شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#یمن#عربستان#معاون وزیر

معاون وزیر دفاع عربستان اعلام کرد؛

موضع ریاض در قبال تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری یمن

موضع ریاض در قبال تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری یمن

معاون وزیر دفاع عربستان به موضع گیری درباره تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری یمن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان با استقبال از تصمیم عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن مبنی بر انتقال کامل اختیارات به شورای رهبری ریاست جمهوری، این تصمیم را اقدامی شجاعانه و تاریخی توصیف کرد.

وی در رشته توییت هایی گفت: این اقدام شجاعانه و تاریخی که از سوی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور سابق یمن در انتقال قدرت به شورای رهبری ریاست جمهوری انجام شده و مورد تأیید نخبگان و اقشار سیاسی و جامعه یمن قرار گرفته است و جامعه جهانی بر حمایت ازآن اجماع دارد، مرحله مهم و جدی را برای تحقق صلح، امنیت و ثبات در یمن و منطقه ایجاد کرده است!

وی مدعی شد: صفحه جدیدی که یمنی ها آن را انتخاب کردند نیازمند احساس مسئولیت ملی از سوی همه اقشار جامعه یمن برای ساخت یمنی شاد است که سربلند باشد، ‌از امنیت و امنیت در سیستم عربی برخوردار باشد و از تفرقه، اختلاف و جنگ به سوی صلح، امنیت، توسعه و شکوفایی حرکت کند.

گفتنی است که پیش از این «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش «أنصارالله» یمن در به تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری که اخیراً در ریاض تشکیل شد واکنش نشان داده بود.

وی با بیان اینکه «عبد ربه منصور هادی» اساساً از همان ابتداء فاقد مشروعیت بود، گفته بود: شورای ریاست جمهوری در ریاض تحت نظارت مقامات ایالات متحده آمریکا تشکیل شد. متحدان ائتلاف سعودی یک توافق آماده را به صورتی کاملاً تحقیرآمیز در ریاض امضا کردند. منصور هادی از ابتدا هم مشروعیت نداشت. او از یاران بن سلمان سیلی خورد. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تنها راه آزادسازی وجب به وجب خاک یمن از گردهم آمدن مردم دور انصارالله می‌گذرد.

چندی پیش، خبر کناره‌گیری «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری سابق یمن و نیز تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری رسانه‌ای شد. در همین ارتباط، «منصور هادی» ضمن اعلام خبر تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری، تأکید کرد که از پست خود کناره‌گیری کرده است. او عنوان کرد که تمامی اختیاراتش به شورای مذکور محول شده است.

بر این اساس، «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت. «منصور هادی» همچنین معاون خود را از سِمتش برکنار کرده است. شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی و فراری یمن را برعهده خواهد داشت. شورای رهبری ریاست جمهوری ۸ عضو دارد و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند.