شهر خبر

انحراف در اقتصاد کشور بعد از جنگ شروع شد/ شعار سال نشان می‌دهد اولویت کشور همچنان اقتصاد است

انحراف در اقتصاد کشور بعد از جنگ شروع شد/ شعار سال نشان می‌دهد اولویت کشور همچنان اقتصاد است

احمد نادری گفت: نام گذاری سال 1401 توسط حضرت آقا، در مورد بحث تولید نشان می‌دهد که مسئله کشور همچنان اقتصاد است.

«احمدنادری»، نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با شعار منتخب مقام معظم رهبری برای سال1401 گفت: نام گذاری سال 1401 توسط حضرت آقا، در مورد بحث تولید نشان می‌دهد که مسئله کشور همچنان اقتصاد است. در واقع جمهوری اسلامی در مدت چهار دهه‌ای که از شروع انقلاب و استقلالش می‌گذرد، هنوز ضعف‌های جدی در بحث اقتصاد دارد. اگر بخواهیم آسیب شناسی انجام دهیم، که چرا به اینجا رسیده‌ایم، در واقع از نظر بنده یک انحراف جدی بعد از جنگ تحمیلی در اقتصاد ایران شکل گرفت. که در درجه اول این انحراف در حوزه اقتصاد و بعد در حوزه های دیگر مثل فرهنگ سرایت کرد. بحث نئولیبرال شدن سیاست‌های اقتصاد ایران بود که در دولت آقای رفسنجانی شروع شد. این انحراف سبب شد که ما ضعف‌های زیادی را در کشور شاهد باشیم و یکی از این بحث‌ها، تولید است. 

وی ادامه داد: از نظر بنده تولید پایه اقتصاد است. مقام معظم رهبری در طول این چند سال که مدام در بحث تولید و اقتصاد تاکید کردند، با نامگذاری سال‌ها و تاکیدات چند صد باره ایشان نشان می‌دهد که ما ضعف داریم. باید با روی آوردن به بحث تولید و به قول معروف رفتن به سمت بومی سازی تولید و بومی سازی اقتصاد فکر جدی داشته باشیم.

نادری در رابطه با موضوع دانش بنیان‌ها نیز خاطر نشان کرد: امسال رهبری یک بحث دیگری را هم اشاره کردند، بحث دانش بنیان، البته ایشان در تولید قدرت دانش بنیان تکیه داشتند و دانش بنیان کردن محصولات و اقتصاد و سیاست ها مورد تاکید ایشان بوده است. در سال‌های اخیر اما به طور مشخص در شعار سال هم این موضوع را متجلی کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که نظر معظم له آن است که تولید به طور کلی به سمت دانش بنیان شدن برود. 

وی همچنین افزود: دنیا به این سمت حرکت کرده و در واقع این شعاری که همیشه مقام معظم رهبری داشتند که العلم السلطان، اشاره به حدیث معصوم است. این شعار می تواند در حوزه دانش بینان خودش را نشان بدهد. نامگذاری سال نشان می دهد که این سیاست را مقام معظم رهبری به طور جدی دنبال می‌کنند و از همه مسئولین چه مسئولین اجرائی، قانونگذاری، قضایی توقع حرکت مثمر ثمر دارند.

نماینده مردم تهران  در رابطه با اقدامات مجلس در این رابطه نیز تصریح کرد: در حوزه دانش بنیان یک سالی بود که در کمیسیون آموزش و تحقیقات ما یک قانون مفصلی را طراحی کردیم. دانش بنیان کردن حوزه علمی که موفق هم بوده است. این  قانون که قبل از پایان سال هم توسط شورای محترم نگهبان تایید نهایی و به مجلس ارسال شد. قبل از این که شعار سال را هم مقام معظم رهبری نامگذاری کنند. اساسا یک سال بود ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این قانون دانش بنیان را دنبال کردیم. به لطف همکاران ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات و همچنین در صحن علنی این قضیه رقم خورد. باید در حوزه قانونگذاری نیز بیشتر در حوزه دانش بنیان حرکت کنیم. هم در حوزه نظارت که این قانون اجرا شود و هم در سایر حوزه های نظارتی که مجلس بایستی فعال باشد.

وی در پایان اظهار داشت: ما قبلا ورودهای جدی هم در این بحث داشتیم. علاوه بر بحث های عقلانی و سیاست گذاری یک وظیفه شرعی هم برای ما ایجاد شده که باید به آن سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام