عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین مصاحبه اختصاصی خود هر نوع اختلال عمدی و تلاش برای کاهش سرعت اینترنت را رد می‌کند.

عیسی زارع‌پور، طی ۸ ماهی که به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کار خودش را در دولت سیزدهم شروع کرده، هیچ مصاحبه مفصلی با رسانه‌ها نداشته است، به همین خاطر نخستین مصاحبه اختصاصی او که با روزنامه همشهری صورت گرفت، بیشتر از یک ساعت به طول انجامید و وی با حوصله به سؤال‌ها و حرف و حدیث‌هایی که این مدت درباره سیاست‌های جدید این وزارتخانه شنیده می‌شد، پاسخ داد. وزیر ارتباطات می‌گوید برخلاف حرف‌های گفته شده، دولت سیزدهم به هیچ عنوان با توسعه شبکه ملی اطلاعات به دنبال مسدودسازی و فیلترینگ اینترنت نیست.

او می‌گوید شبکه ملی اطلاعات در صورتی که به خوبی پیاده‌سازی شود، حتی می‌تواند کیفیت و سرعت اینترنت را در کشورهای دیگر بهبود ببخشد و ایران را به هاب ارتباطات منطقه تبدیل کند. وی همچنین شایعات هفته‌های اخیر در باره اختلال عمدی در برخی پلتفرم‌ها از جمله اینستاگرام با افزایش پیدا نکردن ماهانه پهنای باند را رد می‌کند و می‌گوید سرعت اینترنت در دوران دولت سیزدهم بهبود داشته است. زارع‌پور اما تأکید دارد که سرعت کنونی اینترنت شایسته مردم ایران نیست و با توسعه شبکه اینترنت ثابت و گسترش دولت الکترونیک مردم ما باید طعم شیرین فناوری را بچشند.

* طی این مدتی که سکان وزارت ارتباطات را در دست گرفته‌اید و از نزدیک مسائل را لمس کرده‌اید، به نظرتان مهم‌ترین مواردی که طی سال‌های گذشته به آن کم‌توجهی شده، چه بوده است؟

من خیلی علاقه ندارم که درباره مسائل گذشته صحبت کنم، اما اگر بخواهیم در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضایی به کارهایی که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده و طی چند ماه گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته، اشاره کنم، باید بگویم که در حوزه ارتباطات، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام می‌شده و نشده، موضوع توسعه ارتباطات ثابت (اینترنت ثابت) در کشور و رشد نامتوازن ارتباطات سیار نسبت به ارتباطات ثابت است و این موضوع برخلاف آن چیزی است که در کشورهای پیشرفته اتفاق می‌افتد. بخشی از مشکلات هم که اکنون شاهد هستیم مربوط به همین موضوع است؛ چراکه ارتباطات دیتای مبتنی بر تلفن همراه محدودیت دارد. زندگی مردم بیش از گذشته به ارتباطات شبکه وابسته شده و از ارتباطات سیار تا یک حد مشخصی می‌توان انتظار داشت که باید پیش از این درباره این مسئله اقدام می‌شد. 

متن کامل این گفت و گو را با تیتر «وزیر ارتباطات: دولت به دنبال فیلترینگ و مسدودسازی اینترنت نیست»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.