شهرخبر

آثار و فضیلت باورنکردنی ذکر صلوات روزانه / فیلم

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده با بیان اینکه دعاهای امام سجاد(ع) معمولاً با ذکر صلوات آغاز می‌شود، گفت: ذکر صلوات انسان را پاکیزه و خالص می‌کند و ارتباط وی را با پیامبر و آل پیامبر افزایش می‌دهد.

آثار و فضیلت باورنکردنی ذکر صلوات روزانه / فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از ایکنا، به مناسبت ماه رمضان، پای درس صحیفه سجادیه از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه نشسته‌ایم تا مروری بر درس‌های عملی از این ادعیه پر فیض برای زندگی امروز بشر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در اولین قسمت از این مجموعه به موضوع «آثار و فضیلت ذکر صلوات» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

«دعاهای امام سجاد(ع) معمولاً با ذکر صلوات آغاز می‌شود و چون در ماه مبارک رمضان قرار داریم، می‌توانیم با ذکر صلوات از ثواب فراوان آن بهره‌مند شویم به ویژه زمانی که روزه هستیم، می‌توانیم در فواصل محیط کار تا منزل با این ذکر بیشتر مأنوس شده و از فواید و برکات فراوان آن بهره‌مند شویم.

مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی فرموده بودند که ذکر صلوات حکم مداد و پاک کن را همزمان با یکدیگر دارد. حکم مداد را از لحاظ نوشتن ثواب و حسنه دارد و حکم پاک کن را از لحاظ پاک کردن سیئات و گناهان انسان دارد. به طور کلی ذکر صلوات آثار دنیایی و اخروی فراوانی دارد که امیدواریم در ماه مبارک رمضان از آن بهره‌مند شویم.

در مورد فواید دنیایی ذکر صلوات احادیث و روایات فراوانی وجود دارد برای مثال فردی که صلوات ذکر کند، صد حاجت دنیایی وی روا می‌شود. یا در جای دیگر رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی درباره فواید دنیایی ذکر صلوات فرمودند: «الصَّلاةُ عَلَی وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِی تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ؛ صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می‌برد.»

اساساً ذکر صلوات انسان را پاکیزه و خالص می‌کند و ارتباط وی را با پیامبر و آل پیامبر افزایش می‌دهد. ذکر صلوات دروازه‌های عافیت را به روی انسان باز می‌کند و کار به جایی می‌رسد که صلوات برای تقویت حافظه فرد ذاکر بسیار مؤثر است.

در مورد برکات اخروی ذکر صلوات باید گفت که هر میزان انسان صلوات بیشتری بفرستد، به پیامبر نزدیک‌تر خواهد شد. صلوات ذکری است که هم ثواب تهلیل و هم ثواب لا اله الا الله دارد. هم ثواب تسبیح و هم ثواب سبحان الله دارد. هم ثواب تحمید و هم ثواب الحمدُللهِ رَبِّ العالَمین را دارد.

ذکری است که بزرگان دین بر آن بسیار سفارش کردند و فرمودند که اگر کسی ذکر صلوات داشته باشد ثواب ۷۲ شهید در پرونده اعمال وی ثبت می‌شود.

به هر حال انسان باید زبان خود را با این ذکر آشنا کند و حداقل فایده این ذکر این است که سبب اجتناب فرد از لغویات می‌شود و هر اندازه که این ذکر را انسان بگوید به تناسب آن نورانیت کسب می‌کند و چقدر خوب است به دوستان و آشنایان عبادت بی‌خرجی مانند ذکر صلوات را هدیه دهیم و در همه حالات این ذکر را به سایرین توصیه کنیم.

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که «مَنْ کَانَتْ لَهُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةٌ فَلْیَبْدَأْ بِالصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ یَسْأَلُ حَاجَتَهُ ثُمَّ یَخْتِمُ بِالصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ یَقْبَلَ الطَّرَفَیْنِ وَ یَدَعَ الْوَسَطَ إِذَا کَانَتِ الصَّلَاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَا تُحْجَبُ عَنْهُ؛ کسی که خواسته‌ای از خداوند عزوجل دارد، دعای خود را با صلوات بر محمد و آل او آغاز کند و سپس حاجت خویش را بطلبد و پس از آن، دعای خود را با صلوات بر محمد و آل محمد، پایان دهد؛ زیرا خدای عزوجل کریم‌تر از آن است که اول و آخر دعا را قبول کند و بین این دو را رها کند؛ چراکه صلوات بر محمد و آل او از خداوند پوشیده نمی‌ماند.»

<div id="video-display-embed-code_2416742"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4046361/2416742?awidth=400&aheight=300"></script></div>
انتهای پیام