شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اوکراین#ایالات متحده

سفیر مسکو در واشنگتن:

اقدامات غرب در اوکراین می‌تواند به تقابل نظامی آمریکا و روسیه منجر شود

سفیر مسکو در واشنگتن: اقدامات غرب در اوکراین می‌تواند به تقابل نظامی آمریکا و روسیه منجر شود

سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داد اقدامات غرب در ارسال سلاح و تجهیزات برای اوکراین، خطرناک و تحریک‌آمیز است و می‌تواند ایالات متحده و فدراسیون روسیه را در مسیر تقابل مستقیم نظامی قرار دهد.

به گزارش مشرق، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده هشدار داد که اقدامات غرب در اوکراین خطرناک است و می‌تواند منجر به تقابل نظامی بین آمریکا و روسیه شود. آنتونوف در مصاحبه‌ای با نیوزویک گفت: کشورهای غربی مستقیماً در رویدادهای جاری دخالت دارند، زیرا به پمپاژ سلاح و مهمات اوکراین ادامه می‌دهند و در نتیجه به خونریزی بیشتر دامن می‌زنند.

نماینده مسکو در واشنگتن گفت که پاکسازی قومی کی‌یف، همراه با تلاش آن برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو تحت هدایت ایالات متحده، از جمله عوامل محرکی بود که روسیه را وادار کرد تا عملیات نظامی ویژه خود را برای غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین آغاز کند. او در این خصوص توضیح داد: عملیات ویژه در اوکراین نتیجه عدم تمایل رژیم کی‌یف به توقف نسل‌کشی روس‌ها با انجام تعهدات خود تحت تعهدات بین‌المللی است. تمایل کشورهای عضو ناتو برای استفاده از خاک یک کشور همسایه به منظور ایجاد پایگاه در مبارزه با روسیه نیز آشکار است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سفیر روسیه با ارزیابی عملیات در حال انجام در اوکراین اظهار داشت: هدف آن غیرنظامی کردن و غیر نازی کردن اوکراین به منظور کاهش تهدیدات نظامی ناشی از کشورهای غربی است که سعی در استفاده از مردم برادر اوکراینی در مبارزه با روس‌ها دارند.

آنتونوف تاکید کرد که رویدادهایی که در ۲۴ فوریه آغاز شد، ریشه‌ در هشت سال قبل دارد، زمانی که کودتای خونین به تحریک غرب در سال ۲۰۱۴ دولت منتخب قانونی اوکراین را سرنگون کرد و ایده‌های ملی‌گرایی افراطی در کی‌یف به قدرت رسید. پس از آن، سیاست‌های خصمانه مانند حذف زبان روسی به عنوان زبان ملی و بازپروری شخصیت‌های ملی‌گرا اوکراینی مانند «استپان باندرا» که در طول جنگ جهانی دوم با آلمان نازی همکاری می‌کرد، در اوکراین تحت دولت خارجی ریشه دواند. 

قبل از عملیات روسیه، اوکراین نیروهای خود را برای آمادگی به منظور حمله به بخش‌های جدا شده در دونباس جمع کرده بود

به نوشته اسپوتنیک، جنبش‌های استقلال‌طلب نوپای ایجاد شده توسط ساکنان محلی از پذیرش اقتدار سران سیاسی جدید خودداری کردند و جمهوری‌های خلق جداشده دونتسک و لوهانسک را در منطقه شرقی دونباس اعلام کردند و کی‌یف ارتش اوکراین را برای سرکوب آن‌ها در بهار ۲۰۱۴ فرستاد. در فوریه ۲۰۱۵، سران اوکراین و سه کشور که به عنوان ضامن عمل می‌کنند - روسیه، آلمان و فرانسه - در مینسک بلاروس، برای امضای توافقنامه صلح مینسک دیدار کردند و خواستار آتش‌بس فوری و خروج تسلیحات سنگین از خط مقدم شدند، به علاوه انتخابات محلی در دونباس و اصلاح قانون اساسی در کی‌یف که به جمهوری‌های خودخوانده خودمختاری گسترده اعطا می‌کند.

این دیپلمات روس گفت: کشورهای عضو ناتو اکتشاف نظامی اوکراین را آغاز کرده‌اند... این کشور در حالی مملو از تسلیحات غربی بود که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از برنامه‌های کی‌یف برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خبر داد که نه تنها کشورهای همسایه، بلکه کل جهان را تهدید می‌کند». آنتونوف در این مصاحبه استدلال کرد که قبل از عملیات ویژه روسیه، اوکراین نیروهای خود را برای آماده‌سازی به منظور حمله به بخش‌های جدا شده در دونباس جمع کرده بود.با این حال، به گفته آنتونوف، «دیوانگی ملی‌گرایانه و احساسات بدخواهانه رژیم کی‌یف منجر به مرگ موثر توافقات مینسک شد. در نتیجه، اوکراین تصمیم گرفت مسیر نظامی‌سازی سریع را با کمک‌های خارج از این کشور دنبال کند. دولت اوکراین ضمن نقض آتش‌بس، از رعایت بخش سیاسی توافق مینسک خودداری کرد و درگیری را به یک جنگ داخلی منجمد تبدیل کرد».

هدف از عملیات روسیه در اوکراین، پایان دادن به نسل‌کشی توسط رژیم کی‌یف و تضمین وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای و همچنین بی‌طرفی اوکراین است

به گفته سفیر روسیه در آمریکا، با توجه به این مسائل، مسکو چاره‌ای جز به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک نداشت. سپس مطابق با فصل هفتم، ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، با مجوز شورای فدراسیون روسیه و در اجرای معاهدات دوستی و کمک متقابل با جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه تصمیم به آغاز عملیات نظامی ویژه گرفت. نماینده روسیه در آمریکا تاکید کرد که هدف از این عملیات «پایان دادن به نسل‌کشی توسط رژیم کی‌یف و تضمین وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای و همچنین بی‌طرفی اوکراین است».

آنتونوف درباره ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه نیروهای روسیه مسئول هدف قرار دادن غیرنظامیان در شهر اوکراینی «بوچا» بوده‌اند را رد و تاکید کرد که فدراسیون روسیه اقدامات لازم را برای حفظ جان و ایمنی غیرنظامیان انجام می‌دهد. آنتونوف افزود، در زمانی که بوچا تحت کنترل نیروهای روسی بود، به غیرنظامیان آسیب نرسید.

هرگونه تامین سلاح و تجهیزات نظامی از غرب که از طریق خاک اوکراین انجام می‌شود، هدف نظامی قانونی برای نیروهای مسلح روسیه است

طبق این گزارش، آنتونوف در ادامه با اشاره به تقلاهای کشورهای عضو ناتو برای ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین، هشدار داد که چنین کمک‌هایی فقط درگیری را بدتر می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند منجر به درگیری مستقیم بین ایالات متحده و آمریکا شود. وی تصریح کرد: ما هشدار می‌دهیم که چنین اقداماتی که علیه کشور ما انجام می‌شود، خطرناک و تحریک‌آمیز است. می‌تواند ایالات متحده و فدراسیون روسیه را در مسیر رویارویی مستقیم نظامی قرار دهد. هرگونه تامین سلاح و تجهیزات نظامی از غرب که توسط کاروان‌های حمل و نقل از طریق خاک اوکراین انجام می‌شود، یک هدف نظامی قانونی برای نیروهای مسلح ما است.

این دیپلمات روس همچنین گزارش‌های مربوط به مشارکت پنتاگون در فعالیت‌های تحقیقاتی بیولوژیکی غیرقانونی در اوکراین را مورد بررسی قرار داد. طبق گزارش این رسانه روسی، نیروهای روسیه آزمایشگاه‌های زیستی تحت اداره ایالات متحده را که تحقیقات بیماری‌زا خطرناک انجام می‌دهند را در خاک اوکراین کشف کرده بودند. در حالی که واشنگتن ابتدا تلاش کرد وجود آن‌ها را انکار کند، اما بعداً آن را تأیید کرد، اما ادعا کردند فعالیت‌های این آزمایشگاه‌ها قابل توجه نیست.

چرا آزمایشگاه‌های زیستی در امتداد مرزهای روسیه - هزاران کیلومتر دورتر از خاک آمریکا - ایجاد شده‌اند؟

آنتونوف در همین ارتباط پرسید: «پنتاگون چه ربطی به مسائل بهداشت و سلامت دارد؟ چرا آزمایشگاه‌های زیستی در امتداد مرزهای روسیه - هزاران کیلومتر دورتر از خاک آمریکا - ایجاد شده‌اند؟» 

وی در مورد چند دور مذاکرات انجام شده بین مسکو و کی‌یف هم گفت که موضع اصولی روسیه در خصوص حل و فصل مناقشه شامل تقاضا برای «در نظر گرفتن بی قید و شرط منافع امنیتی روسیه، غیرنظامی کردن و غیرنازی ساختن اوکراین و تضمین وضعیت بی‌طرف و غیرهسته‌ای آن و همچنین به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک است».

منبع: فارس