شهر خبر

بازیگر دردسرهای شیرین از مزایای شبکه نمایش خانگی می‌گوید/ سینما رسالتش درمان نیست باید مشکلات را به تصویر بکشد

بازیگر دردسرهای شیرین از مزایای شبکه نمایش خانگی می‌گوید/ سینما رسالتش درمان نیست باید مشکلات را به تصویر بکشد

«یوسف مرادیان» بازیگر سینما و تلویزیون که در کارنامه اش سریال هایی چون "مردان آنجلس"، "کارآگاه علوی2"، "همسفر خورشید"و... را دارد. در نوروز 1400 با سریال "دردسرهای شیرین" به قاب تلویزیون آمده اگرچه درخصوص سریال توضیحات زیادی ارائه نکرد اما به همین بهانه با او گفت و گویی کرده ایم که در ذیل می خوانید.

یوسف مرادیان بازیگر سینما و تلویزیون درخصوص کم کار بودنش در سال های اخیر به خبرنگار فرهنگ و هنر برنا گفت: واقعیت  این است که من از بدو ورود به این حرفه، از دهه 70 که شروع به کار کردم اعتقاد بر این بود که بازیگران باید مراقب باشند و هر نقشی را بازی نکنند و این تبدیل به یک اصل در حرفه ی ما شده بود؛ البته نه اینکه مانعی باشد، فقط انسان را مجاب می کرد که گزیده کار شود و کارهایی را که می تواند به بهترین شکل ممکن از عهده اش بر بیاید را انتخاب کند. متاسفانه از یک جایی این معیار ها تغییر کرد، چه در عرصه سینما و چه در تلویزیون، خیلی از فوتبالیست ها و یا خوانندگان بازیگر شدند و یا بالعکس بازیگران خواننده شدند و یک آشفته بازاری به وجود آمد که من خیلی آن را درک نمی کنم به این دلیل که فکر می کنم زمانی کاری نتیجه خواهد داد که متمرکز بر روی رشته و حرفه ی خود وقت بگذاریم.

او ادامه داد: من جزء آن دسته از بازیگرانی بودم که خیلی دیده شدم و بعد از فیلم "لاک پشت" برای سریال "اصحاب کهف" انتخاب شدم و بعد از آن هم در سینما نقش های اول بازی کرده ام و از نظرم کارهای خوبی بودند و کارگردانان صاحب نامی داشتند و در زمان خود دیده شده و مورد استقبال قرار گرفته اند. طبیعتا سال ها این روند و شیوه ی حساسیت در انتخاب نقش ها با من بوده است و همچنان هم هست اما در این عصری که زندگی می کنیم اگر بخواهیم همان شیوه و معیار را با همان قدرت ادامه دهیم ممکن است که از این حرفه کنار گذاشته شویم چون درحال حاضر هیچ چیز در این حرفه سرجای خود نیست. اگر دیده شوی حضور خواهی داشت وگرنه خیلی راحت ممکن است فراموش شوی و این یکی از بزرگ ترین مشکلات دنیای هنر امروز ماست که یک تعدادی هر روز کار می کنند و تعدادی متاسفانه خونه نشین شده اند نه فقط در بازیگری در تمام عرصه ها و حتی عوامل پشت دوربین هم همینطور است.

وی افزود: سعی کرده ام در طول این سال ها ارتباطم را با دنیای هنر و سینما قطع نکنم و آهسته و پیوسته کار کرده ام و هیچ سالی در طول این سال ها نیست که کاری نداشته باشم اما بازهم جزو آن دسته از بازیگرانی هستم که کم کار تر بوده ام اما همچنان اگر کار خوبی پیشنهاد شود حتما قبول خواهم کرد.

این بازیگر درخصوص اینکه آیا امرار معاشش فقط از طریق بازیگری است بیان کرد: کارهایی داشته ام اما متمرکز در حرفه ی خود هستم و در این سال ها سعی کرده ام خیلی به فکر امرار معاش در این حرفه نباشم چون به نظرم این یک ضعف است که فقط به دلیل امرار معاش نقشی را بازی کنیم. اگر اتفاقات بر طبق روال خود پیش برود طبیعتا هر شغلی دستمزد خود را خواهد داشت اما سعی کرده ام خیلی متمرکز روی امرار معاش از طریق این شغل نباشم.

مرادیان در خصوص تاثیر پلتفرم ها بر روی بازیگری در سینما و تلویزیون اظهار داشت: درحال حاضر تعداد زیادی بازیگر داریم و حتی می توان گفت اگر همه ی آن ها هم سرکار باشند باز هم در بعضی از کار ها با کمبود بازیگر مواجه می شوند. فکر می کنم این یک اتفاق جهانی بود و فقط مختص به ایران نبود، در این دو سه سالی که درگیر بیماری کرونا بوده ایم بسیاری از افراد شروع به ساخت سریال ها و مینی سریال برای بخش نمایش خانگی کردند و با استقبال هم مواجه شد به این دلیل که سالن سینما ها و تئاتر ها بسته بود و تنها وسیله سرگرمی دیدن فیلم و سریال در خانه بود به همین خاطر نمی تواند اتفاق بدی باشد و در عین حال این مسئله بستری را هم فراهم کرد تا کمی آزاد تر از قاب تلویزیون بتوان به مسائل پرداخت به این دلیل که تلویزیون مخاطب عام تری دارد و اگر بخواهیم مسئله ای را به تصویر بکشیم ممکن است هرکسی نپسندد و به آن انتقاد داشته باشد.البته این هم باز خود مشکل است که نمی توانیم یک سری از معظلات را در تلویزیون به نمایش بگذاریم.

بازیگر سریال "مردان آنجلس" خاطر نشان کرد: سینما رسالتش درمان نیست اما می تواند بعضی از مشکلات را به نمایش بگذارد و مطرح کند که این چنین مشکلاتی وجود دارد، مانند به تصویر کشیدن اعتیاد که می توان آن را به چالش کشید و نشان داد که چه عواقبی می تواند داشته باشد. نمایش خانگی این فرصت را فراهم کرد تا بتوانیم کمی آزادانه تر به مسائل و مشکلات جامعه بپردازیم و آن ها را به چالش بکشانیم و من شخصا موافق این مسئله هستم به این دلیل که ما نمی توانیم از حقایق فرار کنیم و آن ها را بپوشانیم. من به عنوان بازیگر هم در سینما، تلویزیون و هم در نمایش خانگی فعالیت می کنم چون فرقی بین آن ها نمی بینم، همگی یک رسالت را دنبال می کنند و آن هم هنر است.

این بازیگر درخصوص وضعیت پیش روی تولیدات نمایشی در سال جدید اظهار داشت: این مسئله را عزیزان سرمایه گذار تعریف خواهند کرد چه در تلویزیون و چه در موسسه ها مانند "سیما فیلم" و چه در بخش های خصوصی. بودجه ای که برای کار ها تعریف می شود میزان نگاهی که قرار است به آن شود و روی آن سرمایه گذاری شود را تعریف می کند. در این سال های اخیر دغدغه ها و مشکلات بسیار زیادی را داشته ایم  که بابت پرداختی ها و تزریق سرمایه در کار با مشکلات عمده ای مواجه می شویم و من علتی برای آن پیدا نمی کنم به این دلیل که از زمانی که من وارد این عرصه شدم همه چیز سرموقع اتفاق می افتاد و درست جلو می رفت اما این مشکلات به کار و اثری که قرار است تولید شود لطمه های زیادی وارد می کند.

مرادیان درباره ی میزان دیده شدن سریال در نوروز و رقابت آن ها اظهار داشت: من سال هاست این مسئله را مطرح می کنم، اعتقادم بر این است که می توان به جای اینکه چند سریال درجه دو و سه تولید کرد یک اثر فاخر ساخته شود و بودجه این چند سریال را در یک کار آبرومندانه و فاخر با عواملی خوب تزریق کنند، اثری که مخاطب با عشق و علاقه به پای آن بنشیند و آن را تماشا کند و از آن لذت ببرد. از این دست سریال ها بسیار زیاد داشتیم کارهایی که شاید بودجه های آنچنانی هم نداشته اند اما چون هم چیز درست چیده شده است و هر کس در جای درست قرار گرفته است مخاطب هم با علاقه جذب سریال می شود و این سیاست درستی است که باید اتفاق بیفتد مخصوصا در تلویزیون به این دلیل که مخاطبش مردم عام هستند و کل ایران تلویزیون می بینند .

این بازیگر در پایان درباره ی پروژه های آینده اش بیان کرد: به احتمال زیاد نوروز 1401 سرکار هستم و در پروژه ی آقای آهنج با عنوان "داستان یک شهر" حضور دارم و این روزها در این پروژه به عنوان بازیگر مشغول هستم.

انتهای پیام