شهر خبر

ارائه طرح جدید ضد روسی در سنای آمریکا

ارائه طرح جدید ضد روسی در سنای آمریکا

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: سناتورهای آمریکایی طرحی را ارائه کردند که بر اساس آن، دارایی‌های توقیف شده روسیه برای بازسازی اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

پایگاه خبری اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس اعلام کرد: در اوایل ماه کنونی، یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی یک قانون پیشنهادی را معرفی کردند که به دولت آمریکا اختیار می‌دهد تا دارایی‌های چند میلیون دلاری روس‌های تحریم‌شده را برای دفاع از اوکراین مصادره کند. غرب به دلیل عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، تحریم‌های «شدید» را علیه روسیه وضع کرد.

سناتور مایکل بنت و سناتور راب پورتمن طرحی را برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه ارائه کردند که کارگروه کلپتوکپچر وزارت دادگستری (گروه ویژه تحریم‌های روسیه در دادگستری آمریکا) آن را مسدود کرده است.

این طرح با نام «قانون کمک برای اوکراین» موجب «تغییر دارایی‌های لوکس مسدود شده نخبگان (روسی) به وجوه اضطراری» است. این طرح موجب می‌شود که این دارایی‌ها به وجوه بشردوستانه برای کمک به پناهندگان اوکراینی و بازسازی اوکراین تبدیل شوند.

پورتمن که عضو کمیته امنیت داخلی سنا است، گفت: اکنون، اوکراین بدترین بحران پناهجویان را از زمان جنگ جهانی دوم تجربه می‌کند - آن‌ها به کمک ما نیاز دارند.

وی افزود: یکی از راه‌های کمک این است که این دارایی‌های مسدود شده الیگارش‌ها و شهروندان ثروتمند روسی را از حالت مسدودی خارج کنیم و پول آن را برای تلاش‌های بشردوستانه جهت کمک به مردم اوکراین اختصاص دهیم.

بنت، حتی پا را فراتر گذاشت و تاکید کرد که طرح آن‌ها موجب می‌شود [ولادیمیر رئیس جمهور روسیه]پوتین و الیگارش‌های روسی با اختصاص مستقیم دارایی‌های توقیف شده آن‌ها به مردم اوکراین تاوان بپردازند و این مسئله به آن‌ها (مردم اوکراین) در سال‌های دشوار برای اسکان مجدد، بازسازی و بهبود اوضاع کمک می‌کند.

چند هفته پیش، یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی "قانون توقیف دارایی‌ها برای بازسازی اوکراین" را ارائه کردند، که به دولت فدرال آمریکا اجازه می‌دهد تا دارایی‌های روس‌های تحریم شده یا دارایی‌های مرتبط با کرملین را مصادره کند و بفروشد که ارزش آن بیش از ۲ میلیون دلار است. این طرح همچنین به دنبال دادن پاداش‌های نقدی به افرادی است که اطلاعاتی را ارائه کنند که منجر به توقیف چنین دارایی‌های گران قیمتی می‌شود.

راجر ویکر، سناتور جمهوری خواه، که از حمایت کنندگان این طرح است، می‌گوید این قانون پیشنهادی مستقیماً بر "طبقه حاکم" روسیه تأثیر می‌گذارد و به کارگروه کلپتوکپچر وزارت دادگستری آمریکا این آزادی عمل بیشتر را می‌دهد تا برای جلوگیری از نقد شدن دارایی‌ها توسط الیگارش‌های روسی فورا اقدام کند.

در ۲۴ فوریه، مسکو پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونباس که شاهد هفته‌ها تشدید حملات توسط نیروهای کی یف بود، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین برای غیرنظامی کردن و نازی زدایی این کشور آغاز کرد. آمریکا و متحدانش با اعمال تحریم‌هایی علیه مسکو که شامل مسدود کردن دارایی‌های بازرگانان ثروتمند روسیه می‌شد، به این موضوع پاسخ دادند.

311311