شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کارگران

جریمه عجیب برای کارفرمایان در صورت استخدام کارگر خارجی

استخدام اتباع خارجی غیر مجاز مشمول جریمه می‌شود. اما جریمه استخدام کارگران افغانستانی غیرمجاز در ایران چقدر است؟

جریمه عجیب برای کارفرمایان در صورت استخدام کارگر خارجی

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز،بر اساس مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد روزانه امسال ۱۳۹ هزار تومان است. اما به گفته مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر فردی کارگر خارجی غیرمجاز استخدام کند، بابت هر روز اشتغال، پنج برابر حداق دستمزد روزانه جریمه می‌شود. یعنی جریمه هر روز ۶۹۹ هزار تومان است!

محسن ابراهیمی گفته این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد. همچنین در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می شود.

البته علاوه بر جریمه نقدی، در ماده ۱۸۱ قانون کار نیز برای کارفرمایان متخلف بابت استخدام کارگران خارجی غیر مجاز ۹۱ تا ۱۸۰ روز حبس درنظر گرفته شده است.

در صحبت‌های این مقام مسئول هیچ اشاره‌ای به اینکه در سال گذشته چه میزان تخلف در این حوزه رخ داده نشده، اما از قرار معلوم مبنای این جریمه بند ج از ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت است. در این قانون با رعایت شرایطی به کارفرمایان اجازه داده شده تا در برخی مشاغل از قبل تعیین شده بتوانند از خدمات کارگران خارجی استفاده کنند.

حضور ۵ میلیون افغانستانی در ایران

در کنار نرخ بالای بیکاری در میان جوانان و دانش‌آموختگان مراکز دانشگاهی و سطح پایین درآمدهای عمومی اشتغال اتباع بیگانه و فعالیت آنها در بازار کار ایران، در سال‌های اخیر همیشه از موضوعات بحث برانگیز بوده است.

مرکز آمار ایران برای پاییز ۱۴۰۰ نرخ بیکاری را ۸٫۹ درصد اعلام کرد؛ ماخذ این محاسبه جمعیت ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار ایرانی است که با داشتن ۱۵ سال سن و بیشتر به عنوان جمعیت فعال بازار کار کشور شناخته می شوند.

حضور اتباع بیگانه و اشتغالشان در ایران از آن جهت برای کارجویان ایرانی موضوعی حساس تلقی می شود که به دلیل ناآرامی‌ های چند دهه گذشته کشور افغانستان همواره شمار قابل توجهی از اتباع این کشور به صورت قانونی و غیرقانونی برای کسب درآمد راهی ایران شده‌اند و در حال حاضر بخشی از جمعیت افغانستانی مقیم ایران متولد ایران هستند.

در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش اعلام کرد: هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغان وارد ایران شدند و اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است.

هرچند نوسانات اقتصادی چند سال اخیر باعث شده است تا تمایل اتباع افغانستانی برای کار کردن در ایران کمتر شود اما هنوز این اتباع در بخشهایی از بازار کار ایران مثل مشاغل ساختمانی، خیاطی و کیف و کفش و خدماتی حضور دارند و در نتیجه هراز گاهی اصطکاکهایی میان کارگران ایرانی و غیر ایرانی به وجود آمده است.

در همین رابطه آذرماه سال گذشته ابراهیمی مدیرکل اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رایزنی مقامات ایرانی و افغانستانی برای تامین نیروی انسانی لازم برای اجرای طرح مسکن ملی و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی خبر داده بود.