شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#دلار#میلیون دلار#اختلاس#اروپایی

اروپا ۱۳۰ میلیون دلار دارایی لبنان را مسدود کرد/ تشدید فشارها برای برکناری ریاض سلامه

اروپا 130 میلیون دلار دارایی لبنان را مسدود کرد/ تشدید فشارها برای برکناری ریاض سلامه

سه کشور اروپایی ۱۳۰ میلیون دلار از دارایی‌های لبنان را در زمینه پرونده اختلاس و پولشویی مسدود کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های لبنانی امروز گزارش دادند که با وجود تلاش برخی مقامات این کشور برای محافظت از «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان در برابر پیگرد قضایی، اما  اروپا همچنان وی را زیر ذره‌بین قرار داده و تحقیقات درباره شبهات به وجود آمده در خصوص اموال ریاض سلامه در اروپا همچنان ادامه دارد.

روز گذشته اروپایی‌ها سختگیری بیشتری علیه ریاض سلامه اعمال کردند؛ به طوری که شاید منجر به کناره‌گیری وی از ریاست بانک مرکزی شود.  بر اساس این گزارش اروپایی‌ها اعلام کرده اند که به دلیل اتهامات وارد شده به رئیس بانک مرکزی لبنان در خصوص پولشویی و اختلاس اموال عمومی، اموال وی در اروپا مسدود می‌شود و لبنانی‌ها باید به دنبال یک راه جدی و سریع جهت پیدا کردن یک جایگزین برای ریاض سلامه باشند؛ چرا که دیگر امکان ادامه فعالیت او در بانک مرکزی لبنان وجود ندارد.

کشورهای اروپایی همچنین دارایی‌های مربوط به املاک و مستغلات و حسابهای بانکی مرتبط با ریاض سلامه و نزدیکان وی را مسدود کرده‌اند.   از طرف دیگر به گزارش آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری عدالت کیفری  (یوروجاست)، فرانسه  و آلمان و لوکزامبورگ در 25 مارس تصمیماتی برای مسدود کردن دارایی‌های لبنان مربوط به پرونده پولشویی صادر کردند  که در آن پنج نفر متهم به اختلاس بیش از 330 میلیون دلار و 5 میلیون یورو از سال 2002 تا 2021 از  اموال عمومی لبنان هستند.

شاخص‌ها و اطلاعات گذشته نشان می‌دهد که ریاض سلامه و نزدیکان وی از متهمان اصلی این پرونده هستند.

بر این اساس 3 کشور اروپایی بیش از 130 میلیون دلار از دارایی‌های مرتبط با تحقیقات در مورد پولشویی در لبنان را مسدود کرده‌اند.

همچنین در فرانسه املاک و مستغلات بزرگ در پاریس به ارزش 16 میلیون یورو و شماری از حساب‌های بانکی در فرانسه به ارزش 22 میلیون یورو و در موناکو به ارزش 46 میلیون یورو و همچنین یک ساختمان در بروکسل به ارزش 7 میلیون یورو کشف و ضبط شد که مربوط به پرونده اختلاس و پولشویی در لبنان می‌باشد.

همچنین مقامات لوکزامبورگ 11 میلیون یورو در شماری از حساب‌های بانکی مربوط به پرونده پولشویی را کشف و ضبط کردند.

ریاض سلامه، برادرش رجا که طبق تصمیم قضایی در لبنان بازداشت شده و «ماریان الحویک» معاون ریاض سلامه و «آنا کوزاکووا»  معشوقه اوکراینی سلامه و  همچنین دخترشان الیزابت در رابطه با این پرونده تحت تعقیب هستند.

همچنین دولت لبنان بار دیگر نامه‌های رسمی از جانب اروپا مبنی بر همکاری با اروپایی‌ها جهت انجام تحقیقات آزاد علیه ریاض سلامه دریافت کرده  است.  اما با این وجود برخی مقامات لبنانی از جمله «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور همچنان  در تلاش برای محافظت از رئیس بانک مرکزی هستند.

علاوه بر آن لبنان اخیرا درخواست‌های دیگری از جانب اروپایی‌ها دریافت کرده که شامل ارائه جزئیات دقیق مربوط به حساب‌های ریاض سلامه در بانک مرکزی و برادر وی در همه بانک‌های لبنان می‌باشد.

اما با همه این وجود هنوز اقدام جدی در داخل لبنان برای پیگرد ریاض سلامه انجام نشده است. به همین دلیل برخی منابع ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است شماری از مقامات لبنانی خود را در معرض تعقیب مقامات قضایی اروپایی به اتهام همکاری با سلامه در عملیات اختلاس و پولشویی قرار دهند؛ موضوعی که توسط دستگاه‌های قضایی و حقوقی اروپا در حال بررسی است.  همچنین برخی اطلاعات نشان می‌دهد که ریاض سلامه درصدد نابودی پرونده‌های قضایی خود در لبنان است.

طبق گزارش‌های منتشر شده تاکنون سوئیس و آلمان و فرانسه و لوکزامبورگ همه اموال منقول و غیر منقول ریاض سلامه و نزدیکان او را  مسدود کرده‌اند و به موازات آن دادستانی عمومی  در منطقه جبل لبنان ریاض سلامه را همچنان تحت پیگرد قانونی قرار داده است  و از نزدیکان وی نیز بازجویی شد.

این اقدامات مقامات فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ در حالی صورت می‌گیرد که لبنان با یک بحران اقتصادی ویرانگر دست و پنجه نرم می‌کند و همزمان با تحقیقات داخلی و اروپایی از ریاض سلامه است. بحرانی که از اکتبر 2019 آغاز شد، ریشه در دهه‌ها فساد و سوءمدیریت دارد و بدون هیچ گام جدی از سوی طبقه سیاسی کشور برای تلاش برای راه‌حل ادامه یافته است.

انتهای پیام/