شهر خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آتش‌بس در یمن، هدیه‌ای آسمانی که ریاض روی زمین به دست آورد!

عربستان سعودی بالاخره راه گریزی برای نجات باتلاق یمن پیدا کرد و توانست با کمی تغییرات جزئی در پیشنهاد آتش‌بس حوثی‌ها و با چاشنی قدرت رسانه‌ای و نیز حضور جهانی خود بدون اشاره مستقیم به پیشنهاد انصارالله آن را اقدامی انسان‌دوستانه از سوی ریاض در قبال یمن و پاسخی به درخواست فرستاده ویژه سازمان ملل نشان دهد.

اعتمادآنلاین|

سیدعماد حسینی- عربستان سعودی بالاخره راه گریزی برای نجات باتلاق یمن پیدا کرد و توانست با کمی تغییرات جزئی در پیشنهاد آتش‌بس حوثی‌ها و با چاشنی قدرت رسانه‌ای و نیز حضور جهانی خود بدون اشاره مستقیم به پیشنهاد انصارالله آن را اقدامی انسان‌دوستانه از سوی ریاض در قبال یمن و پاسخی به درخواست فرستاده ویژه سازمان ملل نشان دهد.

شاید این توصیف به نحوی اغراق‌آمیز بنماید، اما با نگاهی به هشت سال جنگ در یمن شاهد آن هستیم که به جز یک ماه اول آن، بقیه هفت سال و 11 ماه باقیمانده برای ریاض شکست محسوب می‌شود و صرف ناتوانی در فتح صنعا با وجود بسیج کشورهای مختلف جهان و هزینه کردن چند صد میلیون دلار و به گفته‌ای چند میلیارد دلار، هنوز در همان جای قبلی خود برای تحقق هدف اولیه‌اش یعنی فتح صنعا درجا می‌زند.

اینکه این آتش‌بس تا چه حد به گفت‌وگوهای تنش‌زدای سری و علنی جاری در منطقه مربوط می‌شود و چه ارتباطی به تلاش‌های آمریکا برای راضی کردن عربستان برای افزایش صدور نفت پیدا می‌کند، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد.

این حرف و حدیث‌ها به جایی رسیده‌اند که برخی کارشناسان عرب را حتی به صرافت جست‌وجوی رد پایی از این توافق در نشست وین هم انداخته است.

همین امر باعث شده تا کارشناسان در رابطه با احتمال دوام و پایداری توافق برای بعد از ۲ ماه اعلام شده نیز به پارامترهایی فراتر از مرزهای یمن و حتی شورای همکاری خلیج‌فارس اشاره کنند.

به هر شکل از روز شنبه ۲ آوریل آتش‌بس جنبه اجرایی به خود گرفته و با نگاهی به مفاد این توافق شاهد آن هستیم که اکثر خواسته‌های انصارالله در آن لحاظ شده است.

گرچه بسیاری از کارشناسان منطقه پیش‌بینی می‌کنند این آتش‌بس تا پایان جنگ اوکراین پایدار خواهد ماند، اما ابراز امیدواری می‌کنند، تمامی طرف‌های دخیل در این بحران از فرصت به دست آمده کمال استفاده را برای پایان دادن به مشکلات انسانی مردم یمن ببرند و به جای مشخص کردن برنده بزرگ این صلح، به دنبال نجات بزرگ‌ترین زیان‌دیده این جنگ یعنی مردم یمن باشند.