شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج

دلایل گرانی برنج و لبنیات مشخص شد

دلایل گرانی برنج و لبنیات مشخص شد

صدآنلاین : استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در ماجرای گرانی برنج، به وضوح عدم نظارت و ناتوانی از ایجاد شرایط درست برای مدیریت بازار مشهود است.

به گزارش صدآنلاین،‌ آلبرت بغزیان گفت: اقتصاد ایران در وضعیتی است که نیازمند اجرای طرح های کوتاه مدت و برنامه های زودبازده برای کاهش فشار و برون‌رفت از تورم است.

 استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در شش ماه گذشته سفره خانوار ایران بیست درصد کوچکتر شده است، گفت: این آمار را بنده خوشبینانه مطرح می کنم چرا که میزان تورم و فشار بر معیشت خانوار حتی بیش از این رقم نیز بوده است اما متاسفانه دولت همچنان با کلی گویی و حرف‌های شعاری در صدد القای این نکته است که برنامه های بلندمدت مفیدی را در دستور کار دارد.

 او به ثبات قیمت دلار در شش ماه اخیر اشاره کرد و گفت: وقتی قیمت دلار ثابت است بدان معناست که فشار تورمی ریالی است و  ریشه در تحریم ندارد، از سوی دیگر دولت تبلیغ می کند که نفت بیشتری از سال های قبل می‌فروشد و در دور زدن تحریم ها موفق بوده است، در این صورت چگونه باید این دو مساله را با یکدیگر جمع کرد. من معتقدم که اگر فروش نفت بیشتر اتفاق افتاده است و دلار به ثبات رسیده، سیاست های اشتباه دولتی سبب شده است فشار تورم در این ماه ها افزایش یابد.

 به گفته وی انتظار برای کاهش تورم در ماه‌های اخیر انتظار اشتباهی نبوده است.

اقتصاد

 بغزیان در پاسخ به اینکه منظور دقیق از برنامه کوتاه مدت چیست؟ گفت: همین حالا با اتخاذ سیاست‌های دقیق و پرهیز از تزریق نقدینگی می‌توان اقدامی کوتاه مدت برای مهار تورم را در دستور کار قرار داد اما سیاست دولت معکوس است و حالا می‌خواهد با جایگزینی یارانه ریالی به جای یارانه ارزی به تورم موجود در جامعه دامن بزند.

 این استاد اقتصاد اضافه کرد: به عبارت دیگر امروز باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد که نتیجه آن در شش ماه یا کمتر روشن شود چرا که تداوم این وضعیت جمعیت بیشتری از ایرانیان را به فقر سوق می دهد.

او گفت: شاید اگر سیاستگذار به یک سئوال مهم جواب دقیق و درست بدهد مشکل حل شود، کافی است بگویند چرا لبنیات و برنج در این چند ماه تا این میزان افزایش قیمت را تجربه کرد . پاسخ به همین سئوال می تواند روشن کند منظور از سیاست کوتاه مدت چیست .

 او با تاکید بر اینکه ایجاد آرامش در بازار ربط چندانی به قیمت گذاری دستوری و ... ندارد، گفت: مساله نظارت بر بازار و ممانعت از مانور دلالان و ایجاد تشنج در بازار را نباید با قیمت گذاری دستوری اشتباه رفت . همان طور که دیدید دولت دستور کاهش قیمت 10 درصدی سه محصول پرمصرف لبنی را داد اما در عمل هر روز بیشتر از دیروز لبنیات گران شد .

 در ماجرای گرانی برنج، به وضوح عدم نظارت و ناتوانی از ایجاد شرایط درست برای مدیریت بازار مشهود است، اینکه دلالانی برنج را خریدند و با عرضه قطره چکانی ، قیمت ها را تا سه برابر بالا بردند، اتفاقی نیست که بتوان در برابرش سکوت کرد . سیاستگذار وظیفه دارد با اقدام ضربتی مانع از تکرار چنین تخلفات واضحی که سفره مردم را نشانه می رود بشود و اتفاقا این تصمیمات کوتاه مدت است و نباید از آن ها غافل شد.

وی با اشاره به شعارهای دولت مبنی بر اینکه هزارت صفحه برنامه تدوین شده است ، گفت: در عمل  بنده برنامه قابل اجرا و ملموسی را مشاهده نکردم.

بغزیان تاکید کرد: نگران هستم در سایه انفعال و تداوم وضع موجود اتفاق ناگواری که برای برنج افتاد، در مورد سایر کالاهایی که مصرف روزانه دارند تکرار شود.