شهر خبر

مرد 22 زبانه از راه‎های تقویت حافظه می‎گوید/ تئاتر ایران در تلاش برای تعامل دوباره با جهان/ چگونه راحت‌تر ببخشیم؟

مرد 22 زبانه از راه‎های تقویت حافظه می‎گوید/ تئاتر ایران در تلاش برای تعامل دوباره با جهان/ چگونه راحت‌تر ببخشیم؟

شب نشینی بیست و دوم فروردین ماه با حضور علی پیرهادی، مسلط به 22 زبان دنیا و کاظم نظری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی بر روی آنتن رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ امیر نظری، در ابتدای شب نشینی با اشاره به جایگاه حضرت خدیجه همزمان با سالروز وفات ایشان گفت: در کنار تمام خصایص اخلاقی و از خودگذشتگی های حضرت خدیجه کبری، یک ویژگی خیلی خاص است و آن خصلت بخشندگی است. وقتی حضرت خدیجه از دنیا رفت حتی یک کفن برای خودش نداشت بنابراین خدا پیامی فرستاد به پیامبر و گفت کفن خدیجه با ما، آن را از بهشت می‌فرستیم.

او ادامه داد:بخشندگی مهم‌ترین خصلت است که حضرت خدیجه را به این مقام بالا رساند جایی که خدا و جبرئیل به او سلام می رساندند. اگر ما می خواهیم به کمال و سعادت برسیم باید این خصیصه ها را از الگوهای اسلامی فرا بگیریم و در ماه رمضان برای رسیدن به آن تمرین کنیم.

نظری گفت: بخشندگی در اسلام خیلی به ما سفارش شده، همه ما اندوخته‌ها و اموالی داریم اما اگر درست فکر کنیم می‌بینیم مگر ما چقدر از این اموال را می توانیم با خود ببریم. اسلام همیشه توصیه کرده که دست بخشش داشته باشید. همانطور که پیغمبر می‌فرماید: استواری دنیا بر چهار چیز است، اگر این‌ها از بین برود ادم به قهقهرا برمیگردد، سومین مورد هم سخاوت است و چهارم دعای فقرا. اسلام نمی‌گوید مال برای خودمان جمع نکنیم اما همیشه تاکید کرده وابستگی نداشته باشیم و در کنار اموال، اخلاق هم داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: بخشش گاهی مالی است و گاهی اخلاقی در هر دو مورد هم، توصیه‌های بسیاری داریم. پیغمبر به علی: به آن کسی که به تو ظلم کرده نیکی کن و به کسی ک محرومت کرده بخشش کن، بخشش هم در امور مالی هم در اخلاقی اگ میخواهیم در ماه رمضان به سعادت دست پیدا کنیم هردوی این‌ها مهم است.

او درباره اینکه چه کار کنیم که راحت‌تر بتوانیم ببخشیم، گفت: اول اینکه همه اموالمان را از آن خدا بدانیم و به یاد داشته باشیم که خدا به ما مال داده و گفته ببخش. از طرفی روایت هم داریم کسی که انفاق می‌کند و می‌بخشد از اموالش کم نمی‌شود.

نظری در پایان گفت: همچنین باید خصیه‌های افرای که الگوی ما هستند را در زندگی خود وارد کنیم و بدانیم اگر فقرا نباشند به ضرر اغنیا است چون خداوند روزی فقرا را بالاخره خود می رساند اما این فرصت برای اغنیا و برکت مالش از دست می رود. ضمن اینکه باید توجه داشت نباید به کسی که کمک می‌کنیم منت بگذاریم و نسبت به کار خود ریا داشته باشیم.

در بخش دوم برنامه، علی پیرهادی، مسلط به 22 زبان دنیا حضور پیدا کرد و گفت: بسیاری مرا به عنوان مرد 22 زبانه می‌شناسند اما خیلی باب میل من نیست چون در حوزه علوم شناختی کارهای بیشتر و مفیدتری کردم.

او گفت: اگر کسی در هفته دو یا سه بیت شعر قوی و غنی حفظ کند سبب می‌شود که بتواند در گزینش کلمات، خود را تقویت کند و باعث تقویت حافظه او نیز می‎شود. من معتقدم که ضعف زبان آموز ریشه شناختی دارد همانطور که عملکرد خیلی از افراد در یادگیری علوم و مهارت‌ها به دلیل ضعف شناختی از خود و آن علم است.

پیرهادی در پاسخ به اینکه این 22 زبان در کار و زندگی چقدر به او کمک کرده گفت: دانستن زبان‌های خارجه باعث شده درهای زیادی در حوزه‌های مختلف به روی من باز شود ، و دوستان زیادی پیدا می‌کنم و شانس‌های جدیدی برای آدم خلق می‌شود من هم از این موقعیت‌ها بی‌بهره نبودم.

او ادامه داد: یکی از زبان هایی که واقعا دوست دارم و کاملترین زبان، زبان عربی است. ما زیبایی های زبان عربی را نتوانستیم به خوبی در مدارس به فرزندانمان معرفی کنیم. در آیه‌ای از قرآن، آورده شده است: قرآن را عربی نازل کردیم تا در آن تأمل کنید. پس مقصودی در عربی بودن آن است و درک آن با شناخت زبان عربی بسیار موثرتر است.

پیرهادی در پایان گفت: این را هم می‌خواهم بگویم که در ملیت‌های مختلف از فرهنگ ما خیلی می دانند و برای آن ارزش قائل‌اند.

در بخش سوم شب نشینی، کاظم نظری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی در گفت‎وگو با میزبان برنامه گفت: بعد از نوروز وضعیت سالن‌های نمایشی بهتر شده و با نمایش‌ها ظرفیت کامل برگزار می‌شود. مردم استقبال خوبی دارند که امیدواریم تداوم پیدا کند.

او گفت: در حوزه هنر، در تهران چون کلانشهر است تجربه های زیادی صورت گرفته و تهیه کننده ها دریافتند که چگونه اثر خود را معرفی و تبلیغ کنند اما این اتفاق هنوز در شهرستان‌ها، جای کار دارد.

متاسفانه ما هنوز بلد نیستیم چگونه یک اثر هنری را از صنایع دستی گرفته تا تئاتر، برند کنیم. به همین منظور از انجمن نمایش که بحث بودجه تئاتر کشور را در دست دارند خواستیم تیم اقتصادی داشته باشند چون نیاز به این دارند و باید به اقتصاد هنر توجه بیشتری شود.

نظری در پایان درباره ارتباط تئاتر ما با جهان گفت: از وقتی بحث کرونا پیش آمده میزان تعامل خیلی کمتر شده اما پیش از آن خیلی زیاد بود. دوباره در تلاشیم بستر آن فراهم شود و راهکاری پیدا کنیم که بتوانیم در فروش آثارهنری شرکت بکنیم.

انتهای پیام