شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#استانبول#اوکراین#رئیس جمهور

رئیس جمهور اوکراین:

نشانه های مثبتی از مذاکره با روسیه وجود دارد

نشانه های مثبتی از مذاکره با روسیه وجود دارد

رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که نشانه های مثبتی از مذاکرات با روسیه در استانبول وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در جدیدترین سخنرانی ویدئویی خود گفت که علی‌رغم وعده‌های روسیه برای کاهش حملات در برخی مناطق کشور، اما اوکراین تلاش‌های دفاعی خود را کاهش نخواهد داد.

زلنسکی که این سخنان را به صورت ویدئویی در پارلمان دانمارک ایراد می‌کرد، همچنین با اشاره به مذاکرات جاری میان هیئت‌های روسی و اوکراینی در استانبول ترکیه، گفت: «می‌توان گفت سیگنال‌هایی که از مذاکرات دریافت می‌کنیم مثبت است، اما این نشانه‌ها عملیات‌های انفجاری روسیه را کاهش نداده است.»

وی افزود: «ارتش روسیه هنوز پتانسیل قابل توجهی برای ادامه حملات علیه کشور ما دارد. بنابراین ما تلاش‌های دفاعی خود را کاهش نمی‌دهیم.»

زلنسکی همچنین نسبت به نتیجه مذاکرات در ترکیه خوش‌بینی نشان داد و خاطرنشان کرد که توافق صلح نمی‌تواند حاکمیت اوکراین را به خطر بیاندازد.

مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در روز سه شنبه اولین نشانه‌های پیشرفت را نشان داد و روسیه اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی خود در اطراف کی یف و شمال اوکراین را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

هیأت‌های دو کشور برای اولین بار طی هفته‌های اخیر در استانبول با یکدیگر دیدار و مذاکره کنندگان این مذاکرات را سازنده توصیف کردند.

با این حال گفته شده که انتظار نمی‌رود که روز چهارشنبه جلسات دیگری برگزار شود.

«الکساندر فومین»، معاون وزیر دفاع روسیه پس از گفتگوهای روز سه‌شنبه، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اعلام آنچه که آن را گام «کاهش تنش» برای اعتمادسازی خواند، گفت: «نیروهای روسی به تدریج فعالیت‌های خود را در نزدیکی کی یف و چرنیهف در شمال اوکراین متوقف خواهند کرد.» با این حال مقامات روسیه تصریح کرده اند که این شرایط به معنای آتش بس نیست.

فومین گفت: «به منظور افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای مذاکرات بیشتر و دستیابی به هدف نهایی تصویب و امضای یک توافق، تصمیم گرفته شد که با وجود اختلاف زیاد، فعالیت‌های نظامی در مناطق کاهش یابد.»

تیم روسی همچنین پیشنهاد کرد که مذاکرات مستقیم بین «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در زمانی انجام شود که هر دو طرف با پیش‌نویس توافق‌نامه صلح به توافق رسیده باشند.