شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#تحریم

وبلاگ مشرق

۸ سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!/ دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود!

فیض الله عرب سرخی

چگونه ممکن است یک جریان سیاسی که رفتارهایی مثل فتنه 88 و تحریم انتخابات را در سابقه خود دارد اما به دنبال اصلاح سیستم آنهم از درون باشد؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود

۸ سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!/ دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود!

محمد سروش‌محلاتی، که برخی رسانه های اصلاح طلب از وی به عنوان آیت ا... و برخی با عنوان حجت الاسلام یاد می کنند اخیراً طی یادداشتی با موضوع "تأملاتی در دعای سحر" که سایت شفقنا آنرا منتشر کرد، نوشته است:

"این کسالتی که امروز در جامعه‌ی ما وجود دارد و موضوع بحث روانشناسان و جامعه‌شناسان است که چرا در این نسل افسردگی دیده می‌شود؟، چاره‌اش این است که باید این نسل را به زیبایی‌ها برگردانیم. انسان اگر در زندگی خودش، احساس زیبایی نداشته باشد و درصدد رسیدن به زیبایی نباشد و زیبایی را دور از دسترس خود و دست‌نیافتنی تلقی کند، حرکت تحقق پیدا نمی‌کند، سکوت است و سکون است و رکود و نتیجه‌ای جز افسردگی وجود ندارد. وقتی که این نسل بتواند درک زیبایی از زندگی داشته باشد، آن‌وقت است که این حالات منفی از انسان فاصله می‌گیرد."[1]

*یکی از خطرناک ترین آسیب هایی که می تواند یک جامعه انسانی و البته دینی را تهدید کند القای پیش فرض های غلط و باورهای نادرستی است که در شکل و صورت ظاهر الصلاحی بیان شوند.

شاهد مثال اینکه می بینیم فردی به اسم تأمل در دعای سحر و خیرخواهی برای مومنین اما این پیش فرض غلط را القا می کند که نسل جدید افسرده است!

آقای سروش محلاتی این نتیجه غیر قابل اندازه گیری را کجا به دست آورده است؟

آیا این گزاره های سیاه نمایانه در حالت خوشبینانه همان تأثیری نیست که امثال سروش محلاتی از برخی جامعه شناسان ناامید نزدیک به جریان چپ پذیرفته اند؟

جامعه ایرانی و نسل های آن باید چه کنند تا آقای سروش محلاتی و دوستان ایشان دست از تأکید بر گزاره های ناامیدی و کسالت و افسردگی در جامعه بردارند؟

حجم عظیم حضور جوانان در مراسم فرهنگی و مذهبی، اشباع شدن جزیره قشم با حضور مسافران نوروزی، رکورد شکنی فروش فیلم های سینمایی،  فروش کنسرت ها در لحظات اولیه عرضه بلیط، مدال آوری و رکورد شکنی روز افزون ورزشی، حضور قهرمانانه ایران در جام جهانی فوتبال، پرطرفدار بودن همیشگی طنز و کمدی در ایران، اهمیت دادن عمومی به جشن های ملی مثل نوروز و... که همگی از واقعیت های امروزین جامعه ما هستند نشان از افسردگی مردم است یا نشان از یک شادمانگی جمعی؟!

پاسخ مشخص است و البته از همین روست که طی مدت 10 سال گذشته تاکنون شاهدیم کسانی در اردوگاه اصلاحات نقاره ناامیدی به دست گرفته و بر طبل افسردگی مردم می کوبند.

اینکه هدف آنها از این کار چیست نیز پرسشی است که پاسخ آنرا باید در تحلیل های مربوط به "فتنه اقتصادی" خواند.

گفتنیست، سروش محلاتی مواضع دیگری از جمله "ما شاد نیستیم چون حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم، جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و عده زیادی در حوزه به حکومت بدون ولی فقیه فکر می‌کنند"! را نیز در کارنامه تئوریک خود دارد.[2]

*** 

با فتنه 88 و تحریم انتخابات به دنبال اصلاح ایران هستیم!

۸ سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!/ دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود!

فیض ا... عرب سرخی، از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

"اصلاح‌طلبی یک شیوه برای حل و فصل مشکلات نهادهای کشور است و در پی براندازی نیست آنها دنبال اصلاح سیستم از درون هستند. اصلاح‌طلبی فرد و حزب نیست، یک مدل رفتاری است."[3]

*ایکاش حرف آقای عرب سرخی صحیح بود.

اما سیاست شیعی عرصه لاپوشانی و جعل و تحریف نیست.

مردم باید بدانند کسی دارد به آنها می گوید اصلاح طلبی در پی براندازی نیست که خود بعنوان یک اصلاح طلب در سال 88 به دنبال براندازی نظام بود و در این باره دستگیر شد.

آقای عرب سرخی در حالی می گوید ما به دنبال براندازی نیستیم که همین چند وقت قبل در اظهاراتی بر تحریم انتخابات سال 1402 تأکید کرده بود.[4]

این فرد باید توضیح بدهد که چگونه ممکن است رجال یک جریان بر تحریم انتخابات و "مرگ اصلاحات صندوق محور" (که به معنی برداشتن سلاح است) تأکید می کنند اما از سوی دیگر مدعی اصلاح سیستم از درون هستند؟!

آیا حتی می توان در تاریخ مدنیت و جمهور نه فقط در ایران که در جهان، نظیر چنین تناقضی را پیدا کرد؟

البته در میان اصلاح طلبان هستند کسانی که همچنان بر مسیر جمهوریت می اندیشند و از حرکات تند طرفداری نمی کنند. اما این عده تحت تأثیر رویکرد کلی ستاد اصلاحات قرار گرفته و در سایه آن هژمونی عملا کاری از پیش نمی برند.

"جهاد تبیین" می تواند با موشکافی اظهاراتی از قبیل آنچه عرب سرخی گفته است، مسیر شفاف تری را در سیاست و امنیت برای مردم ایران پی ریزی کند.

*** 

علت گرانی گوشت اینجاست

8 سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!

۸ سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!/ دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود!

ولی ا... سیف، رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی، در بخشی از یک مصاحبه با شماره اخیر (سه شنبه) روزنامه اعتماد گفته است:

"نکته مهم دیگری که باید مورد اشاره قرار گیرد نرخ‌های دستوری و جلوگیری از برقراری نرخ‌های تعادلی و واقعی در بازار است. همواره دولت به دلیل اینکه برای اهدافش عجله دارد با نگاهی کوتاه‌مدت تصور می‌کند می‌تواند تورم را با روش دستوری کنترل کند یا نرخ ارز را در بازار در هر سطحی که اراده می‌کند ثابت نگه دارد و از این طریق با پرداختن به معلول و عدم توجه به دلایل اصلی، زمینه‌های بروز فساد و رانت‌های زیادی را در اقتصاد به وجود می‌آورد. تجربه در دولت‌های مختلف نشان داده که این‌گونه اقدامات در بلندمدت هیچ‌گونه تاثیری بر تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی نداشته و اقتصاد مسیر خودش را طی کرده است. نگاه دولت و سیاست‌گذار اقتصادی برای تاثیرگذاری بر تورم، سطح اشتغال، رشد تولید و افزایش صادرات باید بلندمدت باشد تا بتواند ضمن شفافیت به تدریج منجر به ایجاد تعادل و ثبات در اقتصاد و آرامش در بازارها شود. بدون اینکه به دخالت‌های روزمره و آزاردهنده دولت‌ها نیازی باشد."[5]

*درد ماجرا اینجاست که آقای سیف حتی قصد رعایت این اخلاق اجرایی و اقتصادی را هم ندارد که اقلا بگوید حالا که در زمان ما تئوری "بازار آزاد" بصورتی ناشیانه اجرا شد و مردم نتایج آنرا دیدند؛ بگذاریم دولت دیگری بیاید تا نظریه ای مخالف ما داشته باشد و مردم نتایج آنرا هم ببینند!

چه اشکالی دارد که اکنون که مردم نتایج تأکید دولتمردان روحانی بر رها بودن بازار را در گرانی های بی امان دیدند، پس به دولتی رأی بدهند که نظری خلاف آقای روحانی دارد و معتقد به نظارت عقلانی بر بازار است.

البته دقت شود که در دولت آقای رئیسی هم از نظارت کامل بر بازار به دلیل تئوری های اقتصادی بازار آزاد خودداری می شود و گویا مقامات دولت بر رعایت دستورالعمل های بازار آزاد تأکید دارند.

جدای از اخلاقی که آقای سیف آنرا رعایت نمی کند؛ همچنین متأسفانه باید گفت عده ای در داخل ایران از پاپ هم کاتولیک تر شده اند و تصور می کنند که از شاگردان اروپایی و آمریکایی آدام اسمیت هم بیشتر مفهوم بازار آزاد را می دانند.

وگرنه شاهد نبودیم که در کشور هلند از طرق سیستماتیک و حکومتی با گرانی برخورد شود (اشاره به جریمه 47 میلیون دلاری سامسونگ توسط سازمان رقابت هلند به دلیل قیمت گذاری بیقاعده و گرانفروشی) اما در ایران ما عده ای با وجود رویت گرانی اما همچنان بر مضحکه نظارت عقلانی بر بازار مشغول‌اند!

مسئله لزوم نظارت عقلانی بر بازار، مبارزه با قیمت هایی که از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و بازاری پیروی نمی کنند و نیز لزوم بازخوانی تجربه رهاسازی بازار در دولت آقای روحانی به حدی از بدیهی بودن رسیده است که به نظر می رسد در جریان خوانش نظارت موافقان و مخالفان نظارت بر بازار بایستی برخی تأملات امنیتی هم صورت بگیرد تا مبادا کسانی از روی بدخواهی برای ایران و ایرانی، موافق سلب نظارت از بازار شده باشند!

گفتنیست، ولی ا... سیف، در قوه قضائیه متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت شده که این پرونده همچنان در دست بررسی است.[6]

***

1_https://fa.shafaqna.com/?p=1346471

2_mshrgh.ir/1187027

3_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1208042

4_mshrgh.ir/1357607

5_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/183010

6_https://www.yjc.news/00Xafm