شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش بینی حساس از بورس امروز (۱۶ فروردین)

شاخص ها امروز احتمال دارد از ناحیه کاسته شدن توان خریداران با چالش مواجه شود.

در بازار سهام دیروز دو اتفاق جدید را شاهد بودیم؛ ارزش معاملات خُرد به بالاترین سطح خود از مهر سال ۱۴۰۰ رسید و بیش از ۸ همت برآورد شد.

رشد معاملات حقیقی ها اگرچه نشانه مطلوبی از نگاه تحلیلگران و فعالان بازار ارزیابی می شود اما حقیقی ها در روز دوشنبه دوباره پولهایشان را از بازار خارج کردند. این در حالی بود که نکته مهم معاملات دوشنبه، ورودی بالای پول در یکی از نمادهای پالایشی در بورس (شپنا) بود.

نکته اصلی معاملات بورس و فربورس

بررسی شاخص های عملکردی نشان می دهد حقیقی ها در شرایط فعلی همچنان خریدار هستند و با وجود اینکه با خروجی پول ها و کاهش توان خریداران، از توان سمت تقاضا کاسته شده اما نکته اصلی اینجاست که بازار در موج صعودی قرار گرفته است.

هر چند که موج صعودی فعلی بازار چندان پایدار ارزیابی نمی شود، اما خریدها در روزهای سپری شده از سال ۱۴۰۱، نشان از امیدواری ها به بهبود دورنما و دریافت سیگنال های مثبت از احتمال به سرانجام رسیدن مذاکرات احیای برجام دارد.

دیگر شاخص ها نشانگر این است که با وجود اینکه بیشتر نمادهای دارای صف خرید از برتری واضحی نسبت به نمادهای دارای صف فروش برخوردارند اما بررسی الگوها در روزهای گذشته نشان می دهد از توان سمت تقاضا کاسته می شود و بازار احتمالا آرامش موقت و نسبی را تجربه می کند.

نظرسنجی: چالش در انتظار شاخص های بورس و فرابورس

تازه ترین نظرسنجی هم نشان می دهد که معاملات روز سه شنبه با توجه به شاخص های عملکردی احتمالا با چالش حرکت رو به جلوی شاخص ها همراه خواهد بود.

البته همسو با این سناریو، ممکن است بازار در وضعیت متعادلی هم به سر ببرد و شاخص ها به نوعی درجا بزنند. هر چند که بیشتر فعالان و تحلیلگران بازار قرمزرنگ شدن شاخص در معاملات روز سه شنبه را پیش بینی کرده اند.

 

منبع: اقتصاد نیوز