شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#رئیس جمهور

بایدن از استقرار پاتریوت در اسلواکی خبر داد

بایدن از استقرار پاتریوت در اسلواکی خبر داد

ایرنا نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ضمن تشکر از اسلواکی برای ارائه سامانه موشکی اس-۳۰۰ به اوکراین گفت که برای اطمینان از ادامه امنیت اسلواکی، سامانه موشکی پاتریوت را در این کشور مستقر خواهد کرد.

به گزارش الجزیره، بایدن در بیانیه‌ای گفت: در حالی که ارتش روسیه برای مرحله بعدی این جنگ آماده می‌شود، من به دولت خود دستور داده‌ام که از هیچ تلاشی برای شناسایی و ارائه قابلیت‌های تسلیحاتی پیشرفته به ارتش اوکراین که برای دفاع از کشور خود به آن‌ها نیاز دارد، دریغ نکند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: ارتش روسیه ممکن است در هدف خود برای تصرف کی‌یف شکست خورده باشد، اما همچنان به اقدامات بی‌رحمانه و وحشتناک علیه مردم اوکراین ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا کنترل سامانه پاتریوت در اسلواکی را بر عهده خواهند داشت و این سامانه ظرف چند روز آینده در این کشور مستقر خواهد شد.

ادوارد هگر نخست وزیر اسلواکی گفت که کشورش یک سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ خود را به اوکراین اهدا کرده است تا به این کشور برای دفاع در مقابل تجاوزهای روسیه کمک کند.

هگر گفت: جمهوری اسلواکی پس از درخواست کمک از سوی اوکراین سامانه دفاعی اس ۳۰۰ را به این کشور اهدا کرده است.

او این را هم گفت که سیستم دفاعی اسلواکی در روزهای آینده با یک سامانه دفاع موشکی اضافی از سوی متحدانش تقویت خواهد شد.

ماه گذشته اسلواکی اعلام کرد که سامانه موشکی ضد هوایی ساخت روسیه را تنها به شرط دریافت جایگزین به منظور جلوگیری از شکاف امنیتی ناتو در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

همچنین جمهوری چک اعلام کرده است که تانک‌های نوع تی ۷۲ را به اوکراین اهدا کرده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم روز جمعه اعلام کرد که به عنوان بخشی از بسته کمکی نظامی جدید این کشور به اوکراین به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند (۱۳۰ میلیون دلار)، انگلیس تسلیحات ضدهوایی و ضد تانک بیشتری به کی‌یف می‌دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

او سه روز بعد یعنی ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد.

آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های مختلف به این اقدام روسیه واکنش نشان داده‌اند.

در ادامه تحریم‌ها علیه روسیه همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در سومین نشست فوق العاده خود برای جنگ اوکراین، عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را با ۹۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع به حالت تعلیق درآورد.

کشورهای غربی از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده‌اند و در پی واقعه مبهم «بوچا»، مسکو را متهم به انجام آن می‌دانند و معتقدند این کشور به دلیل نقض حقوق بشر صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را ندارد.

311311