شهر خبر

استانداران به دلیل خسارت گرد و غبار و خطر سلامتی مردم به تعطیلی فکر کنند/ بازچرخش ذرات دلیل وقوع مجدد طوفان

استانداران به دلیل خسارت گرد و غبار و خطر سلامتی مردم به تعطیلی فکر کنند/ بازچرخش ذرات دلیل وقوع مجدد طوفان

سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست گفت: براساس گرما و تردد خودرو ها ذرات بازچرخش می کنند و مجددا چند روز شاخص ایستگاه ها بالا می رود. که در این صورت فضای سبز شهر هاست که میتواند از این بازچرخش جلوگیری کند.

داریوش گل علیزاده سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره پایداری وضعیت گرد و خاک در هوا اظهار کرد: سازمان هواشناسی مسئولیت پیش بینی وضع هوا را برعهده دارد و پس از تشکیل کارگروه اضطرار بررسی ها توسط این سازمان ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون شاهد کاهش میزان آلاینده ها بودیم بیان کرد: هنگام وقوع طوفان گرد و غبار امکان جلوگیری از آن وجود ندارد و باید در زمینه کاهش اثرات، اقداماتی انجام شود تا به مردم آسیب کمتری وارد شود.

گل علیزاده در مقایسه آلودگی صنعتی و آلودگی ناشی از گرد و غبار گفت: در آلودگی صنعتی پایداری هوا را شاهد هستیم اما در زمان گرد و غبار ناپایداری هوا را داریم. که هردو توسط سازمان هواشناسی اعلام می شود. زمان آلودگی هوا در زمستان و آلودگی صنعتی، تردد کمتر خودرو و مصرف کمتر انرژی سبب کاهش میزان آلودگی می شود اما هنگام طوفان غبار تعطیلی اثری بر کاهش آن ندارد.

سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه منشا این طوفان در کشور عراق است عنوان کرد: اراضی که کانون انتشار گرد و غبار هستند باید با نهال کاری، بوته کاری و مالچ پاشی تثبیت شوند علاوه براین سد سازی ترکیه هم باعث شده تا حق آبه کمتری به آن منطقه برسد و تخریب سرزمین اتفاق افتاده است. وقتی اختلاف دما بین دو کشور پیش بیاید باد ایجاد می شود و باد عمودی و افقی باعث می شود تا به کشور ما بیاید و تاکنون 24 استان کشور را درگیر کرده است.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه چه رایزنی هایی برای جلوگیری از این اتفاق با کشور همسایه صورت گرفته است گفت:  رایزنی ها انجام شده اما باید عملیات اجرایی انجام شود. قبلا هم سند منطقه ای و ملی برای کانونهای داخلی و خارجی وجود داشته است همچنین موضوع حق آبه ترکیه نیازمند رایزنی در سطح بین المللی است.

گل علیزاده ادامه داد: باید آنان را راضی کنیم تا حق آبه منطقه را تامین کنند و راهسازی انجام دهند ضمن اینکه برای تثبیت اراضی محیطی با کشور های عراق، سوریه، اردن و عربستان پیگیری ها به صورت مستمر انجام شود.

سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی براینکه امکان بالارفتن مجدد شاخص وجود دارد یا خیر گفت: این امر به شرایط جوی بستگی دارد و اگر باد عمودی و افقی صورت گیرد امکان خیزش گرد و غبار وجود دارد که این پیش بینی توسط سازمان هواشناسی اعلام خواهد شد اما مشکل دیگری که وجود دارد این است که گرد و غباری که آمده به شهر ها فرونشست می کند و بحث بازچرخش ذرات ایجاد می شود.

وی افزود: براساس گرما و تردد خودرو ها ذرات بازچرخش می کنند و مجددا چند روز شاخص ایستگاه ها بالا می رود. که در این صورت فضای سبز شهر هاست که میتواند از این بازچرخش جلوگیری کند.

گل علیزاده درباره تصمیم گیری برای تعطیلی استان ها خاطرنشان کرد: برای سلامت مردم باید تصمیماتی در استانداری ها گرفته شود همچنین امکاناتی در بحث بهداشتی در نظر گرفته شده است و طبق اعلام وزات بهداشت مبنی بر خسارت هایی که بر سلامت مردم می گذارد موضوع تعطیلی مطرح خواهد شد.

سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه ریاست کارگروه اضطرار بر عهده استانداری هاست گفت: دبیری کارگروه اضطرار آلودگی هوا بر عهده سازمان محیط زیست است و با اعضای ذی ربط پس از گزارش سازمان هواشناسی و جمع بندی تصمیم برای تعطیلی ومحدودیت های روزهای آینده گرفته خواهد شد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تا پایان هفته این آلودگی به اتمام خواهد رسید یا خیر بیان کرد: این امر در کوتاه مدت رفع نخواهد شد چراکه گستره آن زیاد است و کانون های مورد نظر نیز نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است.

گل علیزاده در پایان تصریح کرد: از مردم درخواست می کنیم تا از تردد های غیر ضرور خودداری کرده و به دلیل اینکه این گرد و غبار وارد منازل نیز خواهد شد از دستگاه های تسویه هوا استفاده کنند و افرادی که بیماران زمینه ای دارند نیز مراقبت های لازم را انجام دهند.

 

انتهای پیام