمپ می‌کنند.

از کاظمین نیز خبر می‌رسد که مردم این شهر مقدس، در حال برگزاری تظاهرات و اعتراضات گسترده در برابر دفاتر الصرخی هستند. معترضان همچنین وارد این دفاتر شدند و کتابهای موجود در آن را به آتش کشیدند.

تظاهرات‌های گسترده در سراسر عراق؛ دفاتر جریان انحرافی الصرخی پلمپ شد +فیلم و عکس

شب گذشته نیز شماری از ساکنان استان ذی‌قار نیز در مرکز این استان یعنی شهر الناصریه به دفتر الصرخی در این شهر حمله و آن را کردند و  در مقابل آن تظاهرات کردند.

اما شاید بتوان شدیدترین واکنش را از سوی مقتدی صدر دانست، رهبر جریان صدر روز گذشته به «محمود الصرخی» هشدار داد که نهایتا تا سه روز دیگر از علی موسی عاگول اعلام برائت کند و در غیر این صورت، وی شخصاً براساس دین، وجدان و قانون و عرف معقول جامعه وارد میدان خواهد شد. وی تاکید کرد که شایسته نیست از ترویج عقاید فاسد در جامعه عراق چشم‌پوشی شود.

تظاهرات‌های گسترده در سراسر عراق؛ دفاتر جریان انحرافی الصرخی پلمپ شد +فیلم و عکس

«محمود الصرخی» در سال ۲۰۰۳ قبل از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق به یکباره ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع دینی عراق در سطح آیت‌الله العظمی معرفی کرد. الصرخی به رغم نداشتن وزنه‌ای علمی، خود را از شاگردان آیت‌الله شهید محمدباقر صدر و آیت الله سیستانی معرفی کرد و از سال ۲۰۰۳ میلادی (در ۴۰ سالگی) با ادعای «مرجعیت» در عراق فعالیت خود را آغاز نمود. او مدعی است آیت‌الله است و آیت‌الله در فقه شیعه کسی است که به مرحله اجتهاد رسیده اما هیچ مرجع یا آیت‌الله این مسئله را شهادت نداده که او به این درجه رسیده باشد.

گفتنی است که حامیان «محمود الصرخی» از عوامل اصلی حمله به کنسولگری ایران در شهر مقدس کربلا در آبان ۱۳۹۸ بودند.

تظاهرات‌های گسترده در سراسر عراق؛ دفاتر جریان انحرافی الصرخی پلمپ شد +فیلم و عکس

ویدئوهای زیر نیز از اعتراضات شهرهای مختلف عراق منتشر شده است:

منبع: فارس