«ناهوم بارنیا» تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به نقل از محافل  سیاسی بلندپایه در تل‌آویو و واشنگتن، فاش کرد که اخیراً تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله پیامی محرمانه به اسرائیل ارسال کرده اعلام کرده است: «ما آماده مذاکره درباره‌ی تغییر در سیاست تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد پرداخت کمک‌های مالی به خانواده شهدا و اسرای فلسطینی هستیم».

وی به نقل از منابع آگاه بلندپایه در تل‌آویو و واشنگتن افزود که محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حتی مقامی را برای این مذاکرات تعیین کرده و همزمان، ایالات متحده آمریکا که از این پیام تشکیلات خودگردان فلسطین مطلع بود، نماینده‌ای را برای این مذاکرات منصوب کرد. 

بارنیا در ادامه با تکیه بر اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه مذکور نوشت که در مقابل دولت تحت نخست‌وزیری نفتالی بنت تا‌کنون زحمت پاسخ دادن به این پیام تشکیلات خودگردان فلسطین را به خود نداده است.

این تحلیلگر صهیونیست با بیان این‌که سخت‌ترین اتهامات وارده از سوی «دولت‌های اسرائیل» به تشکیلات خودگردان مربوط به آن‌چه تروریسم خوانده می شود، است، ادامه داد: «تشکیلات خودگردان فلسطین سخاوتمندانه به خانواده‌های تروریست‌هایی که زندانی یا کشته شده‌اند، کمک می کند. اسرائیلی‌ها از دیدگاه خود تأکید می‌کنند که این گام از سوی تشکیلات خودگردان، پاداش و مشوقی برای تروریسم است و عملاً واقعیت تشکیلات خودگردان فلسطین را آشکار می‌کند. هرچند که از دیدگاه فلسطینی‌ها، این  اقدام، کمک به خانواده‌هایی است که نان آور خود را از دست داده‌اند و یک تعهد اخلاقی در قبال افرادی است که به عنوان قهرمان دیده می شوند».

بارنیا، به عنوان یکی از مهمترین تحلیلگران اسرائیلی در رسانه های عبری، در متن گزارش خود توضیح داد که «همه طرف ها را می توان درک کرد؛ عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، که بین همکاری روزانه با اسرائیل و مبارزه با تروریسم و ​​فشارهای داخلی گیر افتاده است و دیپلمات‌های آمریکایی که به دنبال راهی برای مشروعیت‌بخشی به تشکیلات خودگردان  در محافل حزب دموکرات و کنگره و دولت اسرائیل هستند و می‌دانند امتیازدهی‌هایی وجود خواهد داشت که پذیرش آن در داخل جامعه صهیونیستی دشوار است».

این تحلیلگر در ادامه گزارش خود نوشت که وقتی نخست وزیر اسرائیل دلیل امتناع خود از ملاقات با عباس رئیس تشکیلات خودگردان را توضیح داد، موضوع پرداخت حقوق به خانواده شهدا و اسیران از سوی تشکیلات خودگردان مطرح شداین یک تفسیر خوب و یک بهانه خوب بود.

چند روز پیش روزنامه «یسرائیل هیوم» با انتشار گزارشی در خصوص آخرین تحولات مربوط به بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس و پنهان کردن بحران میان رام الله و واشنگتن در این خصوص نوشت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بازگشایی این کنسولگری را به اجرای اصلاحات در نظام سیاسی فلسطین و توقف پرداخت حقوق به خانواده‌های شهدا و اسرای فلسطینی منوط کرده است.

چند سالی است که کنست رژیم صهیونیستی بر ضرورت تصویب قانونی که تشکیلات خودگردان فلسطین را به قطع حقوق خانواده‌های شهدا و اسرا و مجروحان فلسطینی وا می‌دارد، پافشاری می‌کند.

در حالی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت فشارهایی اقتصادی به دادن باج جدید به تل آویو آماده می‌شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر موضع خود در خصوص تشکیل کشور فلسطینی تاکید دارد و می‌گوید: «تا زمانی که من نخست وزیر هستم، توافق اسلو اجرایی نخواهد شد».

وی در ژانویه سال جاری در مصاحبه با یسرائیل هیوم گفت: «من از جناح راست هستم و مواضع من تغییر نکرده است، من همچنان با تشکیل کشور فلسطین مخالفم و از کشور خود دفاع می‌کنم و اجازه مذاکره سیاسی در این خصوص را نخواهم داد و آماده ملاقات با هیچ یک از رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین نیستم».

بنت با اشاره به توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها که شامل به رسمیت شناختن حق فلسطیتی‌ها در ایجاد یک حاکمیت خودمختار از سوی رژیم صهیونیستی است، افزود: «تا زمانی که من نخست وزیر هستم، اسلو وجود نخواهد داشت».