شهر خبر

نگاهی به آخرین گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی

راث تاوند
نگاهی به آخرین گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی

هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی سومین و آخرین گزارش را در ششمین گزارش ارزیابی خود (AR۶) در مورد وضعیت تغییرات آب و هوا و واکنش جهان منتشر کرده است. اولین گزارش، در مورد علم آب و هوا، در آستانه اجلاس COP۲۶ سال گذشته منتشر شد. عنوان "کد قرمز برای بشریت" در سراسر جهان طنین انداز شد که از یک بیماری همه گیر بی سابقه، آتش سوزی های جنگلی و سیل در سراسر شمال ثروتمند جهانی پرده بر می داشت.

اما، تنها چند ماه بعد، در بحبوحه روزهای اول تهاجم روسیه به اوکراین، گزارش دوم علیرغم اینکه «اطلس رنج بشری و کیفرخواستی در محکومیت رهبری شکست خورده آب و هوایی» نامیده شد، به ندرت در رسانه ها انعکاس یافت. آخرین گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد که چگونه بشر اکنون با آخرین فرصت خود برای برداشتن گام‌های اساسی و دگرگون‌کننده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی مواجه است و مسیرهایی را برای اقدام در پنجره‌ای که به سرعت در حال بسته شدن است برای تضمین آینده‌ای قابل زندگی برای همه ترسیم می‌کند.

در حالی که بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌ها متعهد شده‌اند که گازهای گلخانه ای خود را به صفر برسانند، اجرا و همسویی جامع سیاست‌ها اکنون به شدت مورد نیاز است. همانطور که در گزارش مشخص شده است، هرگز امکان اقدام بیشتر وجود نداشته است. به قول آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، زمان «یک چیز گفتن و کار دیگر انجام دادن» به پایان رسیده است.

تغییر سیستمیک

برای دستیابی به جهانی که گرمایش زمین را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود می کند - یک هدف مورد توافق بین المللی - نیاز به تغییر سیستمیک است. انتشار جهانی گازهای گلخانه ای باید تا سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد و تا سال ۲۰۳۰ تا ۴۸ درصد کاهش یابد و در اوایل دهه ۲۰۵۰ به صفر خالص برسد.گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی به موفقیت‌های سریع سیاستی متعددی اشاره می‌کند که به دستیابی به این مهم در قالب انرژی خورشیدی و بادی، برق‌رسانی سیستم‌های شهری، سبز شدن شهرها، بهره‌وری انرژی، مدیریت تقاضا، بهبود مدیریت جنگل‌ها، محصولات کشاورزی و علفزار و کاهش مواد غذایی اشاره دارد. مهمتر از همه، این اقدامات توسط مردم حمایت می شود و از نظر فنی قابل دوام هستند و به طور فزاینده ای مقرون به صرفه هستند که با توجه به تأثیرات فعلی قبوض بالاتر انرژی بر خانوارهای آسیب پذیر، ضروری است.

به طور خاص، گزارش مزبور تغییری در تفکر به سمت نقش بزرگ‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر در دستیابی به دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد. به‌طور سنتی، انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل متناوب بودن عرضه و کمبود ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی، برای امنیت انرژی مشکل‌ساز دیده می‌شوند. با این حال، هر دوی آنها در دهه گذشته متحول شده اند و قیمت ها از همه پیش بینی های مقیاس و سرعت فراتر رفته است. زمان‌های اولیه برای آنلاین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز اکنون کوتاه‌تر از زمان توسعه منابع سوخت فسیلی جدید است، و حفظ سیستم‌های کربن فشرده فعلی ممکن است در برخی مناطق و بخش‌ها در حال حاضر گران‌تر از انتقال به سیستم‌های کم کربن باشد.

فوریت عمل

در حالی که واکنش رسانه‌ها به گزارش فوق در بحبوحه پوشش تجاوز روسیه به اوکراین خطر خاموش شدن را دارد، این دو بحران ذاتاً به هم مرتبط هستند. بودجه جنگ ولادیمیر پوتین از سوخت های فسیلی تامین می شود. بنابراین، امنیت کسانی که در اوکراین و در کشورهای آسیب پذیر آب و هوا در سرتاسر جهان تا حد زیادی به نحوه تقویت سبک زندگی در کشورهای ثروتمند در هفته ها و ماه های آینده بستگی دارد.

اقدام طرف تقاضا، که توسط سیاست حمایت می شود، به شدت در گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی وجود دارد - با فصلی در مورد تقاضا و جنبه های اجتماعی کاهش تغییرات آب و هوا برای اولین بار در تاریخ هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی. کاهش تقاضا نه فقط تنها راه حل تغییر آب و هوا است که می تواند بلافاصله اجرا شود، بلکه راه حلی سه گانه برای امنیت انرژی، هزینه زندگی و تغییرات آب و هوایی هم هست. مردم اروپا و فراتر از آن نسبت به مردم اوکراین ابراز همدردی کرده اند. با این حال، گزارش روشن کرده که بحران آب و هوا منجر به آوارگی بسیار بیشتر و تلفات بسیار بیشتر حتی پس از جنگ خواهد شد. مردم به اطلاعات و حمایت نیاز دارند تا بتوانند برای حال بهتر و آینده ای قابل زندگی تر اقدام کنند.

مسیرهای مختلف

همه سناریوها برای محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتیگراد بدون افزایش بیش از حد، تا حدی به حذف دی اکسید کربن یا جذب و ذخیره کربن وابسته هستند. طبق این گزارش، درجاتی از دی اکسید کرین برای مقابله با انتشارات باقیمانده غیرقابل اجتناب است و روش های بیولوژیکی حذف دی اکسید کرین در حال حاضر در مقیاسی وجود دارد. از سوی دیگر، پیاده‌سازی راه‌حل‌های تکنولوژیک جذب و ذخیره کرین، در حال حاضر با «موانع فن‌آوری، اقتصادی، نهادی، اکولوژیکی-محیطی و اجتماعی-فرهنگی» مواجه است.

با این حال، وسعت تغییرات مورد نیاز دلهره آور است و در مواجهه با این چالش، توجه رسانه ها در حال حاضر به حذف دی اکسید کرین به عنوان جایگزینی برای کاهش معطوف شده است. فن‌آوری‌های حذف دی اکسید کرین که در مقیاس ثابت نشده‌اند و اثرات زیست‌محیطی ناشناخته دارند، نباید اجازه داشته باشند که از پیام‌های گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی در مورد فوریت تحول سریع سیستمی منحرف شوند. گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی واضح است. این دگرگونی ها باید در مقیاس زمانی روزها، هفته ها و ماه ها آغاز شوند؛ نه سال ها یا دهه ها. برای غلبه بر کشاکش حذف دی اکسید کرین و تأخیر در کاهش گازهای گلخانه ای ، راه‌حل‌های سیاستی مورد نیاز است. اینها باید بر تفکیک اهداف به صفر رساندن از نظر کاهش و حذف کربن متمرکز شوند.

اهداف حذف همچنین ممکن است بر اساس عواملی که تعریف ضعیفی دارند و گاهی اوقات در مدل هایی که مسیرهای گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی بر اساس آنها بنا شده، نادیده گرفته می شوند، مانند فشاری که حذف دی اکسید کرین ممکن است بر تنوع زیستی و کمبود زمین وارد کند، نیاز باشد. تنها با اقدام عمیق و فوری در زمینه کاهش کربن می‌توان جهان به امنیت خود در مواجهه با تغییرات آب و هوایی نزدیک‌تر شد. تغییرات آب و هوایی زمین را می سوزاند و بی عملی انتخابی است که اگر انجام شود، فقط اوضاع را بدتر می کند. گزارش هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی مسیرهای متعددی را برای آینده ای قابل زندگی ترسیم کرده است. حالا باید راهمان را انتخاب کنیم و با هم پیش برویم.

*منبع: چتم هاوس

۳۱۱۳۱۱