شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوپک پلاس

تصمیم اوپک پلاس برای ادامه توافق کاهش تولید با وجود فشارهای آمریکا

تصمیم اوپک پلاس برای ادامه توافق کاهش تولید با وجود فشارهای آمریکا

اعضای اوپک پلاس امروز در بیست وهفتمین نشست خود بر ادامه اجرای توافق کاهش تولید نفت با وجود فشارهای آمریکا و تهدید به آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک این کشور به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بیست و هفتمین نشست اوپک پلاس دقایقی قبل به پایان رسید. این نشست نیز مانند نشست قبلی کوتاه بود و ۲۳ کشور اوپک پلاس بر ادامه اجرای توافق کاهش تولید پافشاری کردند.

این نشست در حالی برگزار شد که پیش از این آمریکا از اعضای عضو اوپک پلاس خواسته بود تا تولید نفت خود را افزایش دهند و از رشد بیشتر قیمت ها جلوگیری کنند. درخواست آمریکا برای افزایش عرضه نفت و موفقیت در تحریم روسیه بود.

با این حال اعضای این سازمان تاکید داشتند که تصمیمات اوپک پلاس سیاسی نیست و بر اساس وضعیت عرضه و تقاضای نفت تولیدی تعیین می شود.

آنگونه که وزارت نفت ایران اعلام کرده، براساس تصمیم امروز (پنجشنبه ۱۱ فروردین‌ ماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس تولید نفت خام کشورهای عضو این ائتلاف در شرایطی که زیر فشار فزاینده‌ای برای افزایش تولید قرار داشتند، در ماه مه  ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

اعضای اوپک پلاس همچنین در این نشست اعلام کردند مطابق تصمیم نوزدهمین نشست (۲۷ تیر ماه ۱۴۰۰) خط پایه تولید کشورهای روسیه (۵۰۰ هزار بشکه)، عربستان (۵۰۰ هزار بشکه)، امارات (۳۳۲ هزار بشکه)، عراق (۱۵۰ هزار بشکه) و کویت (۱۵۰ هزار بشکه) از ابتدای ماه مه ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند، این تصمیم از ماه اوت اجرایی شده است.

اوپک‌ پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌وهشتمین نشست ائتلاف اوپک پلاس پنجم ماه مه (۱۵ اردیبهشت‌ماه) برگزار شود.

انتهای پیام