شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#دولت

بیانیه پایانی نشست ریاض درباره یمن

بیانیه پایانی نشست ریاض درباره یمن

نشست ریاض که به بهانه حل بحران یمن و بدون حضور دولت نجات ملی این کشور در صنعا برگزار شده بود شامگاه پنج شنبه با صدور بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از البیان، نشست مشورتی ریاض که دولت نجات ملی یمن در آن حضور نداشت و به بهانه حل بحران یمن برگزار شده بود با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه پایانی بر ضرورت کنار گذاشتن راهکارهای نظامی و نشستن بر سر میز مذاکرات به منظور حل سیاسی بحران یمن تاکید شده است.

در این بیانیه از تصمیم عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن برای تشکیل شورای ریاستی استقبال و از مجالس شورا و نمایندگان خواسته شده به شکل دوره‌ای جلسات خود را برگزار کنند.

در بیانیه مذکور همچنین ادعا شده است که آینده یمن یا آینده شورای همکاری خلیج فارس گره خورده است.

این در حالی است که سخنگوی «أنصارالله» یمن روز پنجشنبه در واکنش به تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری، گفت: هر فعالیتی در خارج از مرزهای یمن تنها یک نمایش مضحک است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» یمن روز پنجشنبه به تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در «ریاض» واکنش نشان داد و به شدت از آن انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی جنبش أنصارالله گفت: این مردم یمن هستند که برای زمان حال و آینده خود تصمیم گیری می‌کنند نه دیگران. هر فعالیتی در خارج از مرزهای یمن تنها یک نمایش مضحک است.

پیشتر پایگاه «الخبر الیمنی» در خبری فوری به نقل از منابعی در ریاض نوشت: این عربستان سعودی بود که «منصور هادی» را از قدرت عزل کرد. در حال حاضر، منصور هادی تحت اقامت اجباری قرار دارد.

پایگاه مذکور همچنین عنوان کرد که عربستان شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن را تشکیل داده است. پیش از این، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داد. عبد ربه منصور هادی تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری محول کرد.

«رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت. شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی و فراری یمن را برعهده خواهد داشت.

طبق اعلام برخی منابع، شورای رهبری ریاست جمهوری ۸ عضو دارد و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند. این درحالی است که پیشتر برخی گزارش‌ها از برکناری عبد ربه منصور هادی از قدرت توسط عربستان سعودی حکایت داشت.