شهر خبر

روزنامه «البناء» لبنان:

دادگاهی شدن «ریاض سلامه» به اتهام پولشویی و فساد مالی ضروری است

دادگاهی شدن «ریاض سلامه» به اتهام پولشویی و فساد مالی ضروری است

یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع حقوقی اعلام کرد: در حال حاضر، دادگاه شدن رئیس بانک مرکزی لبنان به اتهام فساد مالی و پولشویی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی «البناء» به نقل از منابع حقوقی اعلام کرد: در حال حاضر، دادگاه شدن رئیس بانک مرکزی لبنان به اتهام فساد مالی و پولشویی ضروری است. ریاض سلامه باید پاسخگوی اقدامات خود و برادرش باشد.

بر اساس این گزارش، روزنامه البناء به نقل از منابع مذکور همچنین نوشت: ریاض سلامه و برادرش باید به دلیل دست داشتن در پرونده‌های فساد مالی و پولشویی تحت بازجویی قرار گیرند. متأسفانه ریاض سلامه از طریق پولشویی، ثروت نامشروعی به دست آورده است. او با قاچاق پول به خارج از کشور، چنین ثروتی را صاحب شده است.

نگاهی به سوابق ریاض سلامه و ارتباطات خارجی و داخلی او نشان می‌دهد که وی مراودات فراوانی با ایالات متحده آمریکا دارد به گونه‌ای که از او به عنوان مَرد شماره یک واشنگتن در لبنان یاد می‌شود؛ مَردی که مأموریت خالی کردن بانک‌های لبنانی را از سوی واشنگتن برعهده گرفته است.

فروردین ماه سال گذشته بود که رسانه‌های خبری اعلام کردند «دورتی شیا» سفیر ایالات متحده در لبنان به منزل ریاض سلامه رفته است و آنها ناهار را با یکدیگر صرف کرده‌اند. همین دیدار در منزل رئیس بانک مرکزی لبنان کافی بود تا رسانه‌های خبری از روابط صمیمانه میان ریاض سلامه و مقامات ایالات متحده آمریکا پرده بردارند. او حتی به صورت علنی نیز تحت حمایت واشنگتن قرار گرفته است.

در همین راستا، سفیر آمریکا در لبنان در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ در اوج بحران مالی و بانکی لبنان تاکید کرد که واشنگتن از نزدیک با رئیس بانک مرکزی لبنان همکاری می‌کند و توجیهی برای برکناری وی وجود ندارد. این موضع‌گیری رسمی واشنگتن هم به نوبه خود از روابط و مناسبات صمیمانه ریاض سلامه با آمریکایی‌ها پرده برداشت و نشان داد که وی برای اجرایی ساختن مأموریت‌های ایالات متحده در لبنان تلاش می‌کند.