شهرخبر

نتایج اولیه دور نخست انتخابات فرانسه؛ پیشتازی مکرون و لو پن

نتایج اولیه دور نخست انتخابات فرانسه؛ پیشتازی مکرون و لو پن

نتیجه اولیه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از پیشتازی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی و «مارین لو پن» نامزد حزب راستگرای «مجمع ملی» حکایت دارد.

به گزارش مشرق، نخستین نتیجه اعلام شده از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از انتخابات مبنی بر پیشتازی مکرون و لوپن را تایید می‌کند.

بر پایه این نتایج مکرون با کسب ۲۸.۶ درصد آرا و لو پن با ۲۳.۹ درصد به دور دوم انتخابات راه یافتند. «ژان لوک ملانشون» از حزب چپگرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» نیز با کسب ۲۰ درصد آرا در جایگاه سوم ایستاد.

در انتخابات امروز «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از حزب «جمهوری به‌پیش» برای تمدید دوره ریاست جمهوری خود با ۱۱ نامزد دیگر رقابت کرد.

نتایج اولیه دور نخست انتخابات فرانسه؛ پیشتازی مکرون و لو پن

با پایان مهلت اخذ رای نتایج اولیه به این شرح اعلام شد:

«اریک زمور» از حزب «تسخیر مجدد» با ۷ درصد؛

«والری پکرس» از جمهوری خواهان با ۵ درصد؛

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه ساعت ۱۹ (ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در سراسر فرانسه جز شهرهای بزرگی چون پاریس، مارسی، بوردو، نانت، نیس و تولوز که یکساعت بیشتر (ساعت ۲۰) برای حضور مردم پای صندوق‌های رای وقت داشتند، پایان یافت.

برای انتشار هرگونه مطلب مبنی بر اعلام نتایج در رسانه‌های فرانسوی پیش از زمان رسمی اعلام شده ۷۵ هزار یورو جریمه تعیین شده بود. با این حال از ساعت ۱۹ به وقت پاریس اخباری در این باره در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار فرانسوی واجد شرایط حضور در انتخابات بودند. در روزهای گذشته مساله نرخ مشارکت در این انتخابات که دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم بود و نگرانی از کاهش آن مساله داغ رسانه‌های فرانسوی بود. نخستین برآورد از نرخ عدم مشارکت توسط موسسه «ایفوپ فیدوسیال» ۲۴ درصد اعلام شد.

وزارت کشور فرانسه نرخ مشارکت در دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور را ۶۵ درصد اعلام کرد. این نرخ تا ساعت ۱۲:۰۰ به وقت پاریس (۱۴:۳۰ به وقت تهران) ۲۵.۴۸ درصد و تا ساعت ۱۷ به وقت پاریس (۱۹:۳۰ به وقت تهران) ۶۵ درصد اعلام شد؛ آماری که نسبت به مدت مشابه دور نخست دو انتخابات پیشین ریاست جمهوری این کشور کاهشی است.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که روز  ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) پیش‌بینی شده است، دو نامزد که بیشترین رای را در دور نخست آورده باشند به رقابت می‌پردازند.

منبع: ایرنا