تازه‌ترین نظرسنجی در مورد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از کاهش فاصله «امانول مکرون» رئیس جمهوری فعلی و با اصلی‌ترین رقیب خود یعنی خانم «مارین لو پن» حکایت دارد.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، تازه‌ترین نظرسنجی که نتیجه آن امروز (یکشنبه) یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه منتشر شده، بخت پیروزی مکرون و لو پن را در دور نخست، به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، به نظر می‌رسد که افزایش ۵ پله‌ای محبوبیت مکرون در ماه مارس به‌دلیل تاثر ثانویه بروز جنگ در اوکراین، دیگر از میان رفته است. محبوبیت مکرون در دو هفته اخیر ۲.۵ درصد کاهش یافته و محبوبیت رقیب در این مدت تغییر چندانی نداشته است.

در روزهای گذشته، «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسخیرناپذیر» جایگاه سومی خود را در فهرست نامزدها تثبیت کرده است. ملانشون با جذب آرای هوادارن محیط زیست، سوسیالیست ها و دیگر هواداران چپ ۱۵ درصد شانس پیروزی در انتخابات دارد.

«والری پکرس» و «اریک زمور» دو نامزد راستگرای دیگر انتخابات برای جایگاه چهارم و پنجم با یکدیگر مبارزه می‌کنند؛ تا این لحظه زمور از حزب «تسخیر مجدد» با ۱۰.۵ درصد از پکرس جمهوری‌خواه با ۹ درصد، پیشی گرفته است.

«یانیک ژادو» از حزب «اروپ اکولوژی سبزها» با ۵ درصد، «فابین روسل» با ۳.۵ درصد، «ژان لاسال» ۲.۵ درصد، «نیکلا دوژن انیان»، «آن ایدالگو» و « فیلیپ پوتو» هر کدام با ۲ درصد و «ناتالی ارتو» با ۰.۵ درصد در جایگاه‌های بعدی فهرست ناکزدهای انتخابات فرانسه قرار دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد در صورتی که رویارویی نهایی سال ۲۰۱۷ میان مکرون و لوپن تکرار شود، ۷۹ درصد از هواداران زمور به لوپن رای خواهند داد. این رقم درمیان هوادارن ملانشون ۲۰ درصد است. بهاین ترتیب رویارویی مکرون و لو پن با اختلاف کمتر نسبت به سال ۲۰۱۷، ۵۳ به ۴۷ درصد به نفع مکرون خواهد بود.

این گزارش نرخ غایبان انتخابات را مهم ارزیابی کرده و نشان میدهد که ۳۱ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این در حالی است که نرخ عدم مشارکت در سال ۲۰۱۷ میلادی در دور اول و دوم به ترتیب ۲۲.۲۳ و ۲۵.۴۴ درصد بوده است.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) امسال برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند.