شهر خبر

وزیر علوم مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد یک شرکت برای تولید مواد شیمیایی در پژوهشگاه شیمی

ضرورت ایجاد یک شرکت برای تولید مواد شیمیایی در پژوهشگاه شیمی

وزیر علوم گفت: لازم است که یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی در پژوهشگاه شیمی راه اندازی شود و علاوه بر تامین نیاز کشور صادرات به کشورهای همسایه هم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی‌گل امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی گفت: با توجه به مزیت کشور ما در حوزه نفت و گاز لازم است که در اولین فرصت، جلسه‌ای با وزیر نفت برای استفاده بیشتر از ظرفیت پژوهشگاه‌های مرتبط با مواد مانند پژوهشگاه‌های شیمی، رنگ، پلیمر داشته باشیم.

زلفی گل با اشاره به تأسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجوز این صندوق را گرفتیم و توانستیم آن را در لایحه بودجه بگنجانیم؛ نتیجه تلاش‌ها قرار گرفتن در تبصره ۹ قانون بودجه است. بر اساس این مصوبه ۴۰ درصد سهم پژوهشی شرکت‌های دولتی به این صندوق واریز می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش کردیم ۱ درصد اعتبارات پژوهشی به این صندوق واریز شود که در هیأت دولت تأیید نشد؛ ولی بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به این صندوق منتقل کردیم.

وزیر علوم گفت: تلاش می‌کنیم همه بودجه پژوهشی را به صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری منتقل کنیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه تسهیل شود.

وزیر علوم با اشاره به دسته‌بندی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در سامانه‌های جداگانه گفت: قرار است یک سامانه دیگر برای ارائه محصولات شرکت‌های دانش بنیان و دیگر سامانه‌ای برای یافتن آزمایشگاه برای محققان راه اندازی بشود.

وی گفت: در دنیا نزدیک به ۳۰۰ هزار قلم مواد شیمیایی ساده تولید می‌شود که ما با توجه به اختصاص ۱ درصد جمعیت دنیا می‌توانیم ۱ درصد این مواد را بسازیم و به فروش برسانیم.

زلفی گل اضافه کرد: پژوهشگاه می‌تواند ساختاری ایجاد کند که یک شرکت برای تولید چند هزار قلم ماده شیمیایی مورد حمایت قرار بگیرد.

وی به رتبه ایران در گرایش‌های مختلف شیمی و مهندسی شیمی اشاره کرد و گفت: کشور ما تاکنون در گرایش‌های مختلف رتبه‌های ۱۰ و ۱۱ و ۱۳ و در مهندسی شیمی را به خود اختصاص داده است. با وجود این رتبه‌ها نباید خام‌فروشی در حوزه های مربوط به مواد شیمیایی کنیم.

وی خطاب به مدیریت جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی گفت: لازم است در اولین فرصت یک شرکت برای تولید مواد شیمیایی تأسیس شود که علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور، بازار ۶۳۰ میلیونی سایر کشورهای همسایه را نیز تأمین کند.