شهر خبر

جهان در انتظار موج‌های جدید بیداری اسلامی است/ انقلاب‌های عربی ثابت کرد دولت‌های وابسته به آمریکا تا به چه اندازه ضعیف هستند

جهان در انتظار موج‌های جدید بیداری اسلامی است/ انقلاب‌های عربی ثابت کرد دولت‌های وابسته به آمریکا تا به چه اندازه ضعیف هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: رژیم زین العابدین بن علی نتوانست چند هفته در برابر مردم در پایتخت تونس که تجمع داشتند دوام بیاورد و ثابت شد که دولت‌های وابسته به آمریکا تا چه اندازه ضعیف هستند و ثانیا آمریکایی‌ها چقدر در حفظ این دولت‌ها ناتوانند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص بیداری اسلامی و تاثیرات آن بر منطقه گفت: اتفاق بیداری اسلامی که غربی‌ها آن را بهار عربی گذاشته‌اند در نقطه کانونی رژیم‌های وابسته به غرب اتفاق افتاد؛ مصر تونس و یمن و بحرین و در شعاع کمتری در مراکش و دامنه آن به لیبی هم کشیده شد این در حالی است که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند توانسته‌اند حصار و حدودی را دور کشورهای وابسته به خود ایجاد  و در واقع با خیال آسوده بتوانند در منطقه حکم‌فرمایی کنند.

وی ادامه داد: زمانی که این حرکت در مصر شروع شد، بر همه روشن شد که رژیم غربی حسنی مبارک تا چه اندازه ضعیف و در معرض آسیب است با توجه به اینکه بیداری اسلامی در مصر با حدود 500 هزار نفر جمعیت مصر برگزار شد در حالی که جمعیت مصر در آن زمان بیش از 70 میلیون نفر بود.

زارعی با مقایسه انقلاب ایران و مصر خاطرنشان کرد: با وجود اینکه انقلاب مصر با جمعیت 500 هزار نفری آغاز شد اما باز هم آمریکا نتوانست رژیم حسنی مبارک را حفظ کند. همین وضعیت قبل از مصر در تونس اتفاق افتاد و رژیم زین العابدین بن علی نتوانست چند هفته در برابر مردم در پایتخت تونس که تجمع داشتند دوام بیاورد و ثابت شد که دولت‌های وابسته به آمریکا تا چه اندازه ضعیف هستند و ثانیا آمریکایی‌ها چقدر در حفظ این دولت‌ها ناتوانند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: انقلاب‌های عربی با اینکه نتوانست تمام مردم را وارد صحنه کند و ضمنا در مورد رهبرانی که در بیداری اسلامی دولت تشکیل دادند آدم‌های ضعیفی بودند اما در عین حال این دولت‌ها فروپاشیدند و سازوکارهای جدیدی در این کشورها پدید آمد.

وی تصریح کرد: پیامی که از این حرکت‌ها به دولت‌هایی مثل عربستان منعکس شد این بود که اگر روزی حتی درصدی از مردم حرکت کنند و دست به اقدامات انقلابی نزنند و فقط تحصن داشته باشند و با پیگیری میدان را ترک نکنند دولتی مثل سعودی نمی‌توانند در برابر این موج‌ها مقاومت کنند. هم این دولت‌ها و هم جهان منتظر موج‌های جدید بیداری اسلامی هستند که اگر راه بیافتد با تجربه موج اول به این سادگی‌ها دستخوش فتنه‌های غربی‌ها در حرکت این جنبش‌ها نخواهد شد.

انتهای پیام