شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ایالات متحده#اوکراین#آمریکا

نظر آمریکایی‌ها در مورد جنگ روسیه و اوکراین و واکنش ایالات متحده چیست؟

نظر آمریکایی‌ها در مورد جنگ روسیه و اوکراین و واکنش ایالات متحده چیست؟

طبق یک نظرسنجی نظر مردم آمریکا در مورد جنگ روسیه و اوکراین و واکنش ایالات متحده آمریکا پرسیده شده، به گونه ای که اکثریت شرکت کنندگان در آن با اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین برای مقابله با روسیه مخالفت کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین اندیشکده بروکینگز طی یک نظرسنجی تحقیقاتی که توسط موسسه نیلسن انجام شده به بررسی نظر مردم آمریکا در قبال جنگ اوکراین پرداخته است. در مشروح این نظرسنجی آمده است:

تهاجم روسیه به اوکراین بحث های زیادی را در آمریکا ایجاد کرده است، نه تنها در مورد اینکه ایالات متحده چگونه باید پاسخ دهد، بلکه همچنین در مورد میزان تهدیدی برای دموکراسی توسط روسیه. سؤالاتی در مورد میزان حمایت عمومی از ناتو توسط حمله روسیه وجود دارد، آیا این جنگ به دوران پس از جنگ سرد که ما می‌دانیم پایان داده است یا خیر، و یا در مورد ماهیت واکنش دولت بایدن. همچنین بحثی را در خصوص از بین بردن شکاف عمیق حزبی آمریکا در نتیجه این جنگ ایجاد شده است. 

بر اساس نظرسنجی مسائل بحرانی دانشگاه مریلند، به نظر می رسد که اکثریت زیادی از آمریکایی ها واقعاً تهاجم روسیه را از نزدیک دنبال می کنند. این نظرسنجی بین ۱۶ تا ۲۸ مارس ۲۰۲۲ توسط Nielsen Scarborough به صورت آنلاین انجام شد که از نمونه ملی ۱۳۲۰ بزرگسال با حاشیه خطای ۲.۷% +/-  استفاده کرد. این نشان داد که ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان می گویند که بحران را «بسیار دقیق» دنبال می کنند و ۴۵ درصد دیگر می گویند که تا حدودی از نزدیک دنبال می کنند. در اینجا دوازده مورد آماده ارائه شده است:

۱) آمریکایی‌ها به وضوح اوکراین را بسیار دوستانه‌تر از روسیه می‌دانند، حتی اگر اکثر آمریکایی‌ها روسیه را یک دشمن یا اوکراین را متحد کامل تلقی نکنند. ۳۴ درصد از پاسخ دهندگان می گویند روسیه دشمن است، از جمله ۳۰ درصد از جمهوری خواهان و ۴۰ درصد از دموکرات ها، در حالی که ۳۸ درصد می گویند روسیه "کشوری غیردوست" است و ۲۴ درصد می گویند که روسیه نه دوست است و نه غیردوست. ۱۹ درصد اوکراین را متحد می دانند، در حالی که اکثریت اندکی از ۵۴ درصد اوکراین را «کشوری دوست» و ۲۵ درصد آن را نه دوست و نه غیردوست می دانند.

۲) اکثریت بزرگ دو حزبی با اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین مخالفند، حتی اگر درگیری ادامه یابد. ۶۵ درصد مخالف اعزام نیرو هستند که ۶۸ درصد جمهوری خواهان و ۶۲ درصد دموکرات ها هستند. در عین حال، اکثریت بزرگ، ۸۳ درصد، از تأمین تجهیزات نظامی ارتش اوکراین، از جمله ۸۲ درصد از جمهوری خواهان و ۸۶ درصد از دموکرات ها، حمایت می کنند. به طور مشابه، ۸۹ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از ادامه اعمال تحریم های سخت علیه روسیه حمایت می کنند، از جمله ۸۵ درصد از جمهوری خواهان و ۹۵ درصد از دموکرات ها.

۳) اگر تهاجم روسیه ادامه یابد، اکثریت کوچک دو حزبی از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین حمایت خواهند کرد، حتی اگر اکثریت آمریکایی ها نسبت به احتمال جنگ با روس ها و درگیری هسته ای ابراز نگرانی کنند. ۵۶ درصد از پاسخ دهندگان می گویند که از اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین حمایت می کنند، از جمله ۵۲ درصد از جمهوری خواهان و ۶۱ درصد از دموکرات ها. علی‌رغم این دیدگاه، اکثر پاسخ‌دهندگان نیز نگرانی شدید خود را در مورد رویارویی نظامی احتمالی ایالات متحده با روسیه ابراز کردند (۶۱ درصد «بسیار نگران» و ۲۸ درصد دیگر «تا حدودی نگران» بودند). ترس‌های هسته‌ای نیز بسیار سنگین بود: ۵۸ درصد نیز «بسیار نگران» و ۲۴ درصد دیگر «تا حدودی نگران» در مورد رویارویی هسته‌ای احتمالی با روسیه بودند.

۴) آمریکایی ها واکنش ایالات متحده به بحران اوکراین را مطلوب تر از نامطلوب می بینند، اما در نگرش خود نسبت به سیاست های حزبی اختلاف نظر دارند. چهل و نه درصد می گویند که نظر آنها نسبت به واکنش ایالات متحده مثبت بوده است، از جمله ۳۱ درصد از جمهوری خواهان و ۶۹ درصد از دموکرات ها، در مقایسه با ۳۱ درصد که نظرات نامطلوب ابراز می کنند، از جمله ۴۹ درصد از جمهوری خواهان و ۱۳ درصد از دموکرات ها. ۲۰ درصد دیگر نظرات نه مثبت و نه منفی را بیان می کنند. اکثر آمریکایی ها، ۵۱ درصد، می گویند که ایالات متحده در «سطح مناسب» واکنش نشان داده است، اما اکثریت جمهوری خواهان، ۵۶ درصد، می گویند که ایالات متحده «واکنش کمتری نشان داده است». دو سوم آمریکایی‌ها از تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان دادن به واردات انرژی روسیه حمایت می‌کنند، از جمله ۵۶ درصد از جمهوری‌خواهان و ۸۰ درصد از دموکرات‌ها.

۵) اکثر آمریکایی‌ها، از جمله اکثریت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، می‌گویند که آماده‌اند تا هزینه‌های انرژی و تورم را برای حمایت از اوکراین بپردازند، اما نه برای زندگی آمریکایی‌ها. هفتاد و سه درصد می گویند که حداقل تا حدودی آماده پرداخت هزینه های انرژی بیشتر هستند، از جمله ۸۸ درصد دموکرات ها و ۵۸ درصد از جمهوری خواهان، در حالی که ۶۵ درصد حداقل تا حدودی آماده اند تا شاهد افزایش تورم باشند، از جمله ۷۸ درصد دموکرات ها و ۵۱ درصد جمهوری خواهان. در عین حال، ۶۸ درصد از آمریکایی‌ها «اصلاً» (۴۱ درصد) یا «نه چندان» (۲۷ درصد) آمادگی پذیرش تلفات جانی سربازان آمریکایی را ندارند. این امر در سراسر شکاف حزبی آمریکا صادق است، این امر در سراسر شکاف حزبی آمریکا صادق است، اما جمهوری خواهان با (۴۷ درصد) در مقایسه با دموکرات ها (۳۳ درصد) به احتمال زیاد «اصلاً» تلفات را نمی پذیرند.

۶) سیاست ایالات متحده در قبال اوکراین به دلیل نگرش های بسیار جناحی، بر برداشت های عمومی از بایدن و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، بیشتر تأثیر منفی گذاشته تا مثبت. ۳۶ درصد می گویند اکنون دیدگاه های مطلوب تری نسبت به بایدن دارند، ۲۳ درصد می گویند که دیدگاه های آنها تحت تأثیر قرار نگرفته است، در حالی که ۴۱ درصد می گویند که دیدگاه های منفی تری دارند، از جمله ۸۰ درصد جمهوری خواهان. ۳۴ درصد می گویند اکنون دیدگاه های مثبت تری نسبت به ترامپ دارند، ۲۶ درصد می گویند که دیدگاه های آنها تحت تأثیر قرار نگرفته است، در حالی که ۴۰ درصد از جمله ۷۲ درصد دموکرات ها می گویند که دیدگاه های منفی بیشتری نسبت به ترامپ دارند.

۷) اگرچه پیام های دولت ایالات متحده در مورد اوکراین تا حدی بر دفاع از دموکراسی در سراسر جهان متمرکز شده است، اما اکثر آمریکایی ها در طرف مقابل شکاف حزبی معتقد نیستند که ایالات متحده اکنون الگوی خوبی برای دموکراسی است. تنها ۲۷ درصد می گویند که دموکراسی در ایالات متحده الگوی خوبی برای سایر کشورها است، از جمله ۲۸ درصد از دموکرات ها و ۲۹ درصد از جمهوری خواهان. اکثریت بزرگ، ۶۱ درصد، می گویند که ایالات متحده «در گذشته نمونه خوبی بود، اما در سال های اخیر چنین نبوده است»، از جمله ۶۴ درصد از جمهوری خواهان و ۵۸ درصد از دموکرات ها.

۸) آمریکایی‌ها در مورد اینکه آیا کشورشان باید مخالفان بین‌المللی را برای تهاجم روسیه رهبری کند، اختلاف نظر دارند، به طوری که ۴۷ درصد گفته‌اند که ایالات متحده باید رهبر باشد (۴۲ درصد جمهوری‌خواهان و ۵۵ درصد از دموکرات‌ها)، در حالی که ۵۳ درصد معتقدند که نباید رهبر باشد. (۵۸ درصد از جمهوری خواهان و ۴۵ درصد از دموکرات ها).

۹) آمریکایی ها روسیه را مقصر بحران می دانند و تعداد کمی اوکراین را مقصر می دانند. در عین حال، درصد قابل توجهی نیز آمریکا را مقصر می دانند که نود و هشت درصد می گویند روسیه مقصر است، ۲۹ درصد معتقدند اوکراین حداقل بخشی از این تقصیر را بر عهده دارد و ۳۶ درصد نیز می گویند که ایالات متحده حداقل بخشی از تقصیرها را بر عهده دارد، از جمله نیمی از جمهوری خواهان.

۱۰) در حالی که آمریکایی ها می گویند گسترش ناتو در رفتار روسیه نقش داشته است، اکثر آنها فکر نمی کنند که این کلید حمله روسیه به اوکراین باشد. ۳۸ درصد می گویند که گسترش ناتو نقشی کلیدی در تهاجم روسیه به اوکراین داشته است، ۴۱ درصد می گویند که گسترش ناتو "نقشی کوچک اما نه کلیدی" داشته، در حالی که ۲۱ درصد می گویند که هیچ نقشی نداشته است.

۱۱) اکثر آمریکایی ها (۵۷ درصد) می گویند که دوران پس از جنگ سرد به پایان رسیده است. در میان کسانی که این دیدگاه را دارند، بیشتر آنها رفتار روسیه را مقصر می دانند، اما اکثریت کمتری نیز رفتار آمریکا را مقصر می دانند. نود و دو درصد می گویند رفتار روسیه در نابودی دوران پس از جنگ سرد نقش داشته است (۶۴ درصد می گویند «خیلی» و ۲۸ درصد می گویند «تا حدودی»)، در حالی که ۷۳ درصد می گویند رفتار آمریکایی ها نقش داشته است (۳۰ درصد می گویند «خیلی» در حالی که ۴۳٪ می گویند "تا حدودی").
 

۱۲) آمریکایی ها از پذیرش پناهندگان اوکراینی در تعداد کم یا متوسط حمایت می کنند اما با تعداد نامحدود مخالفند. ۲۰ درصد می گویند که ایالات متحده باید اعداد "کوچک" را بپذیرد، ۳۶٪ اعداد "متوسط" را می پذیرند و ۳۰٪ بدون محدودیت پناهندگان را می پذیرند، از جمله ۴۵٪ از دموکرات ها و ۱۶٪ از جمهوری خواهان. ۱۴ درصد هیچ پناهنده ای را نمی پذیرند، از جمله ۲۰ درصد جمهوری خواهان و ۷ درصد از دموکرات ها.

بحران اوکراین توانسته است شکاف عمیق حزبی آمریکا را در چندین موضوع از بین ببرد، از جمله اینکه ایالات متحده چه گام هایی باید بردارد، و اینکه مردم چقدر آماده پرداخت هزینه برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین هستند. اما در مورد مسائلی که مستقیماً به سیاست های انتخاباتی مربوط می شود، مانند ارزیابی واکنش دولت بایدن، و نگرش نسبت به بایدن و ترامپ، به نظر می رسد شکاف عمیق حزبی آمریکا کمتر تحت تأثیر جنگ قرار گرفته باشد.

قابل توجه است که بر خلاف رهبران خود، اکثریت بزرگ آمریکایی ها  دیگر دموکراسی آمریکایی را به عنوان مثال خوبی برای جهان نمی دانند. همچنین قابل توجه است که اکثریت جزئی از آمریکایی ها نمی خواهند ببینند که ایالات متحده در مقابله با بحران رهبری می کند. و اینکه با گذشت یک ماه از جنگ روسیه در اوکراین، اکثر آمریکایی‌ها هنوز تمایلی ندارند روسیه را «دشمن» و اوکراین را «متحد» خطاب کنند.

۳۱۱۳۱۱