شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#روسیه#امنیت ملی#چین#کمیسیون امنیت ملی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد/ رد پای روسیه و چین در توقف مذاکرات برجامی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد/ رد پای روسیه و چین در توقف مذاکرات برجامی

ایرنا نوشت: رحیمی جهان آبادی گفت: رژیم صهیونیستی در مذاکرات سنگ اندازی می کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره روند مذاکرات هسته‌ای در سال ۱۴۰۰ گفت: پرونده هسته‌ای ایران یکی از دیپلماتیک ترین پرونده‌ها در جهان است و شاید در کمتر پرونده‌ای، همه قدرت‌های مطرح جهان روبه روی یک کشور در حال توسعه بنشینند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در این پرونده کشورهای طرف مقابل تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را از حقوق طبیعی و به حق خود طبق قوانین بین المللی از جمله مفادا پیمان ان پی تی (NPT) محروم کنند. در حالی که کشورهای در حال توسعه این حق را دارند در چارچوب فعالیت‌های صلح آمیز، انرژی اتمی را در اختیار داشته باشند و حتی سازمان بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد برای انتقال این تکنولوژی و دانش آن به کشورهای در حال توسعه کمک کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ‌اما قدرت‌هایی مانند آمریکا، روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و آلمان به همراه قدرت‌های رسانه‌ای که در پشت سر دارند و بهره گیری از شبکه وسیع مالی، امنیتی و سیاسی، در تلاش هستند تا یک کشور در حال توسعه را از حقوق ابتدایی آن محروم کنند.

وی ادامه داد: اما سوال اینجاست که جمهوری اسلامی ایران که برای دومین بار مقابل دمکرات‌های آمریکایی پای میز مذاکره نشست، ‌آیا دستش خالی بود یا اینکه امتیازات و برگ‌های بهتری در اختیار داشت؟ در پاسخ باید گفت که به چند دلیل وضع ایران بسیار بهتر بود. نخست اینکه ایران با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که توسط مجلس یازدهم به تصویب رسید، میزان غنی سازی اورانیوم را افزایش و نظارت‌ها را کاهش داد. همچنین نظارت‌های پادمانی را کاهش داد و جدیدترین سانتریفیوژها را نصب کرد و آمار سانتریفیوژها را بالا برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد/ رد پای روسیه و چین در توقف مذاکرات برجامی

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است که غرب در برابر مقاومت و دیپلماسی ایران در حالتی کیش و مات قرار گرفته و به اصطلاح آچمز شده است. بر همین اساس آمریکا در تلاش است در این شرایط سخت برگ برنده‌ای برای افکار عمومی خود داشته باشد یا ایران را وادار کند که در برخی از عرصه‌ها عقب نشینی کند تا این بخش رابه عنوان پیروزی غرب تلقی کند.

رحیمی جهان آبادی درباره عملکرد تیم مذاکره ایران در مذاکرات و اینکه آیا از خطوط قرمز عبور کردند یا خیر؟ اظهار داشت: بر خلاف تبلیغات سعودی‌ها و برخی از کشورهای رقیب در منطقه، کار مذاکرات هسته‌ای درایران یک کار تیمی است و کار فردی نیست که آقای دکتر باقری بخواهد موضوعی را به صورت شخصی دنبال کند یا از خطوط قرمز عبور کند. بلکه حاصل خرد جمعی در کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی و همچنین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب اشراف کامل به مذاکرات دارند و هر تصمیمی که برای میزان غنی سازی، سرنوشت سانتریفیوژها نسل جدید یا میزان مواد غنی سازی انجام اتخاذ شود، حاصل خرد جمعی و مشورت فراگیر در نهادهای حاکمیتی است.

وی ادامه داد:‌ اینکه علیه تیم مذاکره کننده هجمه وارد می‌شود، بیشتر برای ایجاد تشتت بین ارکان حاکمیت وتیم مذاکره و همچنین ایجاد تشتت بین آقای باقری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. در صورتی که آنچه ما در جلسات محرمانه دریافت می‌کنیم، وحدت و انسجام تیم مذاکره کننده همراه با کار ارزشمند با اجماع حاکمیت است.

رحیمی جهان آبادی رژیم صهیونیستی را تنها بیننده سردرگم و نگران مذاکرات هسته‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی خود را در یکی ازبدترین کابوس‌های ممکن می‌بیند و همه تلاش خود را خواهد کرد که مذاکرات به نتیجه نرسد. اما رژیم صهیونیستی دست و پای بیخود می‌زند و آمریکایی‌ها متوجه شدند که از دست آنها کاری برنمی‌آید.

219