شهر خبر

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

فولادی‌ها از هفته آینده با شروع لیگ قهرمانان آسیا، در شب های فروردینی مردم را به صرف فوتبال مهمان می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بیستمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، از هفته آینده  در نبود سرخابی ها شروع می شود. ۴۰ تیم در ۱۰ گروه چهارتیمی حضور دارند که دور مقدماتی با هم رقابت می کنند. تیم هایی از عربستان، امارات، قطر، ایران، عراق، اردن، هند، ترکمنستان، تاجیکستان، لبنان و سوریه. سهم ایران حضور فولادیها شد. دو تیمی که به ترتیب تیم سوم و پنجم لیگ برتر فوتبال ایران را یدک می کشند. دو تیم ایرانی هم این روزها برای رقابت با حریفان آماده می شوند.

شاید بدترین اتفاق برای دو تیم بزرگ پایتخت ایران حذف از لیگ قهرمانان آسیا باشد.  دو تیم مدعی که  اگر مدارکشان تایید می شد، حالا باید در تدارک  رقابت با آسیایی ها در فصل  ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان بودند، اما نشد. ۱۷ دی ماه با رای کنفدراسیون آسیا شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد شد. هرچند مدیران ورزش مثل هر سال دست بکار شدند تا با لابی ، رایزنی و تعهد برای رفع ایرادات دو تیم بزرگ ایران را در این رقابتها حفظ کنند، اما این بار afc  کوتاه نیامد و یک بار برای همیشه  ایرانی ها را با حذف  سرخابی ها از لیگ قهرمانان آسیا تنبیه سختی کرد . با کنار گذاشتن استقلال و پرسپولیس ، فولادیها دو نماینده ایران شدند. فولاد خوزستان و فولاد سپاهان. حالا آنها باید جور فوتبال ایران را بکشند.

البته  رقابتهای این فصل طبق قوانین جدید AFC برگزار می شود.

تیم های حاضر در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ باید یک ماه زودتر لیستشان را به AFC اعلام کنند.تیم های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ مثل سپاهان و فولاد که در این فصل دو نماینده ایران  هستند باید ۱۵ روز قبل لیست بدهند.

از تغییرات اصلی قوانین AFC در این زمینه که به نفع همه  تیم ها شد این است تیم ها می توانند قبل از اولین بازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۵ بازیکن را بدون قید و شرط و ۳ بازیکن را به دلیل مصدومیت تغییر دهند. یعنی هر تیم می تواند ۸ بازیکن را قبل از بازی اول تغییر دهد.

فولاد در مرحله گروهی با تیم های شباب الاهلی دبی، الغرافه قطر و آهال ترکمستان رقیب شد. در مقابل سپاهان در گروه چهارم با تیم های الدحیل قطر، پاختاکور ازبکستان و برنده پلی آف(التعاون عربستان و الجیش سوریه) رقابت می کنند.

جدول بازیها 

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

ایرانی ها با اعلام  ساعت  بازی های فولاد خوزستان و فولاد سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ ، از ۱۸ فروردین ماه شبهای  فوتبالی هیجان انگیزی دارند. بازیهای متمرکزی که فولاد خوزستان در جده انجام می دهد  و فولاد سپاهان در شهر بریده.

ساعت مسابقات تیم فولاد ایران در لیگ قهرمانان آسیا به وقت ایران:

۱۸ فروردین: فولاد – الغرافه، ساعت ۲۱:۴۵
۲۱ فروردین: فولاد – شباب الاهلی، ساعت ۲۱:۴۵
۲۵ فروردین: فولاد – آهال، ساعت ۲۱:۴۵
۲۹ فروردین: فولاد – آهال، ساعت ۲۱:۴۵
۳ اردیبهشت: فولاد – الغرافه، ساعت ۰۰:۴۵
۷ اردیبهشت: فولاد – شباب الاهلی، ساعت ۰۰:۴۵

ساعت دیدارهای سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا به وقت تهران:

۱۸ فروردین: سپاهان - پاختاکور، ساعت ۲۱:۴۵
۲۱ فروردین: سپاهان – الدحیل، ساعت ۲۱:۴۵
۲۶ فروردین: سپاهان – التعاون، ساعت ۰۰:۴۵
۳۰ فروردین: سپاهان – التعاون، ساعت ۰۰:۴۵
۲ اردیبهشت: سپاهان - پاختاکور، ساعت ۲۱:۴۵
۶ اردیبهشت: سپاهان – الدحیل، ساعت ۲۱:۴۵

شروع لیگ قهرمانان آسیا بدون پرسپولیس و استقلال

حمید درخشان پیشکسوت فوتبال، بابت حذف سرخابی ها از لیگ قهرمانان آسیا متاسف است. البته به نظر او این اتفاق را باید به فال نیک گرفت، و با رفع مشکلات باشگاه ها حرفه ای تر شوند. درخشان حالا پیش بینی نتیجه دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا را زود می داند.

شرایط دو تیم ایرانی در لیگ قهرمانان را چطور می بینید؟

حالا نمی شود نتایج دو تیم ایرانی در لیگ قهرمانان را پیش بینی کرد. اول باید ببینیم دو باشگاه برای تیم هایشان چه تدارکی دیده اند تا برای رقابت با حریفان سرسخت آماده شوند و نمایش خوبی داشته باشند. این تفاوتها  میزان آمادگی را تعیین می کند که تیم ها با چه شرایطی مقابل رقبا قرار می گیرند و فاصله اشان را مشخص می کند. فاصله آنها در زمین به چشم می آید و ثابت می کند که چقدر و در چه حدی کار کرده اند تا با نمایش خوب نتیجه بگیرند. البته که این مساله زیر ساخت باشگاه ها و در نهایت سطح لیگ فوتبال ما را نشان می دهد. هر چقدر لیگ ما پویا تر باشد و برنامه ریزی منظم ، تیم ها هم قوی تر می شوند. اگر اتفاقی برای تیم ها در لیگ قهرمانان آسیا افتاد به جای سرزنش و انتقاد به تیم ها باید به لیگ ایران خرده بگیریم که نتوانست دو نماینده اش را قوی کند و ساختار و سیستم ها را به نمایش بگذارد.

متاسفانه با نتیجه ضعیف تیم ها در این رقابتها ، معمولا تیم ها را زیر سئوال می برند، در حالی که اول باید دید سیستم و ساختار چقدر قوی کار کرده تا به تیم ها کمک کند.

وضعیت تیم های ما در مقایسه با لیگ های کشورهای دیگر را چطور ارزیابی می کنید؟

تیم های ما از نظر فردی بازیکنان توانمندی دارد و گاهی با همان تکنیک و توانمندی و هوش آنها تیم ها رقبابیشان را کنار می زنند، بعضی مواقع که بازی گره می خورد، مربیان تیم را  با تفکرو تاکتیک برتر از مهلکه نجات میدهند. امیدوارم که دو تیم ایرانی در لیگ قهرمانان نماینده شایسته ای باشند و بین تیم های آسیایی اعتبار خوبی کسب کنند.

قرعه دور مقدماتی تیم ها چطور است؟

معمولا دور مقدماتی تیم های ما به رقبای خیلی قوی نمی خورند و از پلی آف به بعد کار جدی تر  می شود. بنابراین تیم ها را نباید در پله اول ارزیابی کرد، بلکه عیار  تیم ها در  دور دوم با قرعه سخت تر  مشخص می شود. در واقع فوتبال ما در آسیا برتر است ، هم تیم های باشگاهی  و هم تیم ملی . معمولا تیم های  ایرانی، اول با تیم های  هند، قزاقستانی یا درجه ۲ یا ۳ آسیا رو در رو می شوند،  وقتی  به تیم های  عربستانی، ژاپنی، کره ای خوردند،توان تیم ها معلوم می شود.

به هر حال تیم های آسیایی تشکیلات، زیر ساخت بهتری دارند. به همین دلیل ما حدود به ۲۰ سالی است که قهرمان آسیا نمی شویم. باشگاه های آسیایی  با لیگ پویاتر وبا کیفیت بالا ،  بازیکنان حرفه ای بهتری  دارند وحتی از نظر تشکیلات و مدیریت، تدارکات و باشگاه داری شرایطی بهتری از باشگاه های ایران دارند. اگر باشگاه های ایرانی سالهای قبل  بدون این  فاکتورها قهرمان شده اند، اما بعداز تکرار نشده است. البته باید بی ثباتی مدیریتی را هم به این مساله اضافه کرد. همه این مسائل در قهرمانی تیم ها تاثیر دارد.

این فصل  استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان نیستند. نظر شما درباره این مساله چطور است؟

حذف دو تیم بزرگ ایران خیلی بد است.آنها باید در لیگ قهرمانان حاضر می شدند و نبودشان جای تاسف دارد. امیدوارم اولتیماتوم afc به فوتبال ما تلنگری باشد تا با تغییرنگاهمان باشگاه داری و زیر ساختهای باشگاه ها  ا اصلاح کنیم، وگرنه دوباره تنبیه می شویم و جز محرومیت نتیجه دیگری انتظار فوتبال ایران را نمی کشد و همین مساله ما را عقب می اندازد. به هر حال afc و فیفا نظارت کامل دارند.

Afc می توانست باز هم   از مشکل ایرانی ها چشم پوشی کند؟

آیا باید باز به ما ترحم کنند؟ تا چه زمانی باید مشکلات را نادیده بگیرند؟ بالاخره یک جایی باید سفت بگیرند تا باشگاه های ایرانی هم اصول را رعایت کنند . اگر امسال هم چشم پوشی می کردند، باز سال بعد همین مشکل را داشتیم. باشگاه های ما باید اصلاح شوند تا از این به بعد قوی و با اقتدار در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند. حرف از بیستمین سال لیگ قهرمانان آسیاست ، نمی شود بازی به هر جهت باشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا چهارسال است که اولتیماتوم می دهند ، اما ما  با گزارشهای  اشتباه آنها را گول می زنیم. آنها واقعیت را می دانند، اگر به روی ما نمی آورند، دلیل نمی شود که بی خبر باشند. ما که ادعای فدراسیون خوب  و اول آسیا را داریم خیلی بد است که بی توجه باشیم. چرا باید بیراهه را دور بزنیم و از یک راه دیگر به مقصد برسیم؟ اگر afc به ما سخت نگیرد و محروم نکند، شک نکنید که اشکالات برطرف نمی شوند. امیدوارم با این تلنگرها درست برنامه ریزی کنیم ، چرا که از این به بعد کار سختی برای تیم ملی داریم . پروسه صعود به جام جهانی را خوب کار کردیم، اما باید با برنامه ریزی نماینده شایسته آسیا در جام جهانی باشیم. ایران فوتبال غنی دارد، صعود به جام جهانی در ابعاد دیگر باعث پیشرفت فوتبال  ما می شود.

۲۵۴ ۲۵۱