شهر خبر

وکیلی:

والیبال ایران آینده خوبی خواهد داشت

والیبال ایران آینده خوبی خواهد داشت

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران گفت: بازیکنان ایران آینده خوبی برای این رشته رقم خواهند زد.

به گزارش مشرق، محمد وکیلی سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در تشریح برنامه شاگردانش در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: برنامه تمرینات سال جدید را از هفتم فروردین آغاز کردیم و تا ۲۰ فروردین ادامه خواهیم دادیم. در تاریخ ۲۱ فروردین ماه عازم رقابتهای تدارکاتی ایتالیا و ترکیه خواهیم شد. در حال حاضر مرحله هفتم اردوی تدارکاتی را پشت سر می‌گذاریم و تا ۲۳ مردادماه ۶ مرحله اردوی دیگر در پیش داریم.

وی تصریح کرد: ۲۴ مردادماه در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا شرکت خواهیم کرد. سال گذشته تمرینات فشرده‌ای داشتیم ولی خدا را شکر در حال حاضر شرایط خوبی داریم. باید به گونه‌ای برنامه‌های خود را پیش ببریم که برای حضور در بازی‌های تدارکاتی آماده باشیم.

وکیلی درخصوص حضور تیم ملی نوجوانان ایران در جام کورناکیای ایتالیا، گفت: نخستین هدف ما از حضور در این رقابت‌ها مقایسه شرایط تیم ایران با تیم ایتالیاست. چند سالی هست که در آسیا مسابقات نوجوانان و جوانان برگزار نشده و بعد از مسابقات ۲۰۱۸ تبریز، دیگر مسابقات نوجوانان برگزار نشد و قرار است سال ۲۰۲۲ این رقابت‌ها مجددا به میزبانی ایران برگزار شود.

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران تاکید کرد: در حال حاضر از شرایط تیم‌های حاضر در مسابقات جهانی اطلاعاتی نداریم و به همین دلیل حضور در تورنمنت ایتالیا را در نظر گرفتیم. مضاف بر این‌که هدف اصلی کادر فنی نوجوانان، برگزاری سه بازی با تیم ملی ایتالیا قبل از حضور در تورنمنت کورناکیای ایتالیاست. این سه بازی از درجه اهمیت بالایی برایمان برخوردار است و می‌توانیم بازیکنان را محک بزنیم. از طرفی تیم‌های زیادی در تورنمنت ایتالیا شرکت خواهند کرد و ممکن است از هر کشور چند تیم در این رقابت‌ها شرکت کنند. باید توجه داشت که بازیکنان نوجوان ایران برای اولین بار است که از کشور خارج می‌شوند و باید با شرایط بازی در خارج از کشور آشنا شوند. در هر حال تجربه اول هم سخت است و هم می‌تواند روحیه‌بخش باشد.

وکیلی با اشاره به گروه‌بندی مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا، ادامه داد: ایران در گروه A با استرالیا و قطر هم‌گروه است. استرالیا و قطر از نظر سیستم بازی، تیم‌های قدرتی و مشابه ایران هستند. در گروه B تیم‌های ژاپن، هند و کویت قرار دارند و مسلما ژاپن تیم برتر این گروه است. در گروه C کره‌جنوبی، چین و عراق قرار دارند و شانس کره و چین بیشتر از عراق است. باید دید عراق که سالیان سال در این  رده سنی در مسابقات حضور نداشته، چه نگاهی به والیبال رده‌های پایه داشته است. در گروه D هم تیم‌های چین‌تایپه، تایلند، قزاقستان و سریلانکا حضور دارند و فکر می‌کنم در این گروه تیم‌های چین‌تایپه و تایلند شرایط خوبی دارند.

وی افزود: به گفته مسئولان امر به احتمال فراوان ایران، استرالیا یا قطر، کره و چین در دور دوم مسابقات در یک گروه قرار خواهند گرفت. بین ایران، چین و کره باید دو تیم صعود کنند و کار بسیار سختی است چون هر سه تیم در رده پایه دارای پیشینه خوبی هستند و امیدوارم بتوانیم با ارائه بازی‌های خوب، مقابل تیم‌های شرق آسیا که از نظر سرعت بازی و کارهای ترکیبی، تیم‌های ویژه‌ای هستند، عملکرد خوبی به نمایش بگذاریم.

سرمربی تیم ملی نوجوانان ادامه داد: تیم ملی نوجوانان ایران تجربه چندانی ندارد و به همین دلیل مایل بودم بازی تدارکاتی با تیم‌هایی همچون کره، چین یا ژاپن داشته باشیم ولی شرایط مهیا نبود و چاره‌ای نداشتیم که در اروپای غربی به دنبال بازی‌های تدارکاتی باشیم. البته این بازی‌ها هم برای حضور در مسابقات جهانی نقش کمک‌کننده دارد، اما برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا هم می‌تواند روحیه‌بخش باشد.

وکیلی با تاکید بر این که همه تیم‌های حاضر در قهرمانی نوجوانان آسیا تیم‌های جدید هستند، ادامه داد: ایران نیز تیمی جدید با شرایط مناسب و میانگین سنی پایین است. بازیکنان نوجوان ایران آینده خوبی برای این رشته ورزشی رقم خواهند زد اما باید این آینده خوب را با درخشش در مسابقات آسیایی تلفیق کنیم تا بازیکنان بتوانند در مسابقات جهانی نیز جزو تیم‌های مطرح باشند تا از دل آن مسابقات، بازیکنان بزرگ برای حضور در تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان ساخته شوند. امیدوارم این بازیکنان سرمایه خوبی برای تیم‌ ملی بزرگسالان در المپیک ۲۰۲۴ باشند و تعداد زیادی از آن‌ها بتوانند در المپیک ۲۰۲۸ حضور داشته باشند.

چهاردهیمن دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان زیر ۱۸ سال پسر آسیا از ۲۴ تا ۳۱ مرداد به میزبانی ایران در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.

منبع: فارس