شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق

اهداف پشت پرده نشست «عقبه» و تبعات آن بر عراق

اهداف پشت پرده نشست «عقبه» و تبعات آن بر عراق

یکی از تحلیلگران عراقی به تشریح اهداف پشت پرده نشست عقبه پرداخت و آنرا در راستای کشاندن عراق به محور کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «حسین الکنانی» تحلیلگر سیاسی عراقی اعلام کرد: نشست عقبه بخشی از سلسله نشست‌ها در راستای سوق دادن عراق به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

وی ضمن هشدار به اسکان فلسطینی‌ها در الانبار عراق گفت:  نشست اخیر در عقبه تکمیل کننده نشست‌های سابق برای اجرای پروژه آمریکایی-صهیونیستی در منطقه در زمینه های سیاسی و اقتصادی و نیز کشاندن عراق به محور کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی است.

الکنانی تصریح کرد: هدف این نشست تبدیل شدن عراق به گاوه شیرده اردن و مصری است که پروژه آمریکایی-صهیونیستی را پیش ببرند و این پس از پیوستن به امارات و عربستان است.

این تحلیلگر عراقی بیان کرد: هدف فعال کردن بندر عقبه و رونق دادن به تجارت آن و دادن نفت ارزان عراق به اردن است.

الکنانی تاکید کرد: هدف خطرناکی وجود دارد و آن اسکان دادن فلسطینی‌ها در استان الانبار است که این مشکلات عدیده ای ایجاد می‌کند.

وی از دولت آتی عراق خواست که از ائتلاف چهارگانه سازشکار با رژیم صهیونیستی خارج شده و پروژه آمریکایی-صهیونیستی را به شکست بکشاند.

یادآور می‌شود که «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و قائم مقام فرماندهی نیروهای مسلح امارات متحده عربی، در یک نشست مشترک با عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، شرکت کرد.

شاهزاده «ترکی بن محمد بن فهد بن عبدالعزیز»، وزیر دولت و عضو شورای وزیران عربستان سعودی، نیز در مقطعی از این نشست حضور یافت و درباره راه‌های تقویت روابط مشترک با کشورهای متبوع با مقام‌های حاضر در نشست صحبت کرد.

گفته شد که در این نشست تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه در کاهش اثرات بحران اقتصادی در دو حوزه امنیت غذایی و انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست چهارجانبه هماهنگی در سطوح بالا، گسترش همکاری‌های اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری با هدف توسعه و شکوفایی این کشورها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مقامات بلندپایه عراق، اردن، مصر و امارات همچنین درباره بحران‌های منطقه‌ای و جهانی و نیز تقویت تلاش‌ها برای حل این بحران‌ها با هدف تامین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو کردند.

از سویی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق به طور جداگانه با «عبدالله دوم»، پادشاه اردن دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار به بحران جهانی اقتصاد و راه‌های مقابله با پیامدهای آن و نیز مقابله با چالش‌های حوزه امنیت غذایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/