شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اینترنت#ارتباطات#ثابت#وزیر ارتباطات

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|توسعه ارتباطات ثابت؛ نسخه شفابخش حل مشکل سرعت اینترنت در ایران

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|توسعه ارتباطات ثابت؛ نسخه شفابخش حل مشکل سرعت اینترنت در ایران

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه ارتباطات ثابت را می توان نسخه شفابخش حل مشکل کندی سرعت اینترنت در ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»یکی از چالش های اساسی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران، کندی اینترنت در ایران است.این چالش در حالی است افزایش پهن باند و بهبود سرعت اینترنت از مواردی است که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی مورد تاکید واقع شده است. از مهمترین اهدافی که در این راستا در سند مذکور مورد تاکید قرار گرفته است دسترسی 80 درصدی خانوارها به پهن‌باند ثابت با سرعت دسترسی 25 مگابیت بر ثانیه و پوشش 100 درصد کشور برای دسترسی به پهن‌باند سیار با سرعت متوسط 10 مگابیت بر ثانیه است که تحقق این مساله می تواند نقش موثری در افزایش سرعت اینترنت کشور داشته باشد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

مقایسه سرعت اینترنت در ایران و دنیا

به طور کلی اینترنت ایران بر اساس شاخص‌های جهانی، 2 وضعیت متفاوت دارد. جمهوری اسلامی ایران در توسعه ارتباطات سیار، رتبه 70 تا 80 را طی سال های اخیر در میان 140 کشور و در حوزه توسعه اینترنت ثابت دارای رتبه 144 در بین 179 کشور دنیا است. بر اساس آخرین داده‌ها در پایان اسفند ماه امسال حدود 91 میلیون کاربر پهن‌باند سیار و حدود 12 میلیون مشترک پهن‌باند ثابت در کشور وجود دارد. با توجه به اینکه 90 درصد از خدمات بخش ثابت را اشتراک‌های خانگی تشکیل می‌دهند و فرض بر آن است که هر خانواده از یک مودم استفاده می‌کند، میانگین دسترسی خانوارهای ایرانی به پهن‌باند ثابت را حدود 40 درصد فرض می‌کنند.

طبق بررسی ها سرعت اینترنت ثابت هم اکنون به 10.39 مگابیت (متوسط سرعت اینترنت ثابت در دنیا 59.84 مگابیت بر ثانیه) بر ثانیه و سرعت اینترنت سیار 23.1مگابیت بر ثانیه(متوسط سرعت اینترنت سیار 29.62مگابیت بر ثانیه است) رسیده است که این مساله حاکی از توسعه نامتوازن ارتباطات ثابت و سیار در کشور است که به گفته وزیر ارتباطات گلوگاه تمام مشکلات در شبکه اینترنت ثابت و کندی سرعت اینترنت به همین مساله بر می گردد.

توسعه اینترنت ثابت؛ نسخه شفابخش حل مشکل اینترنت

یکی از راهکارهای اساسی افزایش سرعت اینترنت در ایران، توسعه اینترنت ثابت است؛ در این باره عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح می کند: در کشورهای پیشرفته مصرف اینترنت کاربران در محل کار و خانه از ارتباطات ثابت است و بخش اندکی از دسترسی آن‌ها به اینترنت از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. هیچ کجای دنیا نیز کل نیاز مردم به شبکه، وابسته به اینترنت همراه نیست. نسخه شفابخش حل مشکل اینترنت کشور ما توسعه ارتباطات ثابت است که برای آن برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت درنظر گرفته‌ایم.

همچنین زارع پور با اشاره به عدم سرمایه گذاری مناسب در سال های اخیر در توسعه اینترنت ثابت می گوید: شبکه ارتباطات ثابت در سال های اخیر وضعیت خوبی نداشته و توسعه پیدا نکرده و ظرفیت آن اشباع شده است. شبکه انتقال مخابرات در برخی استان‌ها فرسوده شده و سال هاست در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است. اکنون بیش از 60 درصد ارتباطات کل کشور (سیار و ثابت) وابسته به شبکه شرکت مخابرات است.

به گفته وزیر ارتباطات، پروژه اصلی برای توسعه ارتباطات ثابت، پروژه FTTH است که وزارت ارتباطات در صدد است تا پایان دولت سیزدهم، 20 میلیون پورت فیبر نوری را در کشور راه‌اندازی کرده و در اختیار مردم قرار داده شود.

ارزانی اینترنت با توسعه اینترنت ثابت

علاوه بر افزایش سرعت یکی از فواید توسعه اینترنت ثابت، ارزانتر بودن ارتباطات ثابت است؛ در این باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای داشتن اینترنت پر سرعت باید نهضتی در سراسر کشور راه اندازی شود و همه دستگاه ها پای کار بیایند، تصریح می کند: دسترسی به شبکه در همه جای دنیا عموماً از طریق ثابت و همراه انجام می‌شود، اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته نسبت دسترسی به شبکه از طریق اینترنت ثابت بسیار بیشتر از همراه است، چون زیرساخت پایدار و ارزان‌تری دارد.

به گفته وزیر ارتباطات، الان اینترنت از طریق سیم مسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که محدودیت سرعت دارد، در ADSL حداکثر سرعت 16 مگابیت بر ثانیه است و فناوری‌های جدید مانند VDSL و XDSL که نسل جدید هستند 30 تا 50 مگابیت در ثانیه سرعت دارند، بنابراین تلاش می‌کنیم کل مسیر، فیبرنوری شود و در عمل محدودیت سرعت برداشته می‌شودوفیبرنوری با سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه و حتی چندگیگاست که در دنیا دنبال می‌شود.

انتهای پیام/