شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حقوق بشر#مسکو

روسیه: تعلیق عضویت مسکو از شورای حقوق بشر نشانگر موضع سلطه‌گرانه آمریکاست

روسیه: تعلیق عضویت مسکو از شورای حقوق بشر نشانگر موضع سلطه‌گرانه آمریکاست

معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان‌دهنده تلاش آمریکا برای ادامه موضع سلطه‌گرانه خود است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ گنادی کوزمین معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در سومین نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل که به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای داد، گفت: این رای‌گیری تلاشی از سوی آمریکا برای ادامه موضع سلطه‌گرانه خود است.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مجمع عمومی در مورد تعلیق مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر ربطی به حقوق بشر ندارد.

این مقام روسیه، رای‌گیری مجمع عمومی برای تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر را تلاشی از سوی آمریکا  برای حفظ کنترل و تسلط کامل توصیف کرد.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل پیش از رای‌گیری از مجمع عمومی خواست به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تعلیق عضویت این کشور در شورای حقوق بشر رای ندهند.

وی گفت: ما از همه اعضای حاضر می‌خواهیم واقعاً به تصمیم خود فکر کنند و به تلاش کشورهای غربی و متحدان آنها برای تخریب ساختار موجود حقوق بشر رأی منفی دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع، عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، ۴۷ عضو دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شوند که بدین ترتیب دارای ۴۶ عضو شد و عضویت روسیه که تا سال ۲۰۲۳ باید عضو این شورا می‌بود، تعلیق شد.

چنین اقدامی از سوی مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل، سابقه دارد و این مجمع در سال ۲۰۱۱ نیز عضویت لیبی را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

سومین نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین به درخواست آمریکا و متحدانش امروز پنجشنبه به وقت محلی برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر برگزار شد.

در این رای‌گیری ۲۴ کشور از جمله الجزیره، بلاروس، کوبا، کره شمالی، ایران، قزاقستان، چین، روسیه، سوریه، ازبکستان، تاجیکستان و ویتنام در این رای‌گیری به تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت رای منفی دادند.

کشورهای غربی از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده‌اند و اکنون در پی واقعه «بوچا»، مسکو را متهم به انجام این واقعه با ابعاد مبهم و رمزآلودش می‌کنند و معتقدند این کشور به دلیل نقض حقوق بشر صلاحیت عضویت در شورای حقوق سازمان ملل را ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام