شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شیراز#احسان علیخانی#حواشی

واکنش احسان علیخانی به حواشی ماجرای دختری که بعد از ۲۱ سال بینایی‌اش را به دست آورد!

احسان علیخانی در گفت‌وگو با پزشک معالج تارا صبّی میهمانِ کم‌بینایی که ادعاهایِ او و مادرش حواشی بسیاری برای برنامه و بیمارستان شیراز ایجاد کرد، درباره این ماجرا شفاف‌سازی کرد. 

احسان علیخانی - عصر جدید

  به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سومین فصل «عصر جدید» بعد از گمانه‌های زیاد با تغییر داوران، نیمه شعبان به آنتن رسید، البته مسابقه را از اول نوروز شروع کرد و در دو سه شب باقی‌مانده سال، تنور تحویل سال تلویزیون را با حضور اقوام و قومیت‌ها گرم کرد. 

با اعلام نظرسنجی صدا و سیما «عصر جدید» به‌عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه عیدانه تلویزیون در نوروز ۱۴۰۱ لقب گرفت. در این فصل ژاله صامتی، کارن همایونفر و مجید اسماعیلی هم به جمع داوران برنامه اضافه شدند و خود این تغییر در ترکیب داوران عامل کنجکاوی دیگری بود تا مخاطب بخواهد فصل جدید را با داوران جدید پیگیری کند. 

در کنار حواشی و اتفاقات مختلف این برنامه تلویزیونی، ماجرای یکی از میهمانان برنامه، دوباره برای احسان علیخانی گرفتاری به وجود آورد. شاید او را یادِ دردسرهای میهمان برنامه (یاسی اشکی) می‌اندازد. زمانی که او هم ادعاهایی عجیب را در آنتن زنده مطرح کرد و بسیار جنجال‌آفرین شد. 

دقیقاً واکنش‌ها به ادعاهای تارا صبّی در «عصرجدید» خاطره آن ادعاهای اثبات نشده «یاسی اشکی» در ارتباط با ابتلایش به یک بیماری نادر و واکنش‌های جامعه پزشکی را یادآوری می‌کند که چند هفته‌ای حواشی و واکنش‌های متعدد پزشکان و رسانه‌ها را به همراه داشت. 

ماجرا از این قرار است که دختری به نام «تارا صبی» به «عصر جدید» آمد و داستانی را تعریف کرد که معماهای بسیاری را برای افکار عمومی ایجاد کرد. (دختری که بعد از ۲۱ سال بینایی‌اش را به دست آورد!) 

او گفت که به بیمارستان خدادوست شیراز رفته و جراحی داشته، چشم چپِ او بینایی ۱۰۰ درصدی پیدا می‌کند و چشم راست او به‌خاطر افت بعد از جراحی، ۴۰ درصد بینایی دارد و دوباره قرار است در اولین فرصت عمل کند تا این بینایی هم به ۱۰۰ درصد برسد. 

در این لحظه مجری برنامه اعلام کرد: «این خانم بعد از ۲۱ سال بینایی خودشان را به‌دست آوردند و الان می‌توانند دنیا را ببینند، خیلی اتفاق فوق‌العاده‌ای است برای کسی‌که ۲۱ سال از تماشای دنیا محروم بوده است.» 

این اظهارات خیلی زود مورد انتقاد گروه‌هایی قرار گرفت، حتی برخی پیگیری کردند که این عمل انجام شده اما به‌خاطر انحراف چشم (!)، پیگیری‌ها نشان می‌دهد این میهمان از سوی بهزیستی معرفی شده و نامه‌ها و اسنادی هم مبنی بر درستی اظهاراتی که این میهمان در برنامه مطرح کرده است، وجود دارد. 

البته همواره نسبت به حضور میهمانان و کارشناسان تلویزیونی، شائبه‌هایی وجود داشته که در بسیاری از اوقات با حواشی و چالش‌هایی همراه بوده است. 

برخی از پزشکان و حتی روانشناسان درباره این ادعاها به این نکته اشاره کردند؛ "در روزهایی که همه برای امیدوار بودن دنبال بهانه‌اند امید واهی شرایط را بدتر می‌کند، امیدی که چندان رنگ‌وبوی واقعیت نداشته باشد چیزی جز دلسردی به‌همراه نخواهد داشت. 

پخش شدن چند باره این ویدئو در فضای مجازی موجی از امیدواری را میان افراد نابینا به‌ویژه آن گروه از نابیناهایی که از بدو تولد با این معلولیت همراه هستند به‌وجود آورده است. 

آن‌طور که این معلولان از تصاویر پخش شده برداشت کرده‌اند یک روش درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد که می‌تواند بینایی را به آن‌ها برگرداند. طوری‌که برخی از آن‌ها با مراجعه به سازمان‌های حمایت از معلولین پیگیر این روش درمانی شده‌اند. 

اما بعد از چند هفته، عصرجدید در برنامه دیگر خودش که ماه رمضان هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن است به این حاشیه پرداخت. احسان علیخانی در «هشتگ عصرجدید» با دکتر کلانتری فوق تخصص و و جراح چشم که تارا صبی را جراحی کرده روی خط آمد و با او گفت‌وگو کرد. 

احسان علیخانی با این سؤال گفت‌وگو را با این پزشک متخصص آغاز کرد. «خانم تارا صبّی به زندگی قبل و بعد از جراحی اشاره کرد؛ در جریانِ آن گزاره‌ها و جملاتی نقل شد که با متر و معیار علمی و پزشکی تطابق ندارد. مخصوصاً بحث جراحی با روش سلول‌های بنیادی که تکذیب شد و دوستان متخصص و جامعه نابینای کشور درباره‌اش صحبت کردند. شما دید و نابینایی‌شان را چگونه ارزیابی کردید؛ گواهی دارید که تأیید کردید بینایی‌شان یک و ونیم به ۱۰ و دو و نیم به ۱۰ بوده و یک چشم هم که بینایی نداشته است.» 

کلانتری صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: تارا یک بار عملِ جراحی انحراف چشم را در ۶ سالگی انجام داده و سالِ گذشته با مادرشان پیش من آمدند. اصلاً بهبودی پیدا نکردند و رضایت هم نداشتند. بسیاری زیر بار عمل مجدد نرفته بودند که برای او انجام دهند. 

تارا به من گفت با یک فرد بینا نامزد هستم و این انحراف چشم خیلی مرا اذیت می‌کند. من موقعی که معاینه‌اش کردم به این نتیجه رسیدم اصلاً طرز نگاه کردنِ او درست نبود. زیرا سرِ خودش را کج می‌کرد تا نگاه و دیدش را تنظیم کند. 

او را برای دیدِ چشم معاینه کردم؛ چیزی که به من جواب داد دیدِ چشم راست دو دهم و دیدِ چشم چپِ او حدود ۵ متر بود. حتی چارتِ بینایی‌اش عدد بزرگ را ندید و با انگشت به او نشان دادم. 

اما بعد از عملِ اول انحراف که به صورتِ افقی انجام شد (مردادماه ۱۴۰۰ بود)؛ بعد از عمل که چشمانِ او را باز کردم به «تارا» گفتم یک ماه دیگر مراجعه کند که چشمِ او را ببینم. تا قرمزی و التهابِ چشم او فرو بنشیند. موقعی که دیدِ چشم چپ او را معاینه کردم، دیدم تا یک دهم جواب می‌دهد. 

خودم متعجب شدم و به تارا گفتم دیدِت خیلی خوب شده! جالب است که با مادرش آمده بود یک سبدِ گل بزرگ آوردند و به من گفتند خانم دکتر! معجزه کردی. مادرش می‌گفت تارا خیلی به زندگی امیدوار شده است. رنگ‌ها را خیلی بهتر تشخیص می‌دهد. 

من معاینه‌اش کردم هم به این نتیجه رسیدم که دیدش بهتر شده و برایشان توضیح دادم احتمال زیاد به خاطر انحراف چشم که موردِ جراحی‌ام بود، این اتفاق افتاده است. 

احتمالاً دیدِ قبلی‌اش یک چشم بوده و الان دیدِ دو چشمی را پیدا کرده است. به این خاطر، حالت دیدِ سه بعدی‌اش بهتر شده و می‌تواند ابعاد و رنگ‌ها را بهتر تشخیص می‌دهد؛ به واقع دیدِ دو چشمی‌اش بهتر شده است. 

این پزشک متخصص در ادامه به بحثِ جراحی انحراف عمودی چشمان تارا صبی اشاره کرد و گفت: یک انحراف عمودی هم داشت که به آن‌ها گفتم می‌توانید این انحراف را عمل نکنید. گفتند چون از این فرآیند رضایت داریم می‌خواهیم این جراحی اتفاق بیفتد. در شهریورماه ۱۴۰۰ هم انحراف عمودی را هم جراحی کردیم و بعد از این جراحی هم ابرازِ رضایت کردند. من به آن‌ها گفتم انحراف عمودی این چشم را جراحی کردید احتمالاً آن چشم دیگر هم به این جراحی نیاز خواهد داشت. 

نوبت برای جراحی انحراف عمودی آن چشم را هم نوشتم که دیگر مراجعه نکرد. 

در ادامه احسان علیخانی این سؤال را مطرح کرد که این مُدل جراحی برای انحراف چشم واقعاً می‌تواند آن‌قدر در بینایی چشمِ کسی که کم‌بینایی شدید دارد مؤثر باشد؟ این پزشک متخصص این‌گونه پاسخ داد: انحراف چشم که جراحی می‌شود یکسری لرزش‌هایی داخل چشم وجود دارد که به این واسطه از بین می‌رود. همچنین باعث می‌شود تصویر روی شبکه چشم را هم ثابت کند و در واقع دیدِ بیمار بهبود پیدا می‌کند. به احتمال زیاد همین دلیل را داشته؛ از ۵ متر به یک دهم رسیدنِ بینایی کسی که کم‌بینا بوده، قابل توجه است. 

مجری «عصرجدید» سپس این سؤال را مطرح کرد که خانم دکتر! تأیید می‌کنید که دید و بینایی «تارا صبی» بعد از جراحی تقویت و بهبود پیدا کرده است؟ این پزشک متخصص واکنش نشان داد: بله. اما نه آن‌طور زیادی که انتظار داریم. 

احسان علیخانی ادامه داد که بخشی از جامعه نابینایی کشور که به کم بینایی شدید دچارند بعضی از این دوستان الان این تصور برایشان به وجود آمده حتی جراحی انحراف چشم می‌تواند بینایی‌شان را تقویت کند؛ دکتر کلانتری در این باره توضیح داد: اگر نابینایی ناشی از شبکه‌ای و عصبِ بینایی باشد انحراف ثانویه برای نابینایی اتفاق می‌افتد. بنابراین ما انحراف که عمل کنیم کسانی که مشکل شبکه‌ای دارند یا مشکل عصبِ بینایی دارند هیچ کمکی به بینایی‌شان نمی‌کند. 

تهیه‌کننده و مجری «عصرجدید» به صحبت‌های مادر سارا صبی و طرحِ مدل و روشِ این جراحی که به وسیله سلول‌های بنیادی اتفاق افتاده هم اشاره کرد. دکتر کلانتری این‌گونه پاسخ داد: اصلاً به هیچ عنوان سلول بنیادی در کار نبوده و عمل انحراف چشم بوده است. 

کلانتری همچنین این نکته را لازم به یادآوری دانست که هیچ عملی در دنیا وجود ندارد که یک نابینای مطلق را به بینایی برساند؛ البته جراحی‌هایی وجود دارد به تقویت بینایی کمک کند و آن هم بستگی به بیمار و نوعِ بیماری‌اش دارد. خیلی از بیمارانِ کم‌بینا لرزش‌هایی در چشمان‌شان وجود دارد که در عملِ انحراف چشم و از بین رفتنِ آن لرزش‌ها، رویِ دیدشان تأثیر می‌گذارد، همان‌طور که برای تارا صبی این اتفاق افتاد. 

این پزشک متخصص در پایان خاطرنشان کرد: این مُدل جراحی در سراسر کشور وجود دارد و اتفاقِ خارق‌العاده‌ای نیفتاده که تنها از پسِ بیمارستان خدادوست شیراز برآید.