شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#خانه سینما

بیانیه خانه سینما درباره خشونت علیه زنان در عرصه سینما

بیانیه خانه سینما درباره خشونت علیه زنان در عرصه سینما

در حالی که در روزهای گذشته و پس از یادداشت انتقادی سمیه میرشمسی دستیار کارگردان از رفتار یک بازیگر مرد سینما، اظهارنظرهای مختلفی درباره خشونت علیه زنان سینماگر ایران منتشر شده بود، خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای، «خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه‌های گوناگون آن در فرآیند فعالیت‌های هنری -فرهنگی» را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، متن بیانیه خانه سینما به شرح زیر است:

خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران هرگونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه‌های گوناگون آن در فرآیند فعالیت‌های هنری – فرهنگی را محکوم می‌کند و شورای صیانت به استناد وظایف و اختیارات خود مندرج در اساسنامه خانه سینما، مسئولیت رسیدگی به هرگونه رفتاری مغایر با شئون فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای اهالی سینما را بر عهده دارد.

خانه سینما رسیدگی و پیگیری در خصوص احقاق حقوق کلیه افراد فعال در صنعت فیلم ایران را که مورد هرگونه خشونت رفتاری قرار گیرند، از وظایف ذاتی خانه سینما می‌داند و در انجام آن از هیچ‌گونه اقدامی پرهیز نخواهد کرد.

با این توصیف خانه سینما پیرو انتشار برخی اتهامات و شبهات مطروحه در این خصوص به ویژه در فضای مجازی، بر خود واجب می‌داند به اطلاع همه اهالی سینمای ایران برساند:

۱– شورای صیانت خانه سینما (متشکل از رئیس هیات مدیره، رئیس شورای عالی داوری، سه نفر از شخصیت‌های معتمد و صاحب نام سینمای ایران به انتخاب مجمع عمومی خانه سینما، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر عضو حقوقدان) آمادگی دارد با رعایت اصول اخلاقی و قید محرمانگی به تمامی گزارش‌ها و شکوائیه‌های مطروحه رسیدگی کند و مشورت‌های حقوقی لازم را نیز به مراجعه‌کنندگان ارایه و در صورت لزوم، ارجاع موضوع به محاکم قضایی را نیز پیگیری کند.

۲– شورای صیانت خانه سینما با هماهنگی و همراهی سازمان سینمایی کشور، اجرای احکام صادره را پیگیری می‌نماید.

۳– هیات مدیره و شورای صیانت خانه سینما مجددا بر حمایت و دفاع از حقوق بانوان شاغل در صنعت فیلم ایران به نحو مصرانه و مسئولانه اقدام خواهد کرد.

۴– خانه سینما مسئولیت تهیه‌کنندگان و کارگردانان ارجمند سینمای ایران در خصوص رعایت شان و منزلت همکاران سینمایی را امری انکارناپذیر دانسته و خواهان دقت و توجه لازم در این خصوص است.

تمامی فعالان سینمایی ایران باید توجه داشته باشند که حرمت این خانه بر عهده تک‌تک اعضای آن است و نباید اجازه دهیم قلیلی رفتارهای ناپسند احتمالی برخی سینماگران، به پای کثیری از دست‌اندرکاران سینما نوشته شود.

انتهای پیام