شهر خبر

آیین نامه تحقق شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین تصویب شد

وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید براینکه این وزارتخانه آیین نامه‌ای را با عنوان فرمان اجرایی ساختن شعار سال را در ۱۹ ماده دیروز در هیات دولت به تصویب رساند که طی همین هفته ابلاغ خواهد شد، گفت: هدف از اجرای این آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی است.

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام خانه ملت، محمدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست امروز خود با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح مطالب مطروحه در این جلسه گفت: امروز اولین روز کاری مجلس در سال جدید بود و برای انجام دیدار نوروزی و تشریح برنامه‌های خود برای عملیاتی ساختن شعار "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" در سال ۱۴۰۱ در جلسه امروز همراه با معاونان خود حضور یافتم.

وی ادامه داد: در این جلسه ضمن ایجاد هم‌افزایی در زمینه اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در سال جاری در خصوص کارآمدسازی دانش بنیان در حوزه کشاورزی، کاهش وابستگی و خودکفایی در زمینه نهاده‌های دامی و دیگر محصولات مطالبی مطرح شد و امیدواریم امسال با هم فکری بیشتر میان دولت و مجلس به ویژه کمیسیون کشاورزی، بتوانیم رسالت خود را در این حوزه اجرایی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برنامه شما برای دانش بنیان کردن کشاورزی در سال جاری و عملیاتی ساختن شعار سال چیست، گفت: این وزارتخانه آیین نامه‌ای را با عنوان فرمان اجرایی ساختن شعار سال را در ۱۹ ماده دیروز در هیات دولت به تصویب رساند که طی همین هفته ابلاغ خواهد شد. هدف از اجرای این آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی است.

ساداتی نژاد افزود: مواد مختلفی در حوزه‌هایی از جمله خودکفایی بخش کشت، دانش بنیان کردن کشاورزی، تامین بذر، سموم و... را در این آیین نامه قرار داده ایم. همچنین موضوع کشاورزی قراردادی یکی دیگر از محور‌های این آیین نامه است و می‌خواهیم کل حوزه کشت گندم در سال جاری که شامل ۲ میلیون هکتار است، ۴۰ هزار هکتار برنج، ۷ میلیون هکتار دیم و میوه تنظیم بازار نوروز ۱۴۰۲ را براساس کشاورزی قراردادی پیش ببریم و در این راستا از طریق بسته‌های کودی و آموزشی حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ما امسال با تعیین قیمت ۱۱ هزار و پانصد تومانی برای خرید تضمینی گندم که در اولین جلسه دولت در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید، امیدواریم بتوانیم انگیزه بیشتری را در کشاورزان به وجود آورده باشیم، تعدیل قیمت کود نیز اقدام بسیار ارزشمندی بود که هدیه‌ای برای کشاورزان است و امیدواریم سازوکار مطلوبی داشته باشد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: نگاه تنظیم بازار و صیانت از سفره مردم در سال ۱۴۰۱ با قدرت و قوت بیشتری پیگیری خواهد شد و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در حوزه کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و ذخایر در حد مطلوبی قرار دارد و در بحث‌های تولیدی هم هیچ کم و کاستی وجود ندارد و این نویدی است برای ایجاد امنیت پایدار غذایی در سال جاری که شاهد آن خواهیم بود.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس نیز در ادامه در تشریح برنامه‌های این کمیسیون برای حمایت از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی در سال جاری گفت: خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی میان این کمیسیون و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، امسال با توجه به شعار سال، به حوزه کشاورزی باید بیشتر توجه شود طبعاً این وزارتخانه باید در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت در راستای اجرایی کردن شعار سال اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم ادامه داد: نگاه کمیسیون کشاورزی هم افزایی و همکاری با این وزارتخانه است که مانند گذشته این اتفاق خواهد افتاد. شرایط خاصی وجود دارد، با توجه به اتفاقاتی که در دنیا و منطقه رخ داده و تداوم خشکسالی در کشور باید در قالب نقشه راه بحث تولید محصولات دانش بنیان به طور خاص دنبال شود.

وی تصریح کرد: زمینه تولید بهتر و بیشتر و افزایش صادرات برای ارز آوری بهتر در دستور کار باید قرار گیرد و ما کمک خواهیم کرد تا مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در ماموریت‌های محوله به خوبی ایفای نقش کند. مقرر شد، جلسه دیگری میان کمیسیون کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه در راستای تحقق شعار سال برگزار شود.

انتهای پیام/