شهر خبر

با رای نمایندگان صورت گرفت؛

مخالفت با فوریت طرح الحاق دو بند به قانون فهرست نهادهای غیردولتی

مخالفت با فوریت طرح الحاق دو بند به قانون فهرست نهادهای غیردولتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی دو فوریتی الحاق دو بندبه قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی و غیردولتی مخالفت کردند از این رو به صورت عادی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (۱۶ فروردین) با بررسی دو فوریتی طرح الحاق دو بند به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی و غیردولتی مخالفت کردند به همین جهت، این طرح به صورت عادی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس درباره بررسی دو فوریتی طرح مذکور، گفت: این طرح برای الحاق دو بند به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی و غیردولتی ارائه شده که شامل صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است.

وی تصریح کرد: دو بخش خصوصی و دولتی در قانون داریم و همچنین یک بخش تحت عنوان بخش عمومی در اقتصاد کشور و جهان وجود دارد که در آن مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تعریف شده و آنها واحدهای سازمانی هستند که با اجازه قانون برای انجام وظایف و خدمات مشخص حقوقی تشکیل می‌شوند.

نماینده مردم اراک در مجلس اظهار داشت: فهرست این نهادها و مؤسسات به تصویب مجلس می‌رسد و در حال حاضر ۲۳ نهاد و مؤسسه عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای انقلابی به تصویب مجلس رسیده است اما در بین صندوق‌های بازنشستگی صندوق کارکنان صنعت نفت از قاعده عقب مانده و با اینکه بیش از ۷۵ سال از تأسیس آن می‌گذرد هنوز شخصیت حقوقی ندارد و بلاتکلیف است.

کریمی بیان کرد: صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت یکی از بزرگترین مجموعه‌های بنگاهداری کشور است که بیش از ۱۸۰ شرکت ثبت شده در داخل و خارج از کشور دارد و همچنین چند صد هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است. به علاوه دارایی و اموال بسیار زیادی دارد اما به علت خلاء قانونی در سال‌های گذشته به حیاط خلوت مدیران تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه امروز در دولت جدید مدیران انقلابی روی کار آمده اند اما خلأ قانونی این صندوق هنوز وجود دارد. وزارت نفت هم باید ماهیت این صندوق را زودتر مشخص و به تکلیف خود درباره ارائه اساسنامه آن به مراجع ذی صلاح عمل می‌کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس خاطرنشان کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ۲۵ سال سابقه دارد و حدود ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان عضو آن هستند، همچنین ۶۷ شرکت دارد اما کماکان با خلاء قانونی مواجه است که از بدو تأسیس در آن وجود داشت.

حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی دو فوریتی طرح مذکور ضمن اعلام مخالفت خود، گفت: ما تجربه خوبی از مؤسسات غیردولتی در کشور نداریم، بنده به رئیس جمهور هم گفتم که دولتی فربه‌تر تشکیل داده ایم که به هیچ کس پاسخگو نیست!

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مصداقی از این موضوع است که به هیچ کس پاسخگو نیست. امروز چه کسی می‌داند شهریه دانشجویان کجا می‌رود. همچنین سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بازنشستگی نیز مصادق دیگری از این موضوع هستند.

ویس کرمی هم در مخالفت با بررسی دو فوریت این طرح گفت: صندوق فرهنگیان از فرصت‌های معدودی بود که اگر به درستی از آن استفاده می‌شد می‌توانست مقداری از مشکلات انبوه فرهنگیان را به دوش بکشد اما متأسفانه با برخی کوتاهی‌ها این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: ما در صندوق‌ها و شرکت‌های غیردولتی موفقیت چندانی نداشته ایم که حالا بخواهیم تعداد آنها را بیشتر کنیم و لیست شأن را توسعه دهیم. به نظر می‌رسد صندوق ذخیره فرهنگیان اگر توسط افراد ذی نفع مدیریت شود بهتر است؛ ما روز به روز بخش خصوصی و منافع شخصی را محدود می‌کنیم و آنها را به حیطه دیگری می بریم. در حالی که نباید کاری کنیم که دست دولت در جیب مردم برود و نظارت مجلس به مشکل بخورد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس گفت: این طرح دو مشکل ایجاد می‌کند. اول: دخالت دولت در این بنگاه‌ها و ایجاد بستر رانت و لابی و دوم، تضعیف نظارت مجلس بر این مجموعه‌ها است. از نظر من کلیت این طرح زیر سوال است و به طریق اولی بررسی دو فوریتی آن نیز موضوعیت ندارد.

وی گفت: به نظر می‌رسد با وجود انبوه مشکلات کشور این پیشنهاد در اولویت مجلس نیست و نباید با پیشنهادات غیرضروری برای بررسی دو فوریتی زمان مجلس گرفته شود.