شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستان

عمران خان به اعمال حکومت نظامی تهدید کرده بود

عمران خان به اعمال حکومت نظامی تهدید کرده بود

ایسنا نوشت: براساس اسنادی که به دست گاردین رسیده، عمران خان که شنبه از نخست‌وزیری پاکستان برکنار شد، به جای تحویل قدرت به اپوزیسیون کشورش، به اعمال حکومت نظامی تهدید کرده بود.

به گفته مقامات امنیتی و چهره‌های اپوزیسیون، عمران خان در چند روز و ساعت باقیمانده منتهی به رای عدم اعتماد، به چندین تلاش نافرجام متوسل شد. با این حال او نتوانست جلوی این فرایند را بگیرد و در آخرین دقایق پیش از نیمه‌شب شنبه او از نخست‌وزیری برکنار شد.

عمران خان در ابتدا تلاش داشت تا جلوی این رای‌گیری را بگیرد. ابتدا قرار بود رای‌گیری هفته گذشته در مجلس ملی برگزار شود، اما او خواستار انحلال پارلمان شد و انتخابات زودهنگام اعلام کرده و مدعی شد که این رای‌گیری، بخشی از یک "توطئه خارجی" برای سرنگونی اوست.

اما این مانور در دیوان عالی به بن‌بست خورد، چرا که این دادگاه اقدامات خان را نقض قانون اساسی دانست و دستور داد تا رای‌گیری روز شنبه انجام شود.

روز جمعه یک وزیر ارشد از دولت حاکم او پیامی برای یک رهبر اپوزیسیون ارسال کرده که در آن آمده است: «حکومت نظامی یا انتخابات، انتخاب با شماست.»

به نظر می‌رسد این تهدید اپوزیسیون با اولتیماتوم بوده باشد که یا آنها با درخواست عمران خان برای برگزاری انتخابات تازه موافقت کنند یا اینکه او ارتش قدرتمند پاکستان را که سابقه‌ای طولانی در به کنترل گرفتن اوضاع دارد، وارد میدان می‌کرد.

یک چهره از اپوزیسیون پاکستان گفت که این درخواست را رد کرد. آنها گفتند: عمران خان باور داشت که یا باید خودش باشد، یا هیچکس.

به گفته مقامات امنیتی، در روز رای‌گیری عدم اعتماد که حزب عمران خان برای ۱۴ ساعت آن را به تاخیر انداخت، نخست‌وزیر وقت برای اخراج رئیس ارتش تلاش کرد تا ارتش را برای گرفتن کنترل و اعمال وضعیت حکومت نظامی تحریک کند.

یک مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: عمران خان می‌خواست رئیس ارتش را اخراج کند اما این نیروها به اطلاعاتی درباره آن دسترسی یافتند و بعد از اینکه متوجه شدند، برنامه او را ناکام گذاشتند. خان برای اینکه در قدرت باقی بماند، می‌خواست یک بحران بزرگ ایجاد کند.

همچنین به نظر می‌رسد وزرای عمران خان عرصه را برای مداخله نظامی آماده می‌کردند. فواد چودری، وزیر اطلاع‌رسانی وقت شنبه به خبرنگاران گفت: اگر حکومت نظامی در این کشور اجرا شود، مسوول آن احزاب اپوزیسیون خواهند بود، چون آنها درگیر کار خرید و فروش رای شده‌اند.

روز شنبه بعد از آنکه مانع‌تراشی در روند رای‌گیری از سوی اسد قیصر، رئیس مجلس و متحد نزدیک عمران خان که به دستور مستقیم او عمل می‌کرد ادامه یافت، بلاول بوتو زرداری، رهبر اپوزیسیون در پارلمان گفت: عمران خان می‌خواهد ارتش مداخله کند.

وزیر دادگستری پاکستان هم در اقداماتی بی‌سابقه به دیوان عالی دستور داد تا درهایش را نیمه شب باز کند و در صورتی که عمران خان در اجرای رای‌گیری دستوری و قانونی پیش‌رو مانع‌تراشی کرد، وارد عمل شود.

اتهاماتی مبنی بر اینکه عمران خان تلاش داشت "تا رئیس ستاد ارتش را برای پیشبرد منابع سیاسی برکنار کند" همچنین در یک درخواست حقوقی که شامگاه شنبه از سوی وکیلی به نام عدنان اقبال در دیوان عالی اسلام‌آباد ارائه شد، آمده است.

در حالی که رسیدن عمران خان هب قدرت به نظر می‌رسد با حمایت نیروهای مسلح قدرتمند پاکستان بوده باشد، طی ماه‌های اخیر اختلافات آشکار روزافزونی میان او و تشکیلات ارتش بر سر یک انتصاب نظامی ارشد ایجاد شد.

اینطور به نظر می‌رسد که شکاف میان خان و ارتش شامگاه شنبه به میان سران رسید. براساس گزارش رویترز، عمران خان با ژنرال قمر جاوید بجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان بعد از آنکه قانونگذاران برای عزل او تلاش کردند، ملاقات داشت. رسانه‌های محلی گزارش دادند، بجوا به عمران خان گفت که تقدیرش را بپذیرد و دیگر در این رای‌گیری مداخله نکند.

در نهایت، پس از آنکه رئیس مجلس پاکستان دقایقی پیش از ضرب‌الاجل نیمه شب استعفا داد، این رای‌گیری در مجلس ملی برگزار شد. خان که دیگر اکثریت پارلمانی نداشت، با ۱۷۴ رای برکنار شد و به اولین نخست‌وزیری تبدیل شد که با رای عدم اعتماد کنار می‌رود.

ارتش پاکستان که از مدت‌ها پیش مداخله در سیاست این کشور را تکذیب می‌کند، باز هم تمامی اتهامات مبنی بر مداخله‌اش در تحولات منتهی به این رای‌گیری را رد کرده و آنها را "شایعاتی‌ بی‌اساس" دانست. چودری، وزیر اطلاع‌رسانی سابق عمران خان هم تلاش‌های خان برای به کنترل گرفتن این رای‌گیری با زور را تکذیب کرد.

311311