شهر خبر

گزارش اختصاصی مشرق/

جنگ هوشمندانه و هدفمند در آستانه نشست مهم پارلمان عراق/ پشت پرده حمله «مقتدی- حلبوسی - بارزانی» به مرجعیت چیست؟

حلبوسی مقتدی صدر

ائتلاف «مقتدی- حلبوسی- بارزانی» جنگ هدفمندی را در آستانه نشست مهم پارلمان به راه انداخته اما جبهه مقابل هم دست بسته نیست و هوشیار در میدان نبرد دفاع می کند.

سرویس جهان مشرق؛ پس از این که روز شنبه (ششم فروردین ماه) نشست مجلس تحریم شد ( به دست نیامدن حد نصاب حضور دو سوم از نمایندگان در صحن) و تلاش ائتلاف «مقتدی -حلبوسی - بارزانی» برای انتخاب گزینه مورد نظر (ریبر احمد) برای ریاست جمهوری شکست خورد، تحولات عراق وارد مرحله جدید و پیچیده تری شد.

از همان روز شنبه شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سه گانه تحرکات خود را آغاز کردند و گروهی از آنان با سلاح سرد و گرد در اطراف پارلمان گرد آمدند و رجزخوانی کردند و شماری از عناصر سرشناس هم جنگ را به فضای مجازی کشاندند.

«نایف کردستانی» یکی از شخصیت‌های همراه با حزب دموکرات کردستان (وابسته به جماعت بارزانی) اولین تیر هدفمند را با چراغ سبز سرکرده های ائتلاف سه گانه در توئیتر شلیک و با توهین به مرجعیت جنگ را شعله ور کرد.

نایف کردستانی عضو هیات کردی در مذاکرات ائتلاف سه گانه پارلمانی و نزدیک به مسرور بارزانی (نخست وزیر اقلیم کردستان و عضو برجسته دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان) و نیچروان بارزانی ( رئیس اقلیم کردستان) است.

جنگ هوشمندانه و هدفمند در آستانه نشست مهم پارلمان عراق/ پشت پرده حمله «مقتدی- حلبوسی - بارزانی» به مرجعیت چیست؟

ارتباط نایف با رهبران حزب دموکرات کردستان بر کسی پوشیده نیست و این موضوع چندین بار در رسانه ها به ثبت رسید و از سویی دیگر او در انتخابات پارلمانی سال 2018 عراق هم نامزد همین حزب در استان نینوا معرفی شد.

باید توجه داشت در مقطع حساس فعلی، «نایف» فقط بخشی از سناریوی ائتلاف «مقتدی - حلبوسی - بارزانی» را برای جنگ اجرایی کرد و واضح است سران این مثلث سه گانه نبرد هوشمندانه را برای ارزیابی سطح حساسیت مردم عراق به مقام مرجعیت آغاز کردند.

مردم عراق با هر نژاد و مذهبی از توهین نایف به شدت عصبانی و به سرعت وارد میدان شدند ( به آتش کشیدن مقر حزب دموکرات کردستان) و نشان دادند مرجعیت خط قرمز آنان است و این واکنش فوری و قاطع برای ائتلاف نزدیک به محور غربی - عبری - عربی غیر منتظره بود.

شهروندان عراقی به گونه ای عمل کردند که سران ائتلاف سه گانه برای کنترل شرایط در ظاهر مجبور به عقب نشینی شدند تا جایی که جماعت بارزانی در بیانیه ای ارتباط خود را با نایف تکذیب و از وی اعلام برائت کرد اما همه می دانند ادعاهای مطرح شده در این بیانیه وجود خارجی ندارد و انتشار توئیت های موهن در راستای جنگ و عملیات مشترک از پیش تعیین شده است.

جنگ هوشمندانه و هدفمند در آستانه نشست مهم پارلمان عراق/ پشت پرده حمله «مقتدی- حلبوسی - بارزانی» به مرجعیت چیست؟

همان گونه که گفته شد ائتلاف سه گانه نزدیک به محور غربی در این نبرد رسانه ای هدفمند علاوه بر این که قصد ضربه زدن به مرجعیت داشتند به دنبال یک ارزیابی از علاقه مردم به مقام مرجعیت هم بودند تا به این نتیجه برسند که می توانند این نبرد را ادامه دهند یا تاکتیک دیگری را در پیش بگیرند.

با واکنش قاطع مردم عراق، حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای ائتلاف « مقتدی - حلبوسی - بارزانی» پاسخ خود را دریافت و متوجه شدند مرجعیت در تمامی اقوام و مذاهب محبوبیت، مقبولیت و جایگاه ویژه و خاصی دارد.

نباید فراموش کرد مرجعیت بنیانگذار، حامی و پشتیبان اصلی و واقعی نیروهای مقاومت و استقلال طلب عراق است و در این میان گروه  ( مقتدی - حلبوسی - بارزانی) که از شکست در پروژه نفوذ در بیت مراجع و ناکامی در توطئه علیه مقاومت عصبانی اند، آشکار و علنی به مرجعیت حمله می کنند و قصد تخریب دارند چرا که از تاثیر این حمایت در بدنه اجتماع و مردم به خوبی آگاه هستند.

به بیان دقیق تر، سرکرده ها و عناصر ائتلاف سه گانه، نیروهای مقاومت را در میدان مانع بزرگ بر سر راه و اهداف خود می بینند و به همین دلیل حمله مستقیم به بنیان مقاومت یعنی مرجعیت را در دستور کار قرار داده اند.

جنگ هوشمندانه و هدفمند در آستانه نشست مهم پارلمان عراق/ پشت پرده حمله «مقتدی- حلبوسی - بارزانی» به مرجعیت چیست؟

در مجموع هر چه به روز چهارشنبه (موعد برگزاری دوباره نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور) نزدیک تر می شویم نگرانی ها و تنش آفرینی های ائتلاف «مقتدی - حلبوسی - بارزانی» بیشتر می شود چرا که در مقابل خود جبهه ای (چارچوب هماهنگی شیعی) مصمم تر و منسجم تر  از قبل می بیند که نه تنها قصدی برای زیر پاگذاشتن استقلال عراق ندارد بلکه محکم و استوار برای مواجه و مقابله با جریانی که به دنبال تجزیه عراق به چند اقلیم و عادی سازی روابط با صهیونیست است ایستاده و کوتاه نمی آید.