شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#رئیس جمهور#آل سعود#جدید

روزنامه نگار یمنی:

منصور هادی سکته کرده و آل سعود به دنبال خلاصی از شر اوست

روزنامه نگار یمنی: منصور هادی سکته کرده و آل سعود به دنبال خلاصی از شر اوست

سردبیر سایت هنا عدن جزئیات جدید از ناپدید شدن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور برکنار شده و فراری یمن و وضعیت سلامت وی در پی تصمیم‌های اخیرش منتشر کرد.

به گزارش مشرق، «انیس منصور»  روزنامه‌نگار یمنی و نویسنده و سردبیر سایت «هنا عدن» جزئیات جدیدی از ناپدید شدن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و وضعیت سلامتی وی در پی تصمیم‌های اخیرش منتشر کرد؛ تصمیم‌هایی که تحت فشار عربستان سعودی اتخاذ کرده و بر اساس آن تمام اختیارات خود را به شورای ریاست جمهوری منتقل کرد.

منصور در کلیپی که در کانال یوتیوب خود منتشر کرد، گفت که منصورهادی از سوی سعودی‌ها مورد تحقیر و ظلم  قرار گرفته و آنها این رئیس جمهور مستعفی را مجبور کردند تا آخرین بیانیه‌ای را صادر کند که در آن تمام اختیارات خود را به شورای ریاست جمهوری منتقل کرده است.

این روزنامه نگار یمنی همچنین با اشاره به  اینکه فرزندان رئیس جمهور مستعفی و تیم رسانه‌ای اجازه حضور در مراسم قرائت بیانیه او را نداشتند، گفت: منصور هادی پس از قرائت  بیانیه به سوئیت خود در کاخ منتقل شد و فرزندان، نوه‌ها و برادرزاده‌هایش اجازه ملاقات با وی را نداشتند که در نتیجه آن فشار خون او بالا رفت و بلافاصله به بیمارستان ملک فهد ریاض منتقل شد.

منصور با اشاره به اینکه اخباری مبنی بر اینکه رژیم سعودی می‌خواهد از شر منصور هادی خلاص شود، شنیده می‌شود، تصریح کرد: اگر او از حبس بیرون برود و با پسرانش ملاقات کند و به هر طریقی حقایق را منتشر کند، برای رژیم سعودی مشکل‌ساز می‌شود.

وی تاکید کرد: رژیم سعودی به رهبری بن سلمان برای اینکه رسوا نشود، ممکن است به دنبال خلاصی از شر  منصورهادی باشد، همان کاری که با محمد بن نایف، ولی‌عهد سابق و بقیه شاهزادگان انجام دادند.

منصور با بیان اینکه به دنبال دفاع از منصور هادی نیست و به اعتقادش او مستحق این تحقیر است، گفت:  منصور هادی خودش پذیرفته بود  که در شرایط الانش باشد و خود را در چنین موقعیت‌هایی قرار دهد.

وی تاکید کرد که آنچه منصور هادی در معرض آن قرار گرفته عاقبت هر مزدور و عاقبت همه کسانی است که زیر چتر حمایتی عربستان سعودی بروند.

منصور پیش از این فاش کرده بود که مقامات سعودی فرزندان و نوه‌های عبد ربه منصور هادی را تحت فشار دیپلماسی انگلیسی آزاد کرده‌اند، اما آنها تاکنون نتوانسته‌اند با پدرشان که در حبس خانگی به سر می‌برد، ملاقات داشته باشند.

این روزنامه نگار یمنی در یک سخنرانی ویدئویی که دو روز پیش در حساب توییتر خود پخش شد، گفت: طبق آنچه به من رسیده است، جلال و ناصر فرزندان عبد ربه منصور هادی، تاکنون مخفی هستند و هیچکس نمی‌داند کجا هستند.

او توضیح داد که نیروهای گارد ویژه سعودی از ملاقات فرزندان رئیس جمهور مستعفی با وی در سوئیتی که در آن اقامت دارد جلوگیری کرده‌اند و تا به حال هیچ کس نمی‌داند کجا هستند.

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن پنجشنبه گذشته با صدور حکمی «علی محسن الاحمر» معاون خود را از سمت خود برکنار کرد و قدرت را به شورای رهبری ریاست جمهوری به ریاست رشاد العلیمی و عضویت  هفت تن دیگر از تمامی احزاب سیاسی منتقل کرد.

به موجب این انتقال قدرت، شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی و اماراتی قرار دارد؛ طی مرحله انتقالی به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

پیش تر رسانه‌های یمنی گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض تحت بازداشت خانگی است، از سمتش برکنار کند.

برکناری هادی از قدرتی صوری که ریاض به او داده بود، دور از ذهن نبود و مدتهاست که تحلیلگران و ناظران سیاسی این امر را پیش‌بینی می‌کردند. زیرا وی رسما جایگاه و قدرتی نداشت و مدتها پیش، جایگاه خود را نزد امارات متحده عربی به عنوان عضو ائتلاف عربی از دست داده بود و اکنون نوبت به کنار گذاشته شدن این مقام فراری ۷۶ ساله یمنی از سوی ریاض بود.

در همین راستا، ریاض تصمیم به برکناری او و معاونش و انتقال قدرت ادعایی او به شورایی ریاستی گرفت و بامداد پنجشنبه پیش، هادی از تشکیل شورای ریاست جمهوری به ریاست «رشاد العلیمی» با عضویت هفت نفر دیگر از احزاب و جناح‌های سیاسی یمنی خبر داد و هدف از تشکیل این شورا که دارای اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت او است، را تکمیل اجرای ماموریت مرحله انتقالی اعلام کرد.

تنها چند ساعت پس از آن‌که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن با تشکیل شورای ریاست‌جمهوری قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد، عربستان سعودی، از این گام استقبال کرد.

 دولت سعودی همچنین اعلام کرد که حمایت فوری خود را از اقتصاد یمن با ارائه مبلغ سه میلیارد دلار نشان دهد که از این میزان، دو میلیارد دلار به صورت مشترک با امارات در حمایت از بانک مرکزی یمن ارائه می‌شود و یک میلیارد دلار از سوی پادشاهی سعودی پرداخت خواهد شد تا از این میزان، ۶۰۰ میلیون دلار برای صندوق حمایت از خرید فرآورده‌های نفتی و ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شود.

منبع: فارس