شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا چگونه مشکلات حاد قلبی را کاهش می دهد

واکسن آنفولانزا چگونه مشکلات حاد قلبی را کاهش می دهد

پژوهشگران بین الملل در مطالعات جدید خود متوجه شده اند که استفاده بیماران دچار نارسایی های قلبی از واکسن آنفلوآنزا باعث می شود میزان مشکلات حاد قلبی این افراد در زمان های پیک بیماری واگیر فوق به طور قالب توجهی کاهش یابد.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک بررسی جدید علمی نشان می دهد افراد مبتلا به نارسایی قلبی که سالانه واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند، علاوه بر احتمال کمتر برای ابتلا به ذات‌الریه و بستری شدن در بیمارستان، کاهش قابل توجهی را نیز در حوادث قلبی عروقی عمده نشان می دهند.

این مطالعه که با هدایت دانشگاه مک مستر واقع در ایالت انتاریوی کانادا انجام شده، اولین کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده برای ارزیابی مزایای واکسن آنفولانزا به‌ویژه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی است که با خطر بالای حوادث قلبی عروقی مواجه هستند. 

مطالعه فوق بر روی بیش از 5 هزار نفر در کشورهای مختلفی از سراسر آسیا، آفریقا و خاورمیانه انجام شده که به طور معمول، در آن ها واکسن آنفولانزا برای اکثر مردم استفاده نمی شود.

محققان مجری این مطالعه می گویند: داده های ما نشان می دهند که مزایای بالینی مناسبی برای تزریق واکسن آنفولانزا وجود دارد، چراکه باعث کاهش واضحی در ذات الریه، بستری شدن در بیمارستان و کاهش حوادث عروقی و مرگ و میر در دوره های اوج آنفولانزا در بیماران دچار نارسایی قلبی گردیده است.

 نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب برای پمپاژ موثر خون بسیار ضعیف یا سفت می شود. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا عوامل خطر قلبی عروقی هنگام ابتلا به آنفولانزا با خطر بالایی از عوارض مواجه می‌شوند. اما تا پیش از این، شواهدی مبنی بر این که آیا واکسن آنفولانزا می‌تواند به کاهش این خطر به ویژه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک کند یا خیر، وجود نداشت.

به گفته محققان، در حالی که گردش آنفولانزا در طول سال دچار افزایش و کاهش می گردد، پیک ها یا اوج های این بیماری همیشه در همان زمان از هر سال و در مکان های مشخص اتفاق نمی افتند. اما علیرغم این که بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در این مطالعه فاقد سیستم‌های نظارت فعال بر بیماری هستند، محققان از بهترین شواهد موجود برای تعیین زمان اوج گردش آنفلوانزا در هر مکان استفاده کردند.

این مطالعه توسط برنامه مشترک آزمایش‌های جهانی سلامت تأمین مالی شده است و نتایج آن در هفتاد و یکمین جلسه علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شده اند.
منبع: سیناپرس