روح الله مومن‌نسب اخیرا در یک برنامه اینترنتی حرف‌های جالبی به زبان آورده است. او که رییس گروه «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» است گفته «با نام افراد تاثیرگذار و ضد انقلاب در توییتر، اکانت مشابه ولی فیک درست می‌کردیم و با آن‌ها شروع به فعالیت می‌کردیم.»

مومن نسب این رفتار را مصداق رفتار آتش به اختیار بودن نامیده است اما صحبت‌های او با واکنش گسترده شبکه‌های اجتماعی همراه شد. جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که جدی‌ترین نماینده مخالف طرح صیانت هم به شمار می‌رود در توییتر نوشت: «ساخت اکانت فیک به اسم افراد ضد انقلاب نه یک حرکت هوشمندانه مبتنی بر جهاد تببین، بلکه یک اشتباه استراتژیک و پنجه کشیدن بر اعتماد مردم است.»

آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات هم در توییتر نوشت «گروهی به نام اشخاص معروف اکانت جعلی می‌ساختند؛ گروهی دیگر هم همین مطالب جعلی را در قالب بولتن به مسئولان بی‌اطلاع از فجازی [فضای مجازی] ارائه می‌کردند.»

 

پیش از این مومن‌نسب، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور بود و ارتباط نزدیکی با وزیر فعلی ارتباطات دارد. او چهره آشنایی برای مردم نیست، اما افرادی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، او را نسبتا می‌شناسند.

از جمله مسائلی که به شهرت مومن نسب کمک کرد، ادعای او درباره کمک مالی لیونل مسی به اسرائیل، عدم تعویض لباس کریستین رونالدو با بازیکن اسرائیلی، تاثیر تماشای فیلم‌های غیراخلاقی بر طلاق و موارد مشابه بوده که به مرور مومن‌نسب را همانند افرادی همچون علی‌اکبر رائفی‌پور، سیدبشیر حسینی، حسن عباسی و... تبدیل به سلبریتی جریان تندروی ارزشی کرده است.

اظهارنظرهای مومن‌نسب همیشه دو فاکتور اصلی داشته است؛ یکی اینکه علیه دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت بوده و همواره اصرار برای فیلترینگ بیشتر شبکه‌های اجتماعی بوده است و دوم اینکه عموما مومن‌نسب از اعداد برای اثبات ادعاهای خود استفاده می‌کند که برای بسیاری از شنوندگان در نگاه اول، گزاره ادعا شده از طرف او درست به نظر می‌رسد. در حالی که عموما نهادهای مربوطه این ارقام و اعداد را تایید نمی‌کنند. احتمالا استفاده از اعداد یکی دیگر از روش‌های مومن نسب و «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» است که با آن بتوانند جنگ روانی ایجاد کنند. نمونه‌ای از این اعداد که مشخص نیست منبع آن کجاست، اینها هستند: 

حاملگی دختر دبیرستانی با ۲ گیگ اینترنت
ساخت ۵ اپلیکیشن بومی جایگزین برای اینستاگرام
۳۷۰ نشست تخصصی با استفاده از گوشی و اندروید و نرم‌افزار کاملا ایرانی
۸۰ درصد دانش آموزان معدل زیر ۱۲ دارند
۳۰ درصد دانش‌آموزان به بازی‌های اینترنتی معتادند
۷۶ درصد مردم از طریق صداوسیما با تلگرام آشنا شدند
۴۵۰ سوال هر کاربر در هفته در فضای مجازی پاسخ می‌دهد
۱۴۵ دلار در آمد اسرائیل از عضویت هر کاربر در وایبر
۱۲۰۰ آسیب روانی و جسمی در فضای مجازی شناسایی شده است
۲۵۶ اکانت فیک جنگ روانی در توییتر

نمونه این اعداد و ارقام کم نیست و مثلا زمانی که بحث فیلترینگ اینستاگرام مطرح شده بود مومن نسب ادعا کرده بود «حداقل ۵ اپلیکیشن بومی و داخلی شبیه اینستاگرام داریم.» او برای اثبات ادعاهایش، به جز اعداد سعی می‌کند خود را مرتبط با نهادهای امنیتی معرفی کند و گاه به دانشگاه‌های معتبر خارجی (بدون ذکر منبع) استناد می‌کند؛ چنانچه در مقطعی با اشاره به تحقیقات برخی از دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور، گفته بود «طبق تحقیقات انجام گرفته در برخی از اوقات اعتیاد به فضای مجازی می‌تواند بیشتر از موادهای مخدر تاثیرگذار و مخرب باشد.» طبیعتا دسترسی مردم به اینترنت، بسیاری از این ادعاها را به چالش می‌کشید.

 مومن نسب و یارانش با نام چه کسانی توئیت فیک می زدند؟ / از تاجزاده تا اردشیر زاهدی در فهرست خط تولید اصولگرایان

مومن‌نسب در گفتگو با المیادین از انگیزه اصلی خود می‌گوید که آن هم اثرگذاری در انتخابات است: «شبکه بی.بی.سی همیشه مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کرد، اما در چهار سال پیش استثناء آمد گفت شرکت کنید، اما به فلان لیست رأی بدهید. بعد از این رهبر انقلاب در سخنانی از مردم خواست که به لیستی که انگلیس از آن حمایت کرده رأی ندهید، اما وقتی نتیجه انتخابات [تهران] اعلام شد، روشن شد که تعداد بیشتری به آن لیست رأی داده‌اند. بعد از آن رهبر انقلاب گفت که مردم بدانند که دشمن از طریق فضای مجازی، مهندسی افکار عمومی می‌کنند. بنابراین ایران باید سامانه‌های خاص خود را در فضای مجازی داشته باشد... چاره‌ای نیست که مدیریت افکار عمومی [کشور] را از کنترل آمریکا خارج کنیم.»

اکانت‌های فیک چه می‌نوشتند؟

مصطفی تاجزاده، شهنیدخت مولاوردی، مسعود بهنود، آذر منصوری، اردشیر زاهدی و... از جمله افرادی هستند که اکانت‌های فیک به نام آن‌ها در توییتر در سال‌های گذشته ایجاد شده و اکانت ایجاد شده شباهت‌های زیادی با توصیف‌های مومن نسب داشته است. مثلا چند حساب جعلی توییتری به نام «اردشیر زاهدی» وجود دارد، اما یکی از این حساب‌های جعلی، فعالیت مداومی دارد و مدتی است با نام او درباره مسائل داخلی و بین‌المللی ایران اظهارنظرهای جنجالی منتشر می‌کرد. محتوی اغلب این توییت‌ها، حمایت از سیاست‌های ایران در منطقه است.

در ماجرای دختران خیابان انقلاب هم اکانت جعلی، مولاوردی در توییتر نوشت «در پی برخورد غیرقانونی مأمور خاطی نیروی انتظامی با دختر خیابان انقلاب و مغایرت با بند ۳۱ منشور حقوق شهروندی، از سوی رئیس‌جمهور محترم، مأمور پیگیری قضایی این پرونده شدم. بدون شک حمایت فعالان فضای مجازی، موجب تسریع در روند پیگیری قضایی این پرونده خواهد شد.»

این توئیت بلافاصله با حمایت فعالان سیاسی و مدنی در داخل و خارج کشور همراه شد و توسط افراد مختلف بازنشر شد و بسیار سریع به وب‌سایت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و کانال‌های تلگرامی از جمله کانال روزنامه ایران راه یافت.

در جریان نام گذاری خیابان مهندس بازرگان در تهران نیز، یک اکانت جعلی در توییتر به نام مریم رجوی بود که از شورای شهر تهران به خاطر این نامگذاری تشکر کرد. همین اکانت جعلی بهانه حمله اصولگرایان تندرو به نامگذاری یک خیابان به نام مهندس بازرگان شد. این در حالی بود که اساسا آن اکانت جعلی بود. این سه نمونه، دقیقا با آنچه مومن‌نسب ادعا کرده، همپوشانی دارد.

ایده ساخت اکانت‌های جعلی اگرچه در موارد مختلف توانسته به کار جریان تندرو بیاید، اما در دفعات مختلف هم دامن آنها را گرفته است. چنانچه افرادی هم بودند که با ساخت اکانت‌های جعلی اظهاراتی را به اصولگرایان و رئیس جمهور و حتی مراجع تقلید نسبت می‌دادند که واقعیت نداشت. مثلا یکی از همین اکانت‌های جعلی که به نام یک خبرگزاری اصولگرا درست شده بود درباره حجاب بانوان به نقل از یکی از مراجع تقلید نوشته بود: «اگر دختری خیلی بدحجاب نبود، اسید را کمی رقیق کنید و روی صورت او بپاشید!!» یا در نمونه دیگر به نقل از اداره اوقاف، آماری درباره اضافه شدن چند هزار امامزاده پس از انقلاب داده شده بود.

در نمونه‌ای دیگر یکی از همین اکانت‌های فیک، نامه‌ای جعلی منتسب به رئیس حراست دانشگاه آزاد درباره علی‌اکبر ولایتی ساخته بودند که در آن ادعا شده بود ولایتی از ساعت هشت تا ده صبح در دفتر ریاست دانشگاه آزاد به همراه دو فرد دیگر، منقل و بافور می‌گذارند و تریاک می‌کشند. 

همه این موارد نشان می‌داد نمی‌توان کسی اینگونه از «ساخت اکانت فیک» به نام دیگران صحبت کند و به آن افتخار کند اما خودش گرفتار چنین فضایی نشود. در واقع کسی نمی‌تواند خودش صراحتا بگوید «ما به صورت گروهی اکانت فیک می‌سازیم و با کمک دوستان ریتوییت می‌کنیم» اما از دیگران به خاطر همین کار گلایه داشته باشد. در دنیای موازی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، به خاطر بیان همین جملات مومن‌نسب، باید او را مورد سوال قرار دهند که تا کنون در کدام موارد با حیثیت دیگران بازی کرده است اما ...