شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#انقلابی#آتش

آیت‌الله فاضل لنکرانی: آتش زدن المان میدان مرجعیت در قم کار مردم نیست/ تزلزل مال انقلابی نماهاست

کدخبر: 486420
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی گفت: مزدورانی هستند که در ازای گرفتن پول اگر بگویند قرآن را هم آتش بزنید آتش می‌زنند چرا که اینها دنبال گرفتن پول هستند و آنهایی هم که سبب هستند و اینگونه افعال را طراحی می کنند، فکر می‌کنند به خیال خام خودشان با یک آتش زدن تزلزلی در انقلاب یا در اعتقادات مردم به وجود می‌آید، در حالی که اینها نه امام را شناختند و نه انقلاب را و نه مردم را.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در ابتدای درس خارج فقه، ضمن محکوم نمودن آتش زدن المان میدان مرجعیت در قم گفت: روشن است این عمل بسیار مزبوحانه و بزدلانه‌ای که المان امام راحل و آیت الله بروجردی را در میدان مرجعیت آتش زدند، کار مردم نیست، بسیار واضح است این یک کار سازماندهی شده از  بیرون از کشور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خطاب به دشمن گفت: این کاری که می‌کنید که اگر پانصد سال پیش بود شاید اثر می‌کرد ولی الآن دیگر این کارها در اراده‌ی ملت تزلزلی ایجاد نمی‌کند و اینها کشف از این می‌کند که شما خیلی درمانده‌اید! خیلی بیچاره شدید در مورد این انقلاب.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: مزدورانی هستند که در ازای گرفتن پول اگر بگویند قرآن را هم آتش بزنید آتش می‌زنند چرا که اینها دنبال گرفتن پول هستند و آنهایی هم که سبب هستند و اینگونه افعال را طراحی می کنند، فکر می‌کنند به خیال خام خودشان با یک آتش زدن تزلزلی در انقلاب یا در اعتقادات مردم به وجود می‌آید، در حالی که  اینها نه امام را شناختند و نه انقلاب را و نه مردم را.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: درست است که امروز مشکلاتی وجود دارد که کم هم نیست و روزی نیست که یک کسی که انقلابی باشد از این مشکلاتی که برای مردم وجود دارد خون دل نخورد، چرا که واقعاً آن کسی که انقلابی هست بر اساس دین و اعتقادات و بن  مایه‌های فکری، خون دل می‌خورد که یک آدم معمولی چطور می‌تواند در این گرانی ها زندگی‌اش را سر کند.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان ساخت: با همه این حرفها و مشکلات، دزدی‌ها، ناجوانمردی‌ها و خیانت هایی که برخی از مسئولین در دوره‌های مختلف به این مردم، دین و انقلاب کردند، باز کسی که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته قرار نیست با یک آتش زدن، تزلزل پیدا کند.

 وی با بیان اینکه مگر آن خانواده‌ای که جوانش را برای این انقلاب داده تزلزل پیدا می‌کند؟ گفت: تزلزل مال انقلابی نماهاست، تزلزل مال آنهایی است که نؤمن ببعض و نکفر ببعض هستند، اما آن کسی که واقعاً می‌داند انقلاب از اساس دین برخاسته و یک امر و طرح سیاسی به معنای مصطلح دیگر کشورها نبوده تزلزل پیدا نمی‌کند. امام خمینی ره که خود یک فقیه، فیلسوف و عارف به دین و آشناترین افراد زمان خودش بوده و این مردمی که با اخلاص آمده‌اند و این انقلاب را انجام دادند، آن هم انقلابی که از متن دین برخاسته است؛ مگر چیزی که از متن دین برخاسته را می‌شود بگوئیم امروز می‌خواهیم و فردا نمی‌خواهیم؟

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با اشاره به تبلیغات سوء دشمن گفت: تبلیغات سوء فراوان است، از جمله تبلیغ می‌کنند که مردم از خود دین برگشتند در حالی که یک عده‌ای که دلسوز دین نیستند و افرادی که دینشان متزلزل بوده و کسی که دینش را از امام نگرفته و دینش یک دین تقلیدی و ظاهری بوده، شاید متزلزل شده باشد اما کسی که دینش را از راه پیامبر و ائمه و قرآن گرفته مگر می‌شود در نمازش خللی وارد شود، محال است! 

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن شکر الهی بخاطر قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: ما به این ضیافت الهی دعوت شدیم و باید بدانیم خطاب خدا در آیه وجوب روزه، بر اهل ایمان است و ثمره این روزه تقواست و خطاب تقوا در برخی آیات برای الناس است لذا آنهایی که گاهی خیال می‌کنند قرآن مال زمان اول اسلام بوده آشنا نیستند و جاهل هستند، چرا که یا ایها الناس یعنی همه بشر، چه آن بشری که زمان نزول قرآن بودند و چه آن بشری که بعد می‌آید، حتی مربوط به گذشته هم می‌شود منتهی بشرهای گذشته نیستند که این تکلیف را انجام بدهند. 

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره فلسفه عبادت خدا گفت: طبق قرآن چون خدا خالق است پس باید عبادتش کنیم و این بدین معناست که عبادت مختص به خالق است، آن کسی که انسان را خلق کرده انسان باید او را عبادت کند، ما پدر و مادر را نمی‌توانیم عبادت کنیم چون خالق ما نیستند، دنیا و مادیات را نمی‌توانیم عبادت کنیم، سنگ، چوب، آب، زمین و ... را نمی‌شود عبادت کرد چون خالق ما نیستند، خالق ما خداست، چون خالق خداست باید خدا را عبادت کنیم. 

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه عبادت انسان را به تقوا می‌رساند گفت: این موضوع درباره مطلق عبادات است یعنی خدای تبارک و تعالی درباره مطلق عبادات (هر عبادتی) که عبادت الله باشد می فرماید موجب تقوا برای انسان می‌شود، اما به صوم که می‌رسد باز همین را خطاب را نسبت به اهل ایمان مطرح می کند و این از عنایاتی است که خدای تبارک و تعالی به امت پیامبر و خود پیامبر کرده یعنی روزه در ماه رمضان واجب شد تا منتج به یک تقوای خاص بشود، بدین معنا روزه به انسان یک درجه‌ی بالایی از تقوا می‌دهد. هر عبادتی انسان را به تقوا می‌رساند اما روزه یک درجه‌ی بالایی از تقوا است، در ماه رمضان که شهر الله است.

وی در پاسخ به سؤال برخی که گاهی اوقات می‌پرسند همه شهور مربوط به خدای تبارک و تعالی است، همه ساعات و لحظات مربوط به خداست، این چیست که ماه رمضان بر حسب آن تعبیری که از پیامبر اکرم ص وارد شده عنوان شهر الله را دارد گفت: خداوند یک ضیافت خاص در ماه رمضان دارد، این دعوت یک دعوت خاص است، خیلی مخصوص است لذا چون ضیافت خاص هست این ماه شهر الله می‌شود و از طرفی می فرماید شما در این ماه اهل کرامت الله می‌شوید یعنی خدا در بقیه‌ی شهور نگاه می‌کند به این آدم که قابلیت کرامت را دارد یا نه؟ اگر داشت به او می‌دهد و اگر نداشت ممکن است ندهد ، اما در ماه رمضان خدا می‌فرماید کرامت خودم را سرازیر می‌کنم به سمت شما.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشاره به آخرین خطبه‌ای که پیامبر در آخرین جمعه ماه شعبان خواندند گفت:  از این خطبه یک نتیجه‌ی خیلی روشن می‌گیریم و آن هم اینکه ماه رمضان ماهی است که لحظه به لحظه آن در شب و روز، حالت روزه و غیر روزه، لحظه به لحظه عنایات خدا بر بشر سرازیر است، اینکه دست و پای شیطان در غل و زنجیر قرار می‌گیرد این است که خدا لحظه به لحظه به بشر عنایت می‌کند، لحظه‌ای نیست که انسان دور از رحمت و برکت خدا و لطف خدا و عنایت خدا باشد، از عنایات خداست لذا ماه رمضان را با عبادت، با قرائت قرآن، با تفکر در مورد خدای تبارک و تعالی با همین درس و بحث که یکی از مصادیق بسیار مهم عبادت خدای تبارک و تعالی است قدر بدانیم.

 آیت الله فاضل لنکرانی تعابیر امام راحل درباره ماه رمضان را از تعابیری دانست که بعد از روایات ائمه معصومین در کلام احدی پیدا نمی شود و افزود: امام می‌فرماید شرط این مهمانی این است که مهمان فقط به صاحب خانه توجه داشته باشد و برای غیر صاحب خانه وجودی قائل نباشد و اگر می‌خواهیم مراتب بالای مهمانی را درک کنیم به غیر خدا و دنیا توجه نکنیم. 

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با اشاره به چند روایت درباره اهمیت روزه ماه مبارک رمضان، توصیه کرد: در این ضیافت از خدا بخواهیم عباداتمان درست بشود، نمازمان درست شود، ذهنمان از آلودگی‌ها پاک شود، این ماه شهر طهور است، حساب کنیم اول ماه ببینیم چقدر آلودگی‌ها درون ما را گرفته، آخر ماه ببینیم به برکت این ضیافت الهی چقدر توانستیم این آلودگی‌ها را کم کنیم. مبادا از نوافل در ماه رمضان غافل شویم مخصوصاً نافله شب.