شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#تهران#شهردار تهران

تاکید سازمان مالیاتی بر لزوم معرفی نتایج پرداخت مالیات در خدمت رسانی و توسعه شهری

تاکید سازمان مالیاتی بر لزوم معرفی نتایج پرداخت مالیات در خدمت رسانی و توسعه شهری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با شهردار تهران تاکید کرد: همکاری جدی شهرداری ها در عرصه فرهنگ‌سازی مالیاتی و تبیین آثار پرداخت مالیات در جامعه، به نهادینه سازی فرهنگ مالیاتی و افزایش اعتماد عمومی کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در دیدار با علیرضا زاکانی، شهردار تهران، بر ضرورت گسترش همکاری های مشترک و دو جانبه این دو سازمان به منظور ارتقای فرهنگ مالیاتی در جامعه و نیز استفاده بهینه از ظرفیت های طرفین برای تحقق سیاست های کلان اقتصادی تاکید کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست، ابتدا به موضوعات، مسایل و دستاوردهای کلان حوزه نظام مالیاتی در دوره جدید اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل پایین بودن نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور، گستردگی و بالا بودن معافیت های مالیاتی در کشور است و لازم است نهادهای تصمیم گیر به ویژه مجلس شورای اسلامی، معافیت های مالیاتی را بازنگری نموده و با اصلاح و ساماندهی معافیت های مالیاتی به توسعه و عمران و آبادانی شهرها و روستاها کمک نمایند.

 منظور تصریح کرد: اقدامات پژوهشی و علمی مرکز پژوهش های مجلس نیز می تواند بستر لازم برای تصمیم‌گیری نهادهای اجرایی و قانونگذار در خصوص هدفمندسازی معافیت های مالیاتی را مهیا نماید.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه سخنان خود به موضوع نوسازی، ترمیم و تهاتر ساختمان های فرسوده متعلق به سازمان امور مالیاتی کشور با ساختمان های در اختیار شهرداری  تهران پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا بازسازی تعداد زیادی ابنیه و ساختمان فرسوده در شهر و استان تهران توسط سازمان امور مالیاتی کشور مقرون به صرفه نبوده و یا اصولا توسط این سازمان قابل اجرا نیست و شهرداری تهران به دلیل برخورداری از تیم های حرفه‌ای عمرانی و تعامل با پیمانکاران بزرگ و با سابقه، می‌تواند در این زمینه به سازمان امور مالیاتی کمک‌های قابل ملاحظه ای نماید.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: یکی از مسایل و مشکلات اساسی سازمان امور مالیاتی کشور، نامناسب و فرسوده بودن بخش قابل توجهی از فضاهای کاری همکاران و عدم امکان ارایه خدمات موثر و رضایت بخش به شهروندان است و بازسازی یا معاوضه ساختمان‌های فرسوده ادارات مالیاتی شهر و استان تهران با ساختمان های مناسب در اختیار شهرداری می تواند نظام مالیاتی را در رفع این مشکل کمک نماید.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مدنظر بوده و همکاری شهرداری ها در این زمینه می تواند کمک مهمی به ارتقای توان نظام مالیاتی نماید، ورود جدی شهرداری ها به عرصه فرهنگ سازی مالیاتی است و طبیعتا تبیین آثار پرداخت مالیات در جامعه و بیان اینکه زیرساخت های مهم شهری و روستایی از جمله پل ها، جاده ها، مدارس، درمانگاه ها و غیره از محل مالیات مردم ساخته می شود، تاثیر بسزایی بر افزایش مشارکت اجتماعی مردم در پرداخت مالیات دارد.

 منظور عنوان داشت: از آنجاییکه براساس قانون درصدی از مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات به منابع مالی مجموعه شهرداری در جهت توسعه زیر ساخت ها و خدمات شهرداری ها به مردم اختصاص می یابد، همکاری و مساعدت مجموعه شهرداری در امر فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی درخصوص نحوه هزینه درآمدهای مالیاتی، علاوه بر تحقق اهداف و سیاست های کلان نظام در زمینه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکای حداکثری بودجه به درآمدهای پایدار مالیاتی،  بطور مستقیم نیز موجب افزایش دسترسی مجموعه شهرداری به منابع پایدار مالی حاصل از مالیات بر ارزش افزوده  خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه ملموس نمودن آثار پرداخت مالیات در زندگی اجتماعی و تبیین موارد هزینه کرد و مصرف مالیات در جامعه، یکی از مولفه های مهم در ارتقای تمکین مالیاتی مودیان محسوب می شود، بیان داشت: شهرداری ها به واسطه مسئولیتی که در حوزه توسعه و عمران شهری دارند، می توانند در این زمینه بسیار نقش آفرین باشند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص یادآور شد: نامگذاری پروژه های مهم شهری از جمله بوستان ها، خیابان ها، میادین، پل ها و سایر اماکن عمومی شهری خدمت رسان به مردم به نام «مالیات» یکی از اقداماتی است که شهرداری ها می‌توانند در این زمینه مساعدت نمایند.

گفتنی است شهردار تهران، ضمن استقبال از پیشنهادات مطرح شده و تاکید بر گسترش همکاری های مشترک جهت معرفی آثار و نتایج درآمدهای مالیاتی در عمران و آبادانی و توسعه خدمات شهری، عنوان داشت: طرح معاوضه ساختمان های فرسوده متعلق به سازمان امور مالیاتی با ساختمان های در اختیار شهرداری تهران، موضوع بسیار مهم و قابل انجام است و می توان این طرح را با ساز و کارهای مختلف مثل واگذاری یا تهاتر ساختمان ها به انجام رساند تا شرایط مساعدتری برای شهروندان عزیز فراهم شود.

انتهای پیام/