شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور

با و جود دستور رئیس جمهور تخریب تالاب میانکاله ادامه دارد

باوجود اعلام دستور رئیس جمهور بر توقف طرح احداث پتروشیمی در تالاب میانکاله، منابع محلی از ادامه روند تخریب های این تالاب گزارش می دهند.

اعتمادآنلاین|

در حالیکه رئیس جمهور در آخرین جلسه هیات دولت به رئیس سامان محیط زیست دستور داده که موضوع احداث پتروشیمی میانکاله را بررسی کرده و جلوی احداث آنرا بگیرد. و علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست نیز دیروز این طرح را فاقد مجوز محیط زیستی عنوان کرد و  کلنگی که زده شده است را  فاقد اعتبار دانست، تخریب پتروشیمی مراتع حسین آباد در حوالی میانکاله با  18 ساعت کار از سوی پیمانکار ادامه دارد.

به گزارش فارس، منابع محلی و فعالان محیط زیست با ارسال تصاویری از روند تخریب طبیعت بکر میانکاله از سوی پیمانکار، می‌ویند پس از اعلام این دستور از عالی‌ترین مقام اجرایی کشور نه تنها تخریب متوقف نشده است، که با سرعت و شدت بیشتری ادامه دارد.

گفته می شود پیمانکار برای اینکه پول بیشتری از کارفرمای خود دریافت کند به روند طبیعت بکر این منطقه ادامه می‌دهد و تاکنون دستگاهی هم برای جلوگیری از این سطح تخریب ها اقدامی نکرده است.

احداث پتروشیمی در ذخیره گاه زیست کرده میانکاله از جمله طرح هایی بود که از دولت قبل چندین بار برای اجرایی شدن آن اقدام شده  و با اعتراض فعالان محیط زیست متوقف شد و این بار نیز در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ کلنگ پروژه‌ای فاقد مجوزهای لازم تحت عنوان پتروشیمی میانکاله در مرتع حسین‌آباد واقع در ذخیره‌گاه جهانی زیست‌کره میانکاله بر زمین زده شد.

مجریان طرح با استفاده از سکوت خبری تعطیلات نوروز اقدام به فنس‌کشی مرتع مورد نظر کرده‌اند.در حالیکه به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هنوز مجوزهای محیط زیستی لازم برای استقرار این واحد صادر نشده است.

جدا از آن‌که محل استقرار این واحد پتروشیمی در مرتعی مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است، به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی خطر نفوذ مواد آلاینده به آب شرب و کشاورزی را افزایش می‌دهد و این به معنای ورود این مواد آلاینده به چرخه غذایی جامعه و اکوسیستم منحصر به فرد تالاب بین‌المللی میانکاله است.

مردم این بار با فعالان محیط زیست هم صدا شده و کمپین های بسیاری برای مقابله با ساخت آن در رسانه ها شکل گرفت. بیش از 3  هزار و 800  استاد دانشگاه نیز اخیرا با امضای نامه ‌ای با احداث این واحد پتروشیمی مخالفت کرده اند.