شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#رئیسه مجلس#جدید

افغان هراسی؛ سناریوی جدید سرویس‌های جاسوسی و امنیتی خارجی

افغانی ها

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: باید صدور مجوزهای شرکت‌های دانش بنیان تسهیل و تسریع شود و حمایت‌های لازم با ارائه تسهیلات از آنها به عمل آید.

به گزارش مشرق، خبرهای جعلی متعددی در طی یک ماه گذشته با موضوع ایجاد اختلاف بین دو ملت ایران و افغانستان منتشر شده است که نشان از طراحی سناریویی پیچیده برای برهم زدن روابط این دو ملت دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، از حدود یک ماه قبل شاهد آن هستیم که اخبار کذبی با موضوع مهاجرین افغانستانی و با هدف تحریک عواطف و احساسات طرفین ایرانی و افغانی در فضای مجازی منتشر می‌شود.

تحلیل رفتار رسانه‌های معاند در رابطه با این موضوع نشان می‌دهد حداقل دو سناریو در رابطه با این موضوع در دستور کار قرار دارد.

سناریو اول دامن زدن به اختلاف شیعه و سنی و جریحه دار کردن احساسات و عواطف طرفین است تا با تکرار وقایعی مشابه کشور دچار یک بحران مذهبی شود.

سناریوی دوم ایجاد شکاف میان دو کشور همسایه است. تا با ماهی گرفتن از این آب گل آلود «سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن» را بار دیگر در منطقه دنبال کند.

دروغ‌سازی برای اختلاف افکنی بین ایرانیان و اتباع افغان

به عنوان مثال در طی روزهای گذشته کلیپی با عنوان حمله افغان ها به ماموران انتظامی و مردم در رفسنجان به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد که در آن تعدادی افراد مجهول الهویه در حال پرتاب سنگ به سمت خودروهای پلیس هستند. بنا بر پیگیری خبرنگار فارس مسئول مرکز اطلاع رسانی پلیس کرمان ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: محتوای این کلیپ از اساس کذب است و فیلم قدیمی بوده و متعلق به استان سیستان و بلوچستان است و افرادی که در فیلم در حال سنگ پراکنی هستند هیچ ارتباطی به اتباع افغان ندارند.

در مثالی دیگر کلیپی با عنوان تجاوز ۲۵ جوان افغانستانی به یک دختر جوان در جزیره قشم منتشر و به صورت گسترده بازنشر شد که معاون اجتماعی ناجای استان هرمزگان ضمن تکذیب محتوا از دستگیری تعداد ١٨ نفر از عاملان انتشار این گزارش کذب و شایعه در فضای مجازی خبر داد و گفت: متأسفانه این خبر با همین عناوین و ادبیات بدون کم و زیاد کردن حتی یک کلمه در سال‌های ٩٣ و ٩۵ نیز بصورت خلاف واقع و کذب به قصد تشویش افکار عمومی در استان یزد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در موردی دیگر نامه‌ای منتسب به  معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان منتشر شده بود که در آن اتباع افغان را عامل برخی از خطرات معرفی کرده است و خواستار برخورد  با آن ها شده بود در حالی که محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان ضمن تکذیب چنین نامه ای اظهار داشت: عزیزان افغانستانی مهمان جمهوری اسلامی هستند  و هیچگونه مشکلی نداریم و  انتشار اینگونه مطالب جعلی قطعا در راستای اغراض دشمن است.

در یک مورد دیگر ادعا شد که اهالی استان یزد به خودروهای حامل مهاجرین افغانستانی حمله ور شده و درگیری بین آن ها رخ داده است. علی اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در گفت‌وگو با فارس ضمن تکذیب این موضوع گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و هیچ گونه گزارشی در این رابطه در استان یزد گزارش نشده است.

مورد جالب تر اینکه در استان فارس پخش گسترده یک کلیپ در فضای مجازی تجاوز و قتل به یک دختر موجب تجمع مردم در مقابل دادگستری شیراز شد. پیگیری خبرنگار از پلیس نشان داد کلیپ پخش شده برای دو سال قبل است و هیچ ارتباطی با استان شیراز ندارد.

دشمن به روشنی فهمیده است که نگاه وحدت گرایانه بین دو ملت مایه قدرت گرفتن محور مقاومت در منطقه است و سناریوهایی که در راستای اختلاف افکنی بین دو ملت طراحی و اجرا می‌شود در پی برهم زدن همین وحدت راهبردی است. توزیع گسترده این کلیپ‌های دروغین اتفاقی نیست و نشانگر تلاش اتاق فکر دشمن برای وحدت شکنی بین دو ملت و بر هم زدن امنیت منطقه است.

این در حالی است که نگاه مسئولان جمهوری اسلامی به اتباع افغان یک نگاه برادرانه بوده و تکریم برادران افغان همواره در ادبیات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری برجسته بوده است. دستور تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر امکان تحصیل تمام مهاجرین افغانی (حتی مهاجرین غیر مجاز) در مدارس ایران و بهره مندی آنان از خدمات درمانی و اجتماعی شاهدی بر این مدعاست.

منبع: فارس