شهرخبر

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| انتقاد سیاستمداران آمریکایی از سانسور شدید شرکت های بزرگ فناوری

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| انتقاد سیاستمداران آمریکایی از سانسور شدید شرکت های بزرگ فناوری

سیاستمداران آمریکایی با انتقاد از انحصارگرایی و سانسور گسترده شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات معتقدند این شرکت ها باید با قوانین محدود شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه دامنه انتقادات تند از نحوه عملکرد شرکت های بزرگ فناوری در انحصار گرایی، به یکی از چالش های غول های فناوری دنیا تبدیل شده است. در این باره باید گفت رویه های جاری در صنعت فناوری که عموما در انحصار پنج شرکت بزرگ آمریکایی یعنی فیس بوک، آمازون، اپل، مایکروسافت و گوگل قرار دارد، اعتراض بسیاری از چهره ها و سیاستمداران ایالات متحده را برانگیخته است.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

شرکت های بزرگ فناوری؛ بزرگترین تهدید حریم خصوصی شهروندان

در این باره مایکل هایدن مدیر سابق آژانس امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می گوید: شرکت های فناوری به عنوان بزرگترین تهدید برای حریم شخصی شهروندان آمریکا جایگزین دولت شده اند. جاه طلبی و سطح فناوری ما از قانون، سیاست و هنجارها فراتر رفته است و حال برای رسیدن به موفقیت در تلاش هستیم. همه ما به عنوان افراد یک جامعه آزاد، عادت داریم که فقط در برابر دولت از حریم شخصی خود دفاع کنیم؛ زیرا همواره فقط دولت این قدرت را داشته است. حال دیگر دولت یک تهدید اصلی برای حریم خصوصی افراد به شمار نمی رود. اکنون فعالان صنعتی خصوصی فناوری خطر اصلی هستند.

چاش هاولی حقوقدان و سناتور جوان جمهوری خواه نیز با انتقاد از شرکت های فناوری بزرگ می گوید: هدف من پاسخگو نگه داشتن شرکت های فناوری است. این قبیل شرکت ها، خصوصا گوگل فیس بوک و توییتر الگویی مبتنی بر شیوه های سوء استفاده و اعتیاد ایجاد کرده اند. ما باید از خود بپرسیم که واقعا این شرکت ها به کشور ما چه چیزی افزوده اند؟ آیا آنها بهره وری اقتصادی را افزایش داده اند؟ آیا آنها با دستمزدهای بالا مشاغل جدید ایجاد کرده اند؟ آیا فعالیت آنها را را باسواد کرده است؟

وی با انتشار یک توییت، مواضع سخت خود را علیه شرکت های بزرگ فناوری تاکید کرده و می نویسد: شرکت های بزرگ فناوری در حال سرافکنده کردن کشور هستند. ما باید انتظار پیشرفت و نوآوری بیشتری داشته باشیم. اما راز کثیف شرکت های بزرگ فناوری تکیه آنها بر استثمار به جای نوآوری و پیشرفت است.

انتقاد از اشاعه سانسور گسترده توسط شرکت های بزرگ فناوری

تدکروز سیاستمدار و حقوقدان آمریکایی که از سال 2013 به عنوان سناتور ایالت تگزاس در سنای ایالات متحده حضور دارد و مدارک دانشگاهی خود را در رشته حقوق از دانشگاه های پرینستون و هاروارد کسب کرده با انتقاد از اشاعه سانسور گسترده توسط شرکت های بزرگ حوزه فناوری می گوید: آنچه خطر سانسور سیاسی بسیار مشکل ساز می کند، مسئله عدم شفافیت و توانایی تعداد انگشت شماری از شرکت های بزرگ فناوری برای تصمیم گیری در مورد میزان دسترسی افراد به اطلاعات است. در چنین فضایی، بسیاری از سخنان و اطلاعات به سادگی محو می شوند. فناوری های نوظهور نه تنها توانایی خاموش کردن صداها را دارند، بلکه قادر هستند بسته ای مشخص از خوراک اطلاعاتی را نیز در اختیار کاربر خود قرار دهند. آزادی بیان، یک اصل از قانون اساسی ما است. اولین بخش قواعد حقوقی ما با اصل آزادی بیان آغاز می شود و همه فرایندهای دموکراتیک ما وابسته به گفتار آزاد هستند. مساله من این است که شرکت های بزرگ فناوری با کنگره و مردم آمریکا در حال معامله هستند، آنها اطمینان می دهند که بی طرف، منصف و به دور از رفتارهای مغرضانه عمل کنند. اگر یک غول فناوری بخواهد به بلندگوی یک حزب و گروه خاص بدل شود، قطعا این حق را دارد اما باید بداند که در این صورت نمی تواند همچنان از امتیازات ویژه ای که دولت فدرال در اختیارش قرار داده است استفاده کند.

غول های فناوری امکان رقابت آزاد را از بین می برند

ایمی کلوبشار حقوقدان و سناتور ایالت مینه سوتا که سابقه تصدی پست دادستانی بخش هنپین را در کارنامه خود دارد در مورد لزوم کنترل فعالیت شرکت های بزرگ فناوری می گوید: شرکت های بزرگ فناوری از امنیت ما حفاظت نمی کنند نه از امنیت حریم شخصی ما و نه از امنیت ملی ما... بسیاری از سیاستمداران آمریکا، در برابر انقلاب دیجیتال سر خود را در برف فرو کرده اند. من فکر می کنم که برخی اعضای کنگره چشم خود را بر روی لابی قدرتمند و مزیت شرکت های بزرگ فناوری بسته اند و قصد ندارند با این چالش روبرو شوند. آنها به خاطر نداشتن ایده ای برای کنترل این شرکت ها، به آنها اجازه یکه تازی می دهند و در فقدان قوانین حفاظت از حریم شخصی موثر، فضای مدنظر این شرکت ها بسیار کثیف است.

همچنین کلوبشار طی بیانیه ای اعلام کرد: مدتی است که من درخواس خود از نهادهای ضد انحصار برای افزایش شفافیت و مقابله با اقدامات ضد رقابت های شرکت های بزرگ فناوری را اعلام کرده ام. مردم ایالات متحده آمریکا باید بدانند که این غول های فناوری به شکل غیرقانونی رقابت آزاد را از بین می برند. این در حالی است که قوانین و مجریان قانون می توانند نوآوری و پیشرفت شرکت های بزرگ فناوری را ضمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تشویق کنند.

غول های فناوری باید با قوانین محدود شوند

مارک وارنر تاجر و سیاستمدار دمکرات که نائب رییسی فراکسیون حزب دمکرات سنا را در کارنامه دارد در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی می گوید: «غول های فناوری دره سیلیکون، قدرت بیش از حد یافته اند و نیاز است که با استفاده از قوانین محدود شوند. ما باید با استفاده از برخی قوانین مبتنی بر استانداردهای صنعت و نهادهای نظارتی شرکت های فناوری را کنترل کنیم. من فکر می کنم که روزهای غرب وحشی برای غول های فناوری دره سیلیکون هم از طرف مصرف کنندگان و هم از سوی احزار سیاسی پایان یافته است. اگر چه بسیاری از مسئولان می خواهند که قدرت این شرکت ها را بشکنند اما به نظر من این امر می تواند سبب برتری یافتن شرکت های فناوری چینی در مقطع کنونی شود. من قطعا قصد ندارم شرکت هایی چون بایدو، علی بابا و تنسنت را جایگزین گوگل و فیس بوک کنم. بلکه صرفا در پی حل چالش هایی چون حریم شخصی، اعتبار سنجی هویت، محتوا و عدم شفافیت از طریق تبیین چارچوب های قانونی هستم.»

برنی سندرز از مسن ترین اعضای سنای آمریکا نیز معتقد است: من از همکاری در زمینه محدودسازی شرکت هایی چون فیس بوک پشتیبانی خواهم کرد. ما با جامعه ای روبرو هستیم که به طور فزاینده ای انحصار گر است و در آن تعداد معدودی از شرکت های بزرگ قدرتی بیش از حد بر مصرف کنندگان خود اعمال می کنند.

انتهای پیام/