شهر خبر

مکزیک یارانه بنزین را به دلیل عبور آمریکایی‌ها از مرز برای خرید بنزین به حالت تعلیق درآورد!

گهی زین به پشت و گهی پشت به زین! صحبت از مرز مکزیک و آمریکا که می‌شود، ذهن‌ها به سمت عبور غیرقانونی تعدادی از مکزیکی‌ها برای رسیدن به زندگی بهتر در ایالات متحده می رود. در واقع مکزیکی ها هر سال با اختلاف در صدر تعداد مهاجران سالانه به آمریکا قرار می گیرند. اما این بار داستان کمی فرق می کند.

مکزیک که برای کنترل جهش قیمت‌های بنزین، برای آن یارانه پرداخت می‌کند، روز شنبه گفت این سیاست در منطقه مرزی با ایالات متحده در این هفته اعمال نخواهد شد و دلیل آن کمبود بنزین است. چرا که هر روز آمریکایی‌های بیشتری برای پر کردن باک های خود به سمت جنوب مرز حرکت می‌کنند.

تعلیق یارانه از روز 2 تا 8 آوریل شامل شهرهای ایالت های مرزی تاماولیپاس، نوئوو لئون، کوآهویلا، چیهواهوا، سونورا و باخا کالیفرنیا می شود، و از جمله شامل تیخوانا، یکی از شلوغ ترین گذرگاه های مرزی جهان نیز می شود.

وزارت دارایی مکزیک در بیانیه ای اعلام کرد «به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا» کمبود بنزین در این منطقه وجود دارد.

وزارت دارایی همچنین گفت: «در ایالات متحده، قیمت بنزین بالاتر از مکزیک است و شهروندان آن کشور برای تهیه بنزین از مرز عبور می کنند

از آنجایی که قیمت سوخت پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است، افراد بیشتری از شهروندان ایالات متحده در جستجوی قیمت بنزین کمتر، سمت مکزیک رانندگی می کنند.

یارانه بنزین مکزیک ابتکار دولت رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور برای کنترل قیمت است، که مدتهاست وعده داده که مصرف کنندگان را از افزایش شدید قیمت در پمپ بنزین محافظت کند.

گابریل یوریو معاون وزیر دارایی روز جمعه در مصاحبه با رویترز گفت که مکزیک قصد دارد از درآمد اضافی ناشی از افزایش قیمت نفت برای یارانه دادن به قیمت بنزین و گازوئیل داخلی استفاده کند.