به گزارش "ان بی‌سی نیوز"، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند روز دوشنبه به صورت مجازی دیدار خواهند کرد و در این دیدار بایدن از مودی خواهد خواست تا موضع سختگیرانه‌تری علیه روسیه اتخاذ کند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن در این دیدار مجازی با مودی درخصوص نقش جنگ روسیه در اوکراین در بی‌ثبات کردن تامین غذا در جهان و بازارهای کالا و همچنین نیاز تقویت اقتصاد جهان و حفظ یک نظم بین المللی مبتنی بر قانون گفت وگو خواهد کرد. 

آمریکا از موضع بی‌طرف هند در مساله روسیه و اوکراین ناراضی است و بر این کشور فشار وارد می‌کند تا روسیه را محکوم کند. 

هند روز پنجشنبه هفته گذشته زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل برای تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر رای گیری کرد، به قطعنامه‌ای که با ۹۳ رای موافق به تصویب رسید، رای ممتنع داد. 

دهلی نو پیش از این نیز در رای گیری مجمع عمومی در محکومیت جنگ روسیه در اوکراین رای ممتنع داده بود. 

رئیس جمهور آمریکا در دومین روز فروردین گفت: در بین کشورهای عضو گروه «کواد» (متشکل از آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا) دهلی نو در مقابل حمله روسیه به اوکراین تا حدی متزلزل عمل کرد زیرا این کشور تلاش می‌کند بین روابط خود با غرب توازن ایجاد کند.

در حالی که دیگر کشورهای عضو گروه کواد، آمریکا، ژاپن و استرالیا نخبگان یا مردم روسیه را تحریم کرده‌اند، هند هیچ گونه تحریمی را علیه روسیه اعمال نکرده و حتی این کشور را که بزرگترین تامین کننده سخت‌افزارهای نظامی هند است، محکوم نکرده است. 

همچنین در ماه جاری، یک مقام ارشد دولت آمریکا به این کشور هشدار داد که افزایش شدید خرید نفت از روسیه، دهلی نو را در معرض مخاطرات عظیمی قرار می‌دهد. 

هند از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) و آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون ۱۳ میلیون بشکه نفت از این کشور وارد کرده است. این در حالی است که واردات نفت خام هند از روسیه در کل سال ۲۰۲۱ تنها ۱۶ میلیون بشکه بود. 

به نوشته رویترز، تحریم‌های آمریکا توانایی صادرات نفت خام روسیه را که سهم ۱۰ درصدی از بازار دارد، کاهش می‌دهد. سازمان بین المللی انرژی تخمین زده که تحریم‌ها و تردید خریداران از ماه آوریل (۱۲ فروردین) موجب کاهش ۳ میلیون بشکه‌ای از سهم نفت خام و مشتقات نفتی روسیه در بازارهای جهانی شود. 

آمریکا در سال ۲۰۱۶ هند را به عنوان شریک بزرگ دفاعی خود اعلام کرد. گفته می‌شود قراردادهای دفاعی میان آمریکا و هند از سال ۲۰۰۸ تاکنون به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده باشد. 

هند همچنین عضوی از ائتلاف چهارجانبه با آمریکا، استرالیا و ژاپن است که گفته می‌شود برای مقابله با چین در آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده است. 

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می‌کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است. 

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم‌های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.